W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podpisanie porozumienia ws. budowy dróg do obsługi drogowego przejścia granicznego w Dorohusku

19.04.2023

W Chełmie zostało podpisane porozumienie pomiędzy wojewodą lubelskim Lechem Sprawką a p.o. generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomaszem Żuchowskim w sprawie budowy dróg do obsługi istniejącego drogowego przejścia granicznego w Dorohusku oraz planowanego Terminala Samochodowego w Okopach.

Podpisanie porozumienia ws. budowy dróg do obsługi drogowego przejścia granicznego w Dorohusku

Przedmiotem porozumienia jest finansowanie przez wojewodę lubelskiego budowy ok. 2,5 km dróg do obsługi drogowego przejścia granicznego w Dorohusku w związku z planowaną budową Terminala Samochodowego w Okopach, w ramach budowy drogi ekspresowej S12 od Chełma do granicy z Ukrainą. Budowa terminala przyczyni się do zwiększenia przepustowości przejścia w Dorohusku, poprawy bezpieczeństwa oraz efektywności prowadzenia kontroli osób i towarów przekraczających granicę.

To dobry dzień dla województwa lubelskiego. To pierwsze tego typu porozumienie. To będzie poligon doświadczalny dla przyszłych tego typu wspólnych przedsięwzięć.

Inwestycja terminala odpraw w skojarzeniu z drogą ekspresową S12 to wielka korzyść dla samego przejścia. Dotychczasowe przejście jest tak zlokalizowane geologicznie, że nie ma przestrzeni na rozbudowę tego przejścia, wręcz uniemożliwia wykorzystanie w pełni tego, co zostało tak swego czasu wykonane. Stąd też decyzja, by terminal odpraw samochodów ciężarowych, czyli tam, gdzie mamy do czynienia z przewozem towarów, został przeniesiony, a na starym przejściu granicznym pozostał ruch osobowy.

Dywersyfikacja tego ruchu sprawi, że będzie znacznie uproszczona ścieżka odpraw zarówno na kierunku wjazdowym, jak i wyjazdowym z Polski. Dzięki takiej konstrukcji terminala odpraw zyskamy możliwość kumulowania pewnej liczby pojazdów ciężarowych na terenie terminala odpraw, co niewątpliwie wpłynie korzystnie na ewentualnie tworzone kolejki, szczególnie w okresie świątecznym na trasie z Chełma do Dorohuska. Również budowa MOP-ów sprawi, że problem kolejek po zrealizowaniu całości inwestycji rzeczywiście nie będzie udręczeniem

– podkreślał wojewoda lubelski Lech Sprawka.

Drogi do obsługi przejścia w Dorohusku zostaną zaprojektowane i wybudowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w ramach inwestycji Projekt i budowa drogi ekspresowej S12 Lublin – Dorohusk na odcinku Piaski – Dorohusk (z wyłączeniem budowy obwodnicy Chełma) odcinek nr 4: węzeł „Chełm Wschód” (bez węzła) – Dorohusk.

Przejście graniczne w Dorohusku z punktu widzenia ostatniego roku zyskało na znaczeniu. Nie chcemy, by droga kończyła się „w polu”, na węźle w Okopach. Oddając drogę od Chełma do Okopów i dalej do przejścia granicznego te rozwiązania będą bezpośrednio skoordynowane, a dalsza rozbudowa terminala będzie w oparciu o kręgosłup drogowy, wykonany w tym projekcie.

Jest to ważne z racji, że dotychczasowe przepisy uniemożliwiały nam te rozwiązania po 5 sierpnia 2022 r. To będzie przełom na linii współpracy pomiędzy różnymi instytucjami państwowymi, jako przykład dobrej, racjonalnej gospodarności i wykorzystania środków publicznych

mówił p.o. generalnego dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Tomasz Żuchowski.

Realizacja zadania została przewidziana na lata 2024-2027. Jej koszt został określony na 90 375 625 zł. Zadanie finansowane jest z budżetu wojewody lubelskiego.

Zdjęcia (7)

{"register":{"columns":[]}}