Przyznanie, zmiana i utrata statusu zakładu aktywności chronionej
Wydawanie decyzji o przyznaniu, zmianie i utracie statusu zakładu aktywności chronionej.
Kogo dotyczy
Wniosek może złożyć:
- gmina,
- powiat,
- fundacja,
- stowarzyszenie,
- organizacja społeczna,
- której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych.
Niezbędne dokumenty
Chcąc uzyskać status zakładu aktywności zawodowej należy złożyć wniosek organizatora w sprawie przyznania statusu zakładu aktywności zawodowej dla tworzonej przez niego wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo jednostki wraz z załącznikami:
- opinią starosty o potrzebie utworzenia zakładu aktywności zawodowej - opinia nie jest wymagana jeżeli organizatorem jest powiat;
- informacją o wskaźniku zatrudnienia osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności oraz do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną w stosunku do innych pracowników zatrudnionych w zakładzie;
- wykazem pracowników z zaznaczeniem w przypadku osób niepełnosprawnych stopnia niepełnosprawności i symbolu schorzenia (kopie orzeczeń o niepełnosprawności);
- kopią dokumentów potwierdzających zatrudnienie osób niepełnosprawnych i osób pełnosprawnych (umowy o pracę);
- decyzją Państwowej Inspekcji Pracy stwierdzająca, że obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy odpowiadają przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz uwzględniają potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno - sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniają wymagania dostępności do nich;
- dokumentami potwierdzającymi zapewnienie doraźnej i specjalistycznej opieki medycznej, poradnictwa i usług rehabilitacyjnych (kopie umów o pracę z personelem medycznym wraz z zaświadczeniami o uprawnieniach do wykonywania zawodu, kopię umowy zawartej ze specjalistyczną placówką świadczącą opiekę medyczną i rehabilitacyjną);
- oświadczeniem o przeznaczeniu uzyskanych dochodów na zakładowy fundusz aktywności;
- potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej.
Kopie dokumentów załączonych do wniosku muszą być uwierzytelnione przez osoby uprawnione do reprezentowania podmiotu.
Miejsce składania wniosków
Dokumenty możesz wysłać pocztą na adres:
Lubelski Urząd Wojewódzki
Wydział Polityki Społecznej
ul. Spokojna 4, 20-914 Lublin
lub złożyć osobiście w Biurze Obsługi Klienta – parter, ul. Spokojna 4.
Bezpośrednią informację możesz uzyskać pod numerem telefonu: (81) 742 42 64, (81) 742 4 449 lub w pokoju nr 11 Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie przy ul. Spokojnej 4.
Opłata skarbowa
Opłaty skarbowe:
- od wydania decyzji - 10 zł;
- od wydania zaświadczenia - 17 zł.
Opłatę skarbową można wnieść:
- przelewem na konto Urzędu Miasta Lublin, Bank Pekao SA, V Oddział w Lublinie, nr 95124020929329920006200000;
- gotówką we wszystkich oddziałach Banku Pekao SA (bez dodatkowych opłat i prowizji) lub w punktach kasowych znajdujących się w budynkach Urzędu Miasta Lublin, np. przy ul. Wieniawskiej 14 – I piętro (BOM), od poniedziałku do piątku w godzinach 7:45-15:15.
Opłaty należy wnosić z chwilą złożenia wniosku o wydanie decyzji lub zaświadczenia w sprawie statusu zakładu aktywności.
Tryb odwoławczy
Od decyzji przysługuje prawo wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy do Wojewody Lubelskiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Można również wnieść skargę na decyzję bezpośrednio do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie-Skłodowskiej 40, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.
Informacje dodatkowe
Prowadzący zakład pracy chronionej zobowiązany jest poinformować Wojewodę Lubelskiego o każdej zmianie dotyczącej spełniania warunków i realizacji obowiązków, o których mowa w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, w terminie 14 dni od daty tej zmiany.
Sprawozdawczość
Prowadzący zakład aktywności zawodowej jest zobowiązany przedstawiać Wojewodzie Lubelskiemu półroczne informacje, dotyczące spełniania warunków określonych w powołanej ustawie – wzór informacji półrocznej INF-W, załącznik nr 1 do rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie określenia wzorów informacji przedstawianych przez prowadzącego zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej oraz sposobu ich przedstawiania.
- do 20 sierpnia – za I półrocze;
- do 20 stycznie – za II półrocze.
Materiały
Wzór informacji półrocznej INF-W oraz wzór informacji o zmianach INF-WZPodstawa prawna
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Rozporządzenie z dnia 22 lutego 2011 r. w sprawie określenia wzorów informacji przedstawianych przez prowadzącego zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej oraz sposobu ich przedstawiania