W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyjaśnienie w sprawie projektu nowelizacji Kodeksu Pracy

27.01.2023

Zachowanie obecnego 24-miesięcznego okresu na wykorzystanie urlopu ojcowskiego jest niemożliwe ze względu na wymagania unijnej dyrektywy 2019/1158.

Zgodnie z tą dyrektywą „ojcowie w zakresie przewidzianym przez prawo krajowe będą mieli prawo do urlopu ojcowskiego w wymiarze 10 dni roboczych, który przysługuje z okazji narodzin dziecka pracownika”.

Z motywu tej dyrektywy wynika m.in., że urlop ojcowski powinien być wykorzystywany w okresie narodzin dziecka i wyraźnie wiązać się z tym wydarzeniem, a jego celem powinno być sprawowanie opieki.

Każdy pracownik, który w dniu wejścia w życie ustawy nie wykorzystał pełnego wymiaru urlopu ojcowskiego i wychowuje dziecko w wieku do 24. miesiąca życia będzie mógł skorzystać z tego urlopu na dotychczasowych zasadach. Nowe zasady korzystania z urlopu ojcowskiego będą miały zastosowanie do pracowników, których dzieci urodziły się począwszy od dnia wejścia w życie projektowanej ustawy.

Wyjaśniamy także, że zgodnie z projektowanymi zmianami, co do zasady, miesięczny zasiłek macierzyński za okres urlopu rodzicielskiego będzie wynosił 70% podstawy wymiaru zasiłku – dla obojga rodziców.

Jednocześnie proponuje się, aby pracownica miała możliwość wyboru wysokości zasiłku macierzyńskiego, który będzie pobierany w okresie urlopu rodzicielskiego.
W tym zakresie proponuje się, aby:

    1. kobieta otrzymywała 100% zasiłek za cały okres korzystania z urlopu macierzyńskiego, natomiast za okres korzystania z urlopu rodzicielskiego oboje rodzice mieliby prawo do 70% zasiłku albo
    2. kobieta w ciągu 21 dni miałaby prawo złożyć do pracodawcy lub ZUS wniosek
      o wypłacanie jej 81,5% zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego i urlopu rodzicielskiego, przy czym za okres 9-tygodniowej nieprzenoszalnej części tego urlopu dla ojca dziecka przysługiwałby zasiłek macierzyński
      w wysokości 70% podstawy wymiaru zasiłku.

W tym drugim przypadku matka dziecka będzie mogła dzielić się z ojcem dziecka korzystaniem z zasiłku w wysokości 81,5%. Jedynie przez pierwsze 9 tygodni korzystania z zasiłku przez ojca dziecka, będzie on otrzymywał go w wysokości 70% (wynika to z projektowanego art. 30a ust. 3 ustawy zasiłkowej).

Projektowane rozwiązania nie wprowadzają więc rozróżnienia ze względu na płeć pracownika – rodzica w wysokości przysługującego zasiłku macierzyńskiego. Fakt, że matka zachowa prawo do 81,5% wynagrodzenia wynika z uśrednienia wysokości zasiłku w okresie 52 tygodni urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego.

W obecnym stanie prawnym za pierwszych 6 tygodni urlopu rodzicielskiego przysługuje zasiłek macierzyński w wysokości 100% podstawy wymiaru zasiłku, a za pozostałe 26 tygodni tego urlopu - w wysokości 60% podstawy wymiaru zasiłku, natomiast w przypadku korzystania z urlopu rodzicielskiego na wniosek złożony w terminie 21 dni po porodzie pracownicy przysługuje za cały okres korzystania z urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego zasiłek macierzyński w wysokości 80% podstawy wymiaru zasiłku. Średnia wysokość zasiłku za okres urlopu rodzicielskiego, bez względu na tryb wnioskowania o ten urlop, wynosi obecnie 67,5%, zatem projektowane wysokości zasiłku macierzyńskiego są korzystniejsze dla pracowników (podwyżka zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu rodzicielskiego o 2,5%).

{"register":{"columns":[]}}