W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyjaśnienie dot. artykułu Fakt „Trzynastki nie dla wszystkich”

25.10.2019

Od czterech lat rząd podejmuje działania mające na celu poprawę sytuacji osób znajdujących się w trudnym położeniu materialnym, w szczególności sytuacji emerytów i rencistów. Nieustannie poszukiwane są elastyczne rozwiązania mające to umożliwić. W ciągu kadencji rządu wprowadzono wiele zmian, które objęły swoim zakresem zarówno wysokość świadczeń, jak i ich waloryzację.

Już w pierwszym roku działalności rządu, obok ustawowej waloryzacji procentowej, wypłacone zostały jednorazowe dodatki pieniężne dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenia przedemerytalne, zasiłki przedemerytalne, emerytury pomostowe albo nauczycielskie świadczenia kompensacyjne. Kwota dodatku uzależniona została od wysokości świadczenia i wynosiła od 50 do 400 złotych netto.

W wyniku podjętych w 2017 r. działań rządu podwyższone zostały najniższe emerytury i renty dla ok. 1,11 miliona emerytów i rencistów pobierających świadczenia z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. W tym samym roku zagwarantowano waloryzację na poziomie wyższym, niż gdyby podwyższenie świadczeń przeprowadzono zgodnie z obowiązującymi zasadami.

W 2018 r. emerytury i renty wzrosły o 2,98%, co oznaczało jeden z wyższych wzrostów świadczeń w ostatnich latach. Z kolei w 2019 r., zgodnie z ustawą z dnia 14 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, świadczenia emerytalno-rentowe wzrosły o ustawowy wskaźnik waloryzacji (102,86%), jednak nie mniej niż o 70 zł. Zastosowanie w 2019 r. zasad waloryzacji procentowo-kwotowej, zapewniło nie tylko ochronę realnej wartości wszystkich wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych, lecz wyszło naprzeciw oczekiwaniom wyższych podwyżek przez większość emerytów i rencistów.

Dodatkowo w 2019 r. emeryci i renciści otrzymali w maju jednorazowe świadczenie pieniężne w kwocie 1100 zł brutto. Wypłacono je każdemu emerytowi i renciście, ponieważ nie miało ono charakteru świadczeń socjalnych z pomocy społecznej, które są uzależnione od wysokości kwoty przychodu przypadającej na osobę w rodzinie. Świadczenie to, nazywane potocznie „trzynastą emeryturą” lub „emeryturą plus”, stanowiło wsparcie finansowe szczególnie znaczące dla osób pobierających niskie świadczenia emerytalno-rentowe.


Z prognozowanych wielkości makroekonomicznych wynika, że wskaźnik waloryzacji emerytur i rent od marca 2020 r. wyniesie nie mniej niż 103,24%. Wypłata „13 emerytury” silnie wpisuje się w działania wsparcia osób znajdujących się w trudnym położeniu materialnym, pobierających najniższe świadczenia. W 2019 r. wypłata tego świadczenia była możliwa dzięki bardzo dobrej sytuacji Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Uszczelnienie i uproszczenie systemu poboru składek od przedsiębiorców spowodowało, że w lipcu br. kwota wpłat na indywidualne rachunki składkowe w ZUS była wyższa o prawie 9 proc. niż w lipcu ubiegłego roku. Tego typu działania pozwoliły na wygospodarowanie z FUS środków na wypłatę „13 emerytury” bez ich uprzedniego zabezpieczenia w budżecie państwa na 2019 r.

W 2020 r. działania nakierowane na poprawę sytuacji emerytów i rencistów będą kontynuowane.

{"register":{"columns":[]}}