Podpisanie umowy na dofinansowanie budowy Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26 w Lublinie
06.07.2023
Wojewoda lubelski Lech Sprawka podpisał umowę z Miastem Lublin w sprawie udzielenia dotacji celowej budżetu państwa, w kwocie ponad 64 mln zł, na dofinansowanie zadania pn.: „Budowa nowej siedziby Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26 w Lublinie”. Placówka powstanie przy ul. Hanki Ordonówny 4. Rozpoczęcie działalności statutowej szkoły planowane jest na styczeń 2028 r.
Ceremonia podpisania odbyła się w Lubelskim Urzędzie Wojewódzkim w Lublinie. Umowę z wojewodą Lechem Sprawką podpisali zastępca prezydenta Miasta Lublin Mariusz Banach i skarbnik Miasta Lublin Lucyna Sternik. W spotkaniu uczestniczyli także dyrektor generalny Ministerstwa Edukacji i Nauki Sławomir Adamiec, dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin Ewa Dumkiewicz-Sprawka, dyrektor Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26 w Lublinie Alicja Dudak i dyrektorzy Wydziałów Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie, zaangażowanych w realizację inwestycji.
Podpisanie tej umowy w realny sposób uruchomiło działanie w sprawie powstania tej placówki. Jej budowa to bardzo dobra wiadomość. Szkoła będzie mogła przyjąć większą liczbę dzieci i nie odmawiać, jak to się dzieje w obecnej chwili. Historia zainaugurowania działań, by ta szkoła powstała jest dosyć długa i angażująca wiele osób. Najważniejszym wydarzeniem było w tej sprawie spotkanie ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka z przedstawicielami Rady Rodziców i dyrektorami szkoły
– mówił wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Jest to jedna z największych inwestycji edukacyjnych w Polsce, finansowanych z budżetu państwa. Ta inwestycja jest ważna nie tylko dla mieszkańców Lublina, ale i dla całej Polski. Bardzo chcielibyśmy, by na mapie edukacyjnej Polski powstawały właśnie takie placówki. Sposób podejścia do takich dzieci i ich potrzeb jest jednym z priorytetów państwa i ministra edukacji i nauki
– mówił dyrektor generalny Ministerstwa Edukacji i Nauki Sławomir Adamiec.
Poprawa poziomu i jakości kształcenia
Celem zadania jest poprawa poziomu i jakości kształcenia dzieci i młodzieży z różnego rodzaju niepełnosprawnościami z terenu Lublina i województwa lubelskiego. Dzięki budowie nowej siedziby będzie można objąć opieką około 300 uczniów w klasach I-VIII.
Nowa siedziba będzie zrealizowana zgodnie z zasadami projektowania uniwersalnego i bez barier architektonicznych, a teren wokół szkoły zostanie zagospodarowany w sposób zapewniający bezpieczne poruszanie się uczniom z niepełnosprawnościami.
Szkoła specjalna pod względem miejsca w sercu
To dla nas dzień osobistej satysfakcji. To szkoła specjalna nie tylko z nazwy, ona jest specjalna dla nas pod względem miejsca w sercu, bo ona pracuje z dziećmi, które miały w życiu mniej szczęścia i z całą pewnością dopiero wizyta w tej szkole może uświadomić, z jakimi problemami spotykają się te dzieci na co dzień. Szkoła obecnie funkcjonuje w trzech miejscach. Dwa z tych miejsc nie są powodem do dumy – warunki są złe, dlatego z wielką nadzieją patrzymy na tę inwestycję
– mówił zastępca prezydenta Miasta Lublin Mariusz Banach.
Ta inwestycja to wyjście naprzeciw rodzinom, zamieszkałym na terenie Miasta Lublin i tym, którzy są spoza Lublina. Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że za kilka lat będziemy się cieszyć nową inwestycją. Pierwsza klasa dla dzieci z autyzmem powstała w Lublinie w roku 2003, wtedy funkcjonowała wyłącznie jedna klasa dla takich dzieci, w której uczyło się 4 uczniów. Minęło 20 lat, a uczniów jest 150. Ta szkoła kształci też dzieci z upośledzeniem w stopniu lekkim i umiarkowanym
– mówiła dyrektor Wydziału Oświaty i Wychowania Urzędu Miasta Lublin Ewa Dumkiewicz-Sprawka.
W szkole uczy się w tej chwili 320 uczniów z różnymi niepełnosprawnościami. Nad ich procesem dydaktycznym w trzech budynkach czuwa 176 nauczycieli. Dzięki poprawie warunków szkoły zwiększy się możliwość przyjmowania dzieci nie tylko z Lublina. W tym roku dwie osoby dostały decyzje odmowne, z uwagi na brak tych miejsc
– mówiła dyrektor Szkoły Podstawowej Specjalnej nr 26 w Lublinie Alicja Dudak.
Zakres rzeczowy inwestycji
Nowa siedziba będzie obejmowała m.in. części: dydaktyczną, rewalidacyjno-terapeutyczną, sportową, kulturalną, opiekuńczą. Powstaną pracownie lekcyjne wraz z zapleczami, oddziały edukacyjno-terapeutyczne, pracownie terapii, np. choreoterapii, muzykoterapii, zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, logopedii, rewalidacji społecznej, a także plac zabaw, ogródek sensoryczny, sala gimnastyczna, biblioteka, czytelnia z centrum multimedialnym, gabinet pedagogiczny.
Szkoła zostanie kompleksowo wyposażona w standardowe elementy szkolnego wyposażenia, niezbędne do prowadzenia lekcji oraz dodatkowo w specjalistyczny sprzęt dla każdej części obiektu, przede wszystkim w sprzęt wspomagający pracę z uczniami z niepełnosprawnościami, m.in. w pomoce edukacyjne i rewalidacyjne, niezbędne do prowadzenia wszystkich zajęć terapeutycznych.