Rusza nabór wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg
24.07.2024
W najbliższy piątek, 26 lipca, Lubelski Urząd Wojewódzki rozpocznie nabór wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Szczegóły programu przedstawili w środę na konferencji prasowej wojewoda lubelski Krzysztof Komorski oraz wicewojewodowie Wojciech Wołoch i Andrzej Maj.
Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg to narzędzie, które skutecznie rozwiązuje podstawowe problemy komunikacyjne gmin i powiatów. W ramach ostatniego rozstrzygnięcia gotowa do podpisu premiera jest już lista opiewająca na 140 mln dofinansowania nawet do 80 procent, a więc inwestycji na ponad 200 mln złotych. Nabór, który jest przed nami to kwota ponad ćwierć miliarda złotych. Mamy nadzieję, że te 258 mln złotych dofinansowania dla lubelskich samorządowców to będą umowy, które od stycznia 2025 roku będziemy mogli podpisywać
- powiedział wojewoda lubelski Krzysztof Komorski.
Wychodzimy naprzeciw samorządowcom i w ramach nadchodzącego naboru, w dniu aplikowania o dofinansowanie nie będziemy wymagali prawomocnych zezwoleń na budowę, czy rozbudowę. Oczywiście warunkiem będzie przedstawienie dokumentu potwierdzającego wystąpienie o takie pozwolenie. Samo zezwolenie będzie musiało zostać dostarczone do momentu podpisania umowy
- dodał wicewojewoda Wojciech Wołoch.
Wszyscy wiemy, jak potrzebne są pieniądze na infrastrukturę drogową. Każdy samorząd będzie mógł złożyć po dwa wnioski, więc mam nadzieję, że te najważniejsze drogi, czy odcinki, będziemy mogli z pieniędzy rządowych wyremontować
- podkreślił wicewojewoda Andrzej Maj.
Do województwa lubelskiego w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w 2025 roku trafi ponad 258 mln złotych. Limit zostanie podzielony równo na drogi powiatowe, jak i gminne.
Od dnia ogłoszenia postępowania, samorządy będą miały 30 dni na złożenie wniosków. Następnie zostaną one ocenione przez komisję, a weryfikacja potrwa cztery miesiące (maksymalnie do 26 listopada 2024 roku).
Kryteria oceny wniosków:
- poprawa BRD (np. oświetlenie drogi i przejść dla pieszych, zarządzanie prędkością
- spójność sieci dróg (np. powiązanie drogi z drogą wyższej kategorii)
- podnoszenie standardów technicznych dróg (nośność drogi, budowa chodników i ścieżek rowerowych, przebudowa skrzyżowań, zatoki autobusowe, parkingi)
- poprawa dostępności do ośrodków gospodarczych, usług publicznych
- poprawa dostępności do terenów inwestycyjnych
- znaczenie drogi dla rozwoju społecznego i gospodarczego województwa