Szkolenie dla pracowników USC dotyczące rejestracji stanu cywilnego
22.05.2023
Po raz kolejny Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie, we współpracy ze Stowarzyszeniem Urzędników Stanu Cywilnego Rzeczypospolitej Polskiej – Oddział w Lublinie, zorganizował szkolenie dla kierowników i pracowników urzędów stanu cywilnego. Tematem szkolenia były współczesne wyzwania rejestracji stanu cywilnego. Gościem honorowym był konsul generalny Ukrainy w Lublinie Oleh Kuts. Spotkanie otworzył wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Podczas szkolenia omówione zostały istotne zagadnienia z zakresu rejestracji stanu cywilnego: wystąpienia pokontrolne, rejestracje zdarzeń dotyczących stanu cywilnego na podstawie dokumentów zagranicznych, sprostowanie i uzupełnienie aktu stanu cywilnego jako czynność administracyjna i sądowa, nowa koncepcja unijnego systemu rejestracji stanu cywilnego, a także problematyka zmiany imion i nazwisk.
Przestrzeń niezwykle wrażliwa
Chciałbym Państwu podziękować za to, co robicie na co dzień. Funkcjonujecie w przestrzeni niezwykle wrażliwej, ze względu chociażby na ochronę danych osobowych. Skomplikowaną i odpowiedzialną sytuacją jest też postępujący proces cyfryzacji, jeśli chodzi o kwestie rejestracji. Dlatego dziękuję za inicjatywę tego spotkania, podczas którego możecie wysłuchać opinii fachowców i wymienić się doświadczeniami
– mówił wojewoda lubelski Lech Sprawka.
Na codzienne zadania nakłada się bardzo specyficzna sytuacja województwa lubelskiego: z jednej strony migranci po stronie granicy polsko-białoruskiej, z drugiej - rzesza uchodźców z Ukrainy na granicy polsko-ukraińskiej. Od 24 lutego 2022 r. przez województwo lubelskie przewinęło się ponad 3,5 mln uchodźców. To niewątpliwie rozszerzyło Państwa zadania
– dodał wojewoda lubelski.
Nadzór nad rejestracją stanu cywilnego
Nadzór nad rejestracją stanu cywilnego sprawuje Wojewoda Lubelski, jako organ właściwy w województwie lubelskim. Zadanie to realizuje Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie, w którym funkcjonuje komórka organizacyjna nadzoru nad urzędami stanu cywilnego.
Sprawowanie nadzoru polega w szczególności na przeprowadzaniu kontroli, w tym na badaniu prawidłowości prowadzonych przez wojewodę postępowań administracyjnych, terminowości załatwiania spraw z zakresu rejestracji stanu cywilnego i kształtowaniu jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego i kontroli wykonywania ustalonych sposobów postępowania.
Do głównych obowiązków należy zapewnienie prawidłowej realizacji zadań z zakresu administracji rządowej dotyczącej nadzoru nad działalnością urzędów stanu cywilnego, polegającej na udzielaniu wyjaśnień, wskazówek merytorycznych pracownikom USC i przeprowadzaniu kontroli w podległych jednostkach gmin, monitorowaniu przebiegu zatrudniania kierowników i zastępców kierowników w urzędach stanu cywilnego.
Do zadań należy również prowadzenie postępowań i wydawaniu decyzji w I i II instancji z zakresu rejestracji stanu cywilnego, pośredniczenie w kontaktach z placówkami dyplomatycznymi RP za granicą, analiza dokumentów wystawianych przez władze obce oraz koordynowanie działań podejmowanych przez kierowników i zastępców kierowników urzędów stanu cywilnego.
Rejestracja stanu cywilnego
- Stanem cywilnym jest sytuacja prawna osoby wyrażona przez cechy indywidualizujące osobę, kształtowana przez zdarzenia naturalne, czynności prawne lub orzeczenia sądów, lub decyzje organów, stwierdzona w akcie stanu cywilnego;
- Rejestracji stanu cywilnego dokonuje się w rejestrze stanu cywilnego w formie aktów stanu cywilnego;
- Aktem stanu cywilnego jest wpis o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie w rejestrze stanu cywilnego wraz z treścią późniejszych wpisów wpływających na treść lub ważność tego aktu;
- Akt stanu cywilnego jest sporządzony z chwilą dokonania wpisu o urodzeniu, małżeństwie albo zgonie w rejestrze stanu cywilnego;
- Czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego innych niż akty stanu cywilnego dokonuje się w formie decyzji administracyjnej albo czynności materialno-technicznej;
- Odmowa dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej.