Wyjaśnienie do artykułu w Dziennik Gazeta Prawna „Będzie więcej pracy przy przyznawaniu świadczeń”, 07.05.2020 r.
07.05.2020
Zaproponowane zmiany w tzw. „specustawie” w zakresie kryterium dochodowego uprawniającym do świadczeń z funduszu alimentacyjnego mają na celu wsparcie i pomoc dzieciom, które nie otrzymują alimentów z uwagi na ich bezskuteczną egzekucję.
Dzięki podwyższeniu kryterium dochodowego oraz wprowadzenie tzw. mechanizmu „złotówka za złotówkę” zwiększy się liczba osób uprawnionych do świadczeń z funduszu alimentacyjnego.
Prosty mechanizm
Tzw. mechanizm „złotówka za złotówkę” jest konstrukcją przekroczenia kryterium dochodowego na osobę w rodzinie i całkowicie różni się od bardziej skomplikowanego mechanizmu obowiązującego w zasiłkach rodzinnych, gdzie obok samego zasiłku rodzinnego funkcjonuje 7 dodatków do zasiłku rodzinnego o różnych wysokościach i o okresach ich przyznawania.
W przypadku świadczeń z funduszu alimentacyjnego, gdy dochód rodziny w przeliczeniu na osobę przekroczy kwotę kryterium dochodowego o kwotę nie wyższą niż kwota świadczenia alimentacyjnego, świadczenie będzie przysługiwać w wysokości różnicy między kwotą świadczenia z funduszu alimentacyjnego, a kwotą, o którą został przekroczony dochód rodziny w przeliczeniu na osobę w rodzinie.
Minimalna kwota świadczeń z funduszu alimentacyjnego przysługująca z zastosowaniem powyższego mechanizmu wynosić będzie 100 zł.
Prosta obsługa
Osoby realizujące zadanie w gminnych organach właściwych będą wspierane przez oprogramowanie informatyczne, które będą automatycznie wyliczać wysokość przysługujących świadczeń.
Nowe rozwiązania nie nakładają żadnych nowych i dodatkowych obowiązków związanych ze współpracą gminy z komornikiem oraz dłużnikiem alimentacyjnym.
Gminy przyznający świadczenia z funduszu alimentacyjnego otrzymują za to zadanie zlecone wynagrodzenie z budżetu państwa w postaci środków na koszty obsługi (3% od wartości wypłaconych świadczeń) Wzrost liczby osób uprawnionych do świadczeń z funduszu alimentacyjnego oznaczać więc będzie wzrost środków na koszty obsługi.
Dodatkowo gminy otrzymują 40 % od kwoty zwrotów od dłużników alimentacyjnych należności powstałych z tytułu świadczeń wypłaconych z funduszu alimentacyjnego.