Nowa siedziba Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26 w Lublinie
20.03.2023
W Lublinie zostanie wybudowana nowa siedziba Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26 im. Janusza Korczaka. Symboliczny czek na dofinansowanie inwestycji w kwocie ponad 64 mln zł przekazali podczas konferencji prasowej minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek i sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Artur Soboń. Nowy budynek powstanie na działce przy ulicy Hanki Ordonówny.
W spotkaniu, które odbyło się przed budynkiem szkoły przy ul. Bronowickiej 21 uczestniczyli także poseł na Sejm RP Sylwester Tułajew, wojewoda lubelski Lech Sprawka, lubelski kurator oświaty Teresa Misiuk, zastępca prezydenta Lublina ds. oświaty i wychowania Mariusz Banach, dyrektor Departamentu Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin Ewa Dumkiewicz-Sprawka i miejscy radni.
To wyjątkowy dzień, nie tylko w skali Lublina, ale i całej Polski. Jest to największa inwestycja edukacyjna ze środków rządowych w ostatnich latach i największa inwestycja, jeśli chodzi o szkolnictwo specjalistyczne, inwestycja dla dzieci, które wymagają bardzo dobrej opieki pedagogów, pedagogów specjalnych, dzieci i ich rodziców, którzy potrzebują bardzo dobrych warunków do uczenia się
– mówił minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Lublin jest szczególnym miastem na mapie Polski. 50 proc. dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego uczęszcza do szkół ogólnodostępnych i 50 proc. uczęszcza do szkół specjalnych – to świadczy o tym, że jest duże zaufanie do nauczycieli w szkołach specjalnych. Oni rzeczywiście mają dużą wiedzę i przygotowanie do tego, aby te dzieci prowadzić
– dodał minister edukacji i nauki.
Staraniem rządu Rzeczypospolitej mamy rządowe środki na realizację tego niezwykle ważnego projektu. Te środki stanowią 80 proc. całości inwestycji. Budowa rozpocznie się w miejscu, które jest do tego absolutnie przygotowane i dostępne dla dzieci i ich rodziców
– podkreślał minister Przemysław Czarnek.
Przy ulicy Bronowickiej szkoła działa od 1967 r. Placówka korzysta także z budynków przy ulicach Krochmalnej i Kurantowej. W obliczu rosnącej liczby dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nowy budynek będzie ogromnym wsparciem.
Zaspokojenie potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami i potrzeb ich rodziców wymaga bardzo dużej elastyczności systemu. To nie może być jedno słuszne rozwiązanie, tylko dostosowanie do rzeczywistego zapotrzebowania woli uczniów i rodziców. Dlatego dziękuję ministrowi edukacji i nauki, że umożliwia tego typu elastyczności. Z jednej strony jest edukacja włączająca, z drugiej możliwość kształcenia w szkołach specjalnych. To jest niezmiernie wielka wartość, która zmaterializuje się w stosunku do grupy dzieci i młodzieży w tej szkole
– podkreślał wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Placówka dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym
W szkole Podstawowej Specjalnej im. Janusza Korczaka nr 26 w Lublinie uczą się dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym. Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi szkoła zapewnia:
- optymalny rozwój przez stosowanie aktywizujących metod i środków nauczania;
- wspomaganie rozwoju dziecka poprzez maksymalne usprawnianie niezaburzonych funkcji, korygując przy tym nieprawidłowości, kompensując braki poprzez dużą ilość indywidualnych zajęć rewalidacyjnych (logoterapię, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, gimnastykę korekcyjną, arteterapię, socjoterapię, choreoterapię, rewalidację społeczną, integrację sensoryczną, garncarstwo, wikliniarstwo);
- opiekę w świetlicy szkolnej przez cały cykl nauki;
- przygotowanie do odpowiedzialnego udziału w życiu społecznym, kulturalnym i rodzinnym;
- wychowanie przez integrację dzieci ze zdrowymi rówieśnikami w duchu poszanowania zasad współżycia w społeczeństwie;
- promowanie bezpiecznego stylu życia przez wychowanie prozdrowotne.
Klasy dla dzieci z autyzmem
Od września 2003 r. zostały utworzone klasy dla dzieci z autyzmem, liczące od 2 do 4 uczniów. Nauczanie odbywa się zgodnie z ramowym planem nauczania dla dzieci z autyzmem, który zapewnia oprócz zajęć obowiązkowych alternatywne metody komunikacji. Uczniowie uczestniczą w indywidualnych zajęciach rewalidacyjnych prowadzonych przez wykwalifikowanych specjalistów.