W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

Kogo dotyczy

Wniosek dotyczy osób, którym potrzebna jest decyzja w sprawie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego dotycząca ich osoby lub którzy wykażą interes prawny lub ciążący na nich obowiązek uzyskania decyzji dotyczącej innej osoby.

Niezbędne dokumenty

Należy przygotować:

  • wypełniony wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego, którego wzór można pobrać poniżej;
  • odpisy aktów stanu cywilnego wydane przez polski urząd stanu cywilnego, tj. odpis aktu urodzenia i aktu małżeństwa;
  • potwierdzoną urzędowo kopię aktualnego dokumentu tożsamości;
  • inne dokumenty potwierdzające dane i informacje zawarte we wniosku (np. nieważny polski paszport, dowód osobisty, książeczka wojskowa wnioskodawcy, polskie dokumenty rodziców wnioskodawcy, akt zmiany imienia, nazwiska, akt nabycia obywatelstwa obcego, dokument potwierdzający zrzeczenie się obywatelstwa polskiego oraz wszelkie inne dokumenty, mogące mieć wpływ na rozstrzygnięcie sprawy);
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 58 zł.

Sposób wypełniania wniosku

Wniosek należy wypełnić czytelnie, drukowanymi literami, zgodnie z pouczeniem znajdującym się na stronie 12 wniosku. Należy wypełnić wszystkie wymagane rubryki. W razie braku wiedzy co do określonych faktów należy wpisać – „NIEZNANE” lub „NIE DOTYCZY”, gdy rubryka nie dotyczy danej osoby.

Opłaty

Za wydanie decyzji w sprawie potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego opłata skarbowa wynosi 58 zł. Wpłaty należy dokonać na konto:

Urząd Miasta Lublin, Wydział Finansowy, Lublin, ul. Wieniawska 14
Numer konta: 95 12 40 20 92 93 29 92 000 62 00000
z dopiskiem: opłata skarbowa za potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego.

Miejsce załatwienia sprawy

Wniosek należy złożyć osobiście po wcześniejszym telefonicznym umówieniu wizyty bądź korespondencyjnie na adres:

Lubelski Urząd Wojewódzki w Lublinie
Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin

Wniosek można złożyć także przez pełnomocnika lub za pośrednictwem polskiego konsula właściwego ze względu na aktualne miejsce zamieszkania.

Czas trwania postępowania

Termin zakończenia postępowania zależy od czasu, w jakim organ zgromadzi wszystkie niezbędne informacje i dokumenty. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego organy administracji publicznej załatwiają sprawy bez zbędnej zwłoki. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Dodatkowo postępowanie może się przedłużyć z uwagi na poszukiwanie dokumentów w archiwach i innych urzędach, a także z uwagi na korespondencję prowadzoną z wnioskodawcą.

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem Wojewody Lubelskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Materiały

Wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego
Wniosek.pdf 3.26MB
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych
Klauzula​_informacyjna.pdf 0.22MB
{"register":{"columns":[]}}