W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyjaśnienie w związku z artykułem „500 plus szkodzi rolnikom? Zaskakujące dane”, fakt.pl, 18.05.2018 r.

18.05.2018

W związku z artykułem opublikowanym na portalu fakt.pl „500 plus szkodzi rolnikom? Zaskakujące dane” MRPiPS wyjaśnia:

Nie ma żadnych podstaw, by twierdzić, że jedynym czynnikiem wpływającym na wzrost bierności zawodowej kobiet jest pobieranie świadczenia wychowawczego 500 plus. Publikowane dane dotyczące wzrostu bierności zawodowej kobiet odnoszą się do osób biernych zawodowo z tytułu różnych obowiązków rodzinnych. Dane GUS nie wskazują bezpośrednio na wzrost bierności zawodowej z tytułu świadczenia wychowawczego. Może tu wpadać mnóstwo przyczyn, innych niż opieka nad dzieckiem: opieka nad starszą osobą, złe warunki w pracy, czy w dojeździe do pracy.

Należy podkreślić, że w żadnych przeprowadzonych badaniach kobiety nie deklarowały, że głównym powodem rezygnacji z pracy jest pobieranie świadczenia wychowawczego. Zatem formułowanie wniosków, że 500 plus to jedyny czy najważniejszy powód dezaktywizacji, jest nadinterpretacją.

Należy brać pod uwagę, że wpływ na podejmowanie decyzji o rezygnacji zatrudnienia mogą mieć także inne czynniki niż wzrost dochodów gospodarstwa (zarówno w związku z otrzymywanym świadczeniem jak i wzrostem wynagrodzenia partnera), przede wszystkim niska jakość zajmowanego miejsca pracy, w tym niskie wynagrodzenie otrzymywane w dotychczasowej pracy czy brak stałej umowy.

Jednym z działań resortu ograniczającym bierność zawodową kobiet jest rozwój sieci instytucjonalnych miejsc opieki dla dzieci do 3 roku życia. Program Maluch+ stwarza warunki do powstawania większej liczby miejsc opieki i obniżenia opłat za pobyt dzieci w instytucjach opieki, co powinno przyczynić się do możliwości wyboru rodziców pomiędzy domową a instytucjonalną opieką oraz możliwości powrotu rodziców na rynek pracy.

W 2018 roku na program Maluch+ przeznaczono 450 mln zł. To aż trzy razy więcej niż przed rokiem. Utworzonych zostanie 24,5 tys. miejsc dla maluchów, dofinansowanych będzie ok 56 tys. miejsc, w tym ponad 640 dla dzieci niepełnosprawnych i wymagających szczególnej opieki. W 2015 r. opieką żłobkową było objętych 11,3 proc. polskich dzieci powyżej 1 roku życia do 3. roku życia (12,4% z dziećmi pod opieką niań). W 2017 r. było to już 14,5 proc. (15,7% z dziećmi pod opieką niań). Dzięki dofinansowaniu z resortowego programu „Maluch+” edycja 2018 opieką odsetek dzieci objętych opieką wzrośnie do 17,7% (szacuje się, że wzrośnie do 18,8% z dziećmi pod opieką niań). Wraz ze wzrostem miejsc opieki nad dziećmi wieku do lat 3 maleje odsetek gmin, w których nie występują instytucje opieki. W 2015 roku instytucji opieki brakowało w 74% wszystkich gmin w Polsce . Rok później odsetek ten wyniósł 71% , a w 2017 roku 67%.  Obowiązujące od stycznia 2018 r. zmiany w obszarze opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 umożliwiają łatwiejsze zakładanie i prowadzenie instytucji opieki przy zachowaniu standardów jakości i podwyższeniu poziomu bezpieczeństwa dzieci.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
31.10.2018 19:56 Biuro Promocji
Pierwsza publikacja:
31.10.2018 19:56 Biuro Promocji
{"register":{"columns":[]}}