Podsumowanie konkursu plastycznego „Portret Rodzinny. Czas Wojny”
23.05.2023
Uczestnicy XIII Międzynarodowego Konkursu Plastycznego „Portret Rodzinny. Czas Wojny” odebrali nagrody podczas uroczystego podsumowania konkursu, który jest okazją do znalezienia wizualnego wyrazu problemów rodziny w świecie epoki ponowoczesnej - wyrazu szczególnie cennego, bo interpretowanego przez młodych twórców. W wydarzeniu uczestniczył wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Tematyka konkursu jest punktem wyjścia do refleksji nad wartościami, które wiążą się z rodziną rozumianą w różnych aspektach - społecznym, psychologicznym i kulturowym. W tym roku tematowi „Portret Rodzinny” nadano bardziej ukierunkowany charakter: „Czas wojny”.
Spotkanie uświetniły koncert zespołu uczniów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Lipińskiego i spektakle „Wariat” i „Zabawa w klucz” według Idy Fink. Wydarzenie połączone było z otwarciem wystawy nagrodzonych i wyróżnionych prac w konkursie oraz wystawy uczniów Sumskiej Dziecięcej Szkoły Artystycznej im. M. G. Łysenki.
Gratuluję znakomitego poziomu prac i dziękuję wszystkim uczestnikom konkursu za to, że obdarzyliście nas możliwością obserwacji Waszych emocji. Życzę, by temat tego konkursu mógł odzwierciedlić w sposób większy i szerszy radość życia we wspólnocie, szczególnie wspólnocie rodzinnej
– podkreślał wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Chciałbym bardzo podziękować Centrum Edukacji Artystycznej i Państwowemu Liceum Sztuk Plastycznych im. C. K. Norwida w Lublinie za podjęty wysiłek organizacyjny, który stwarza szansę uzewnętrznienia emocji młodych ludzi, nie tylko poprzez odbiór odczuć estetycznych, ale i tych, które pokazują najważniejsze wartości w życiu człowieka
– dodał wojewoda lubelski.
Wojewoda lubelski o wojnie na Ukrainie
Do końca życia nie zapomnę obrazów z przejścia granicznego w Dorohusku, na którym bywałem bardzo często, m.in. pokazując różnym delegacjom, w jaki sposób zorganizowana jest pomoc dla uchodźców. Wreszcie obrazków z dworca kolejowego w Chełmie, gdzie rzesze uchodźców przewijały się każdego dnia. Dziennie przez przejścia graniczne, tylko i wyłącznie na odcinku województwa lubelskiego, w tym okresie największego natężenia, granicę przekraczało około 80 tys. uchodźców na dobę. Do dzisiaj granicę na odcinku lubelskim przekroczyło ponad 3,5 mln uchodźców z Ukrainy
- podkreślał wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Model przyjęty przez nasz kraj, jeśli chodzi o przyjęcie uchodźców, uwzględniał m.ni. specyfikę rodzinną. Staraliśmy się odpowiedzieć na zapotrzebowanie matek z dziećmi, żeby nie doszło do rozerwani więzi, tak, by stworzyć im maksymalne warunki pobytu, zbliżone do normalnego funkcjonowania, by ograniczyć traumę związaną z byciem świadkiem zdarzeń wojennych i rozstaniem z ojcem, mężem, bratem, dziadkiem. Jest to krzyk, wołanie, o to, by najcenniejsza wartość, którą jest życie w tej najmniejszej wspólnocie – wspólnocie rodzinnej, nie zostało narażone przez wpływ ideologii, które prowadzą do rozluźnienia więzi
- dodał wojewoda lubelski.
Początki konkursu
Pierwsza edycja konkursu, która została zorganizowana w 1999 r. inspirowana była ideą podkreślenia i popierania działań, mających na celu pobudzanie refleksji dotyczącej roli rodziny we współczesnym świecie. Od kilkunastu lat konkurs plastyczny stwarza możliwość znalezienia przez młodych artystów wizualnego wyrazu problemów rodziny w świecie współczesnym.
Konkurs stał się ważnym wydarzeniem w kalendarzu imprez szkolnictwa artystycznego. Idea konkursu cieszy się dużym zainteresowaniem. W ciągu XII dotychczasowych edycji do organizatorów konkursu wpłynęło kilka tysięcy prac. W 2021 r. komisja konkursowa przyjęła ich ponad 670.
Formy prac plastycznych
Prace konkursowe można realizować w dziedzinach odpowiadających współczesnym środkom plastycznej ekspresji. Obok tradycyjnych kategorii: rysunku, malarstwa, grafiki warsztatowej, grafiki komputerowej, rzeźby, fotografii, tkaniny artystycznej, jest także krótka forma filmu lub animacji. Daje to okazję do wybrania najwłaściwszego medium do realizacji zamierzonej idei i odpowiada kierunkom artystycznego kształcenia w szkołach plastycznych. Konkurs adresowany jest do uczniów szkół artystycznych oraz instytucji kultury. Prace mogą zgłaszać szkoły, instytucje kultury oraz indywidualni uczestnicy. Międzynarodowy charakter konkursu daje okazję do porównania różnych kontekstów kulturowych, wymianę doświadczeń i integrację młodzieży z różnych krajów.