Skargi i wnioski
Skargę lub wniosek może złożyć każdy. Treść skargi może dotyczyć zaniedbania lub nienależytego wykonywania zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenia praworządności lub interesów osoby, a także przewlekłego lub biurokratycznego załatwienia sprawy. Przedmiotem wniosku mogą być sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.
Wojewoda Lubelski, Wicewojewoda Lubelski lub Dyrektor Generalny LUW w Lublinie, a w przypadku ich nieobecności osoba przez nich upoważniona, przyjmują interesantów w każdy wtorek w godz. 14.30-16.00 po wcześniejszym uzgodnieniu z wyznaczonym pracownikiem Biura Wojewody LUW w Lublinie ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin, tel. 81 74 24 780.
Lubelski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego przyjmuje w sprawach skarg i wniosków w każdy wtorek w godz. 9.00-16.00 w pokoju nr 328 (Lublin, ul. Lubomelska 1-3 – p. III) po wcześniejszym uzgodnieniu terminu – tel. 81 74 24 374, e-mail: igk@lublin.uw.gov.pl.
Miejsce złożenia dokumentów
Skargi i wnioski można wnieść pisemnie, drogą elektroniczną lub ustnie do protokołu:
- osobiście: Punkt Obsługi Klienta, ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin, poniedziałek-piątek, w godz. 7.30-15.30;
- pocztą tradycyjną na adres: Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie, ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin;
- drogą elektroniczną: e-mail: poczta@lublin.uw.gov.pl;
- za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP): adres skrytki Urzędu: /luwwlublinie/ezd;
- ustnie do protokołu.
Wzór wniosków
Nie ma prawnie obowiązujących wzorów wniosków i formularzy w zakresie skarg i wniosków. Należy napisać je samodzielnie, a obowiązkowo powinny znaleźć się tam informacje:
- imię i nazwisko,
- adres,
- treść skargi ujęta w sposób zwięzły,
- konieczny podpis
UWAGA: Skargi, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania. Obowiązek podania danych dotyczy także skarg i wniosków przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej.
W przypadku wniesienia skargi lub wniosku ustnie do protokołu wymagane jest przedstawienie przez osobę zgłaszającą skargę lub wniosek dowodu osobistego lub innego dokumentu tożsamości. Protokół podpisują wnoszący skargę lub wniosek z podaniem imienia, nazwiska i adresu oraz przyjmujący zgłoszenie.
Termin złożenia dokumentów
Skargę lub wniosek można wnieść w dowolnym terminie.
Jednostka odpowiedzialna za załatwienie sprawy
Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie
Wydział Prawny, Nadzoru i Kontroli
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin
tel.: 81 74 24 327
fax: 81 74 24 234
e-mail: sekprawo@lublin.uw.gov.pl
Sposób załatwienia sprawy
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można będzie ustalić ich przedmiotu, podmiot wnoszacy zostanie wezwany do złożenia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania wyjaśnienia lub uzupełnienia z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi, wniosku bez rozpoznania.
Następnie, zostanie przesłane zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi zawierające: oznaczenie organu od którego pochodzi, wskazanie, w jaki sposób skarga została załatwiona, podpis z podaniem imienia, nazwiska i stanowiska służbowego osoby upoważnionej do załatwienia skargi. Jeżeli zawiadomienie sporządzone zostało w formie dokumentu elektronicznego jest opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi zawiera ponadto uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie, że w przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania podmiotu wnoszącego.
Termin załatwienia sprawy
Załatwienie skargi lub wniosku w postaci pisemnej odpowiedzi powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. W razie niezałatwienia sprawy w terminie, podmiot wnoszący zostanie zawiadomiony o przyczynach zwłoki i nowym terminie załatwienia sprawy.
Jeżeli organ, który otrzymał skargę lub wniosek nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 7 dni, przekazać skargę lub wniosek właściwemu organowi. Podmiot wnoszący zostanie zawiadomiony o przekazaniu skargi do innego organu lub otrzyma informację o organie właściwym do rozpatrzenia skargi lub wniosku.
Tryb odwoławczy
Postępowanie w sprawach skarg jest jednoinstancyjnym uproszczonym postępowaniem administracyjnym co oznacza, że nie ma prawa do odwołania ani możliwości zaskarżenia.
W przypadku niezałatwienia wniosku w terminie lub niezadowolenia ze sposobu załatwienia wniosku, podmiot wnoszący ma prawo wniesienia skargi w trybie określonym w Dziale VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.
Informacje dodatkowe
Przyjęcia klientów w sprawach skarg i wniosków:
- wyznaczony pracownik Punktu Obsługi Klienta lub delegatury Urzędu, codziennie w godzinach pracy Urzędu (7.30-15.30), spisuje w formie protokołu skargi lub wnioski składane ustnie przez interesantów w sprawach dotyczących działalności Urzędu i jego delegatur, jednostek zespolonej administracji rządowej oraz innych jednostek organizacyjnych podporządkowanych Wojewodzie;
- Wojewoda Lubelski, Wicewojewoda Lubelski lub Dyrektor Generalny LUW w Lublinie, a w przypadku ich nieobecności osoba przez nich upoważniona, przyjmują interesantów w każdy wtorek w godz. 14.30-16.00;
- zapisy do Wojewody, Wicewojewodów i Dyrektora Generalnego prowadzone są w Biurze Wojewody, ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin, tel. 81 74 24 780;
- dane osobowe osób zgłaszających skargi, wnioski są przetwarzane w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie na zasadach określonych przepisami prawa (szczegóły w załączniku Klauzula informacyjna).
Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych
- Administratorem danych osobowych jest Wojewoda Lubelski.
- Siedzibą Wojewody Lubelskiego jest Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie, ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin.
- W sprawie przetwarzania danych osobowych można kontaktować się:
- listownie: ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin;
- telefonicznie: 81 74 24 111;
- e-mailem: iod@lublin.uw.gov.pl.
- Dane osobowe będą przetwarzane w celu rozpatrzenia złożonej skargi lub wniosku na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257, z późn. zm.).
- Dane osobowe będą przekazywane upoważnionym pracownikom Urzędu, którzy muszą mieć dostęp do danych w celu rozpatrzenia skargi lub wniosku.
- Jeśli Wojewoda Lubelski nie jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi lub wniosku dane osobowe mogą zostać przekazane, zgodnie z właściwością, do rozpatrzenia innym uprawnionym organom na podstawie przepisów prawa.
- Dane osobowe będą przetwarzane przez czas niezbędny do rozpatrzenia skargi lub wniosku oraz przez okres zgodny z kategorią archiwalną, wynikającą z Jednolitego rzeczowego wykazu akt organów zespolonej administracji rządowej w województwie i urzędów obsługujących te organy.
- Podmiot wnoszący ma prawo dostępu do swoich danych oraz ich sprostowania, a także prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych gdy uzna, że przetwarzanie danych narusza przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE danych osobowych (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- Podanie danych osobowych jest konieczne do rozpatrzenia skargi lub wniosku. W przypadku braku danych osobowych skarga lub wniosek nie zostanie rozpatrzony.
- Dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany i nie będą podlegać profilowaniu.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735) – Dział VIII Skargi i wnioski.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46)