Profil zaufany
Profil zaufany to bezpłatna metoda uwierzytelniania obywateli w e-administracji, zastępująca podpis odręczny. Dzięki profilowi zaufanemu można wybrane sprawy urzędowe załatwiać drogą elektroniczną 24 godziny na dobę bez wychodzenia z domu.
Załatwiając tę sprawę nie poniesiesz żadnych kosztów.
Czego dotyczy sprawa?
Sprawa dotyczy:
- potwierdzania profilu zaufanego;
- przedłużania ważności profilu zaufanego;
- unieważnienia profilu zaufanego.
Kogo dotyczy?
Osób zainteresowanych korzystaniem z bezpłatnego profilu zaufanego, umożliwiającego załatwienie spraw administracyjnych drogą elektroniczną.
Jak i kiedy złożyć wniosek?
Należy wypełnić i wysłać formularz (wniosek) elektroniczny na platformie pz.gov.pl. Wniosek można złożyć w dowolnym czasie przed wizytą w Urzędzie.
Wymagane dokumenty
Wymagany jest ważny dokument tożsamości np.:
- dowód osobisty;
- paszport;
- inny dokument potwierdzający tożsamość;
- w odniesieniu do cudzoziemców karta pobytu i dokument potwierdzający nadanie numeru PESEL.
Termin załatwienia sprawy
W przypadku prawidłowego złożenia wniosku na platformie pz.gov.pl, sprawa zostanie załatwiona podczas jednej wizyty w Urzędzie.
Jak się odwołać?
Dla tej sprawy nie została przewidziana droga odwoławcza. W przypadku niepotwierdzenia profilu zaufanego przez Urząd (np. przez niezgodność danych osobowych) można ponownie złożyć elektroniczny wniosek z poprawnymi danymi.
Informacje dodatkowe
- Wniosek o potwierdzenie lub przedłużenie ważności profilu zaufanego posiada jedynie postać elektroniczną.
- Profil zaufany ważny jest przez okres 3 lat. Każdy użytkownik ma możliwość przedłużenia ważności swojego profilu zaufanego o kolejny okres.
Komórka odpowiedzialna za załatwienie sprawy
Biuro Organizacji, Kadr i Budżetu Urzędu
Oddział spraw kancelaryjnych i zarządzania obsługą klienta – Punkt Obsługi Klienta
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin
tel.: 81 74 24 100
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 57, z późn.zm.)
Ustawa z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1797 z późn. zm.)
Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego (Dz.U. z 2023 r., poz. 2551)
Zarządzenie Nr 8 Dyrektora Generalnego Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie z dnia 1 marca 2019 r. w sprawie ustalenia procedury funkcjonowania punktów potwierdzania profilu zaufanego w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie (z późn. zm.)