Wyjaśnienie w związku z artykułem „Zakaz handlu zabija małe sklepy”, Rzeczpospolita 23.07.2018 r.
23.07.2018
W związku z artykułem opublikowanym w „Rzeczpospolitej” w dniu 23.07.2018 r. - „Zakaz handlu zabija małe sklepy", MRPiPS wyjaśnia:
Ograniczenie możliwości handlu w niedzielę zgodnie z przewidywaniami sygnalizowanymi na etapie opracowywania projektu ustawy i oceny skutków regulacji, może prowadzić do zmian w strukturze sprzedaży dóbr konsumpcyjnych, nie tylko pomiędzy dużymi i małymi podmiotami handlowymi, ale także pomiędzy podmiotami z różnych branż. Zgodnie z komentarzem przywołanym w artykule, ograniczenie funkcjonowania centrów handlowych wiąże się ze zmniejszeniem aktywności nie tylko hipermarketów i sieci sklepów międzynarodowych, ale także mniejszych podmiotów (kwiaciarni, cukierni, jubilerów itd), a więc działających często na zasadzie franczyzy mikropodmiotów - działalności jednoosobowych / rodzinnych.
Niejednoznaczne dane sprawiają, że jest zdecydowanie zbyt wcześnie by wyciągać wnioski o negatywnym wpływie wprowadzenia zakazu handlu na wielkość sprzedaży czy koniunkturę gospodarczą. Nie ma też podstaw do twierdzenia, że w wyniku zakazu handlu nastąpią zwolnienia w branży - utrzymuje się bowiem wysoki popyt na pracę, zarówno w handlu jak w całej gospodarce. Ponadto badania dotyczące rynku pracy wykazują że zmniejszeniu ulegają rotacje pracowników, skrócił się także przeciętny czas poszukiwania pracy. Wzrasta także optymizm pracowników dot. szansy szybkiego znalezienia nowej pracy w przypadku utraty zatrudnienia.
Na ostateczną ocenę wpływu zakazu handlu na gospodarkę musimy poczekać do danych GUS dot. za cały 2018 r.
- Ostatnia modyfikacja:
- 25.10.2018 16:58 Biuro Promocji
- Pierwsza publikacja:
- 25.10.2018 16:58 Biuro Promocji