#MojeMiejsce
03.08.2022
Kampania społeczna MRiT #MojeMiejsce, zrealizowana w ramach projektu New Urb Pact, podkreśla znaczenie odpowiedzialnego gospodarowania przestrzenią i zapobiegania zjawisku niekontrolowanego rozpraszania zabudowy.
Nieprzemyślane decyzje inwestycyjne mogą nieść za sobą szereg negatywnych konsekwencji. Część skutków można odczuć dopiero po pewnym czasie. Warto wymienić kilka konkretnych przykładów:
- zwiększone koszty zakupu nieruchomości lub budowy domu;
- zwiększone koszty dostępu do mediów: ogrzewania, prądu, gazu oraz dostępu do wody;
- gorszy dostęp do transportu zbiorowego i konieczność spędzania dużej ilości czasu na dojazdach do oddalonych miejsc;
- utrudniony dostęp do obiektów użyteczności publicznej: szkół, przedszkoli, sklepów, urzędów, kin, teatrów;
- postępująca degradacja przestrzeni i środowiska naturalnego oraz zmniejszenie efektywności wykorzystania istniejącej infrastruktury;
- realne straty w budżetach samorządów.
Cel kampanii
Celem kampanii jest uświadomienie społeczeństwu, jak ważne jest racjonalne gospodarowanie przestrzenią i jaki możemy mieć wpływ na kształtowanie charakteru naszej okolicy. Planowanie przestrzenne nie tylko wpływa na jakość życia każdego z nas, ale też na ogólne koszty związane z realizacją bieżących potrzeb. Celem kampanii jest także uświadomienie, że każdy obywatel może aktywnie uczestniczyć w procesie planowania przestrzennego. Decyzje inwestycyjne, które mogą oddziaływać na przestrzeń, codzienne życie innych użytkowników, jak również na przyrodę i zabytki – to nasza wspólna odpowiedzialność.
Do kogo jest skierowana kampania?
Adresatem kampanii jest każda osoba, która w jakikolwiek sposób korzysta ze wspólnej przestrzeni i jej infrastruktury. Kampania dotyczy także osób, które szukają swojego miejsca do zamieszkania, na przykład planują wyprowadzkę. Kampania skierowana jest również do wszystkich, którzy uczestniczą w procesie wyznaczania nowych terenów pod zabudowę: pracowników samorządów, inwestorów i planistów.
W jaki sposób realizowana jest kampania?
W ramach kampanii realizujemy szereg działań komunikacyjnych, których celem jest szerokie przedstawienie zjawiska braku odpowiedniego planowania przestrzeni i konsekwencji, jakie z tego wynikają, a także wskazanie właściwych postaw w zakresie jej kształtowania.
Wideo
Nowy model urbanizacji w Polsce – praktyczne wdrożenie zasad odpowiedzialnej urbanizacji oraz miasta zwartego (New Urb Pact)
Kampania jest częścią projektu „Nowy model urbanizacji w Polsce – praktyczne wdrożenie zasad odpowiedzialnej urbanizacji oraz miasta zwartego (NewUrbPact)” realizowanego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii (Lider konsorcjum) wspólnie z Instytutem Rozwoju Miast i Regionów oraz Uczelnią Łazarskiego, współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Strategicznego Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” – GOSPOSTRATEG.
Ministerstwo Rozwoju i Technologii (Lider konsorcjum) w projekcie reprezentowane jest przez Departament Planowania Przestrzennego. Do jego kompetencji należy m.in. opracowywanie rozwiązań systemowych i propozycji przepisów w zakresie planowania i zagospodarowania przestrzennego, w tym procedowanie reformy.
Wśród zadań Departamentu znajduje się również inicjowanie oraz wspieranie badań, programów i projektów pilotażowych w zakresie planowania przestrzennego. Departament Planowania Przestrzennego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój na lata 2014–2020, realizuje projekty ukierunkowane na zwiększenie potencjału instytucjonalnego administracji publicznej w obszarze planowania przestrzennego oraz usprawnienia procesów inwestycyjno-budowlanych.
Okres realizacji projektu: od 1 stycznia 2019 r. do 30 września 2022 r.
Projekt współfinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu „Społeczny i gospodarczy rozwój Polski w warunkach globalizujących się rynków” GOSPOSTRATEG.
Szczegółowe informacje na temat realizowanego projektu znajdą Państwo na stronie internetowej projektu.
Zdjęcia (2)
- Pierwsza publikacja:
- 11.10.2022 15:10 Sylwia Życzkowska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Justyna Marchalewicz
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
#MojeMiejsce | 3.0 | 01.08.2024 11:03 Paulina Pawlik |
#MojeMiejsce | 2.0 | 11.10.2022 15:24 Sylwia Życzkowska |
#MojeMiejsce | 1.0 | 11.10.2022 15:10 Sylwia Życzkowska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP