X Ogólnopolska Konferencja Samorządu i Oświaty „Edukacja Przyszłości”
15.03.2023
Kluczowe zagadnienia związane z rozwojem, modernizacją, finansowaniem, zarządzaniem oraz zmianami i problemami w oświacie były tematami Ogólnopolskiej Konferencji Samorządu i Oświaty „Edukacja Przyszłości”. Gościem X jubileuszowej konferencji był wojewoda lubelski Lech Sprawka, który objął spotkanie patronatem honorowym.
Uczestnikami i panelistami dwóch dni debat, wykładów i warsztatów są władze samorządów, urzędnicy miejscy, gminni i powiatowi zajmujący się tematyką oświaty, a także dyrektorzy szkół i przedszkoli, nauczyciele i eksperci oświatowi.
Chciałbym pogratulować tej inicjatywy, która na stałe zagościła w Lublinie. Dziękuję spółce Municipium, redaktorowi naczelnemu pisma Wspólnota za to, że wybraliście właśnie Lublin na tę konferencję, która jest jednym z fragmentów wsparcia zapisanego w misji Waszej spółki, wsparcia jednostek samorządu terytorialnego, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru edukacji. Dziękuję Prezydentowi Miasta Lublin - współorganizatorowi i Departamentowi Wydziału Oświaty i Wychowania UM Lublin
– mówił wojewoda lubelski Lech Sprawka.
W otoczeniu oświaty nie jest spokojnie, w szczególności w województwie lubelskim. Jesteśmy jednym z dwóch województw, które m.in. przyjęło uchodźców, w postaci przekroczenia granicy i zapewnienia pozostania na terenie naszego województwa, bądź relokacji na terenie innych województw, czy państw. To potężne wyzwanie. Na odcinku lubelskim granicy polsko-ukraińskiej, od 24 lutego przekroczyło granicę ponad 3,5 mln uchodźców, którym trzeba było zapewnić to pierwsze przyjęcie socjalne, zapewnić transport do miejsc stałego zakwaterowania, albo możliwość relokacji
- dodał wojewoda lubelski.
Stąd też wyzwanie w stosunku do tych, którzy pozostali – wyzwanie dotyczące integracji społecznej ze szczególnym uwzględnieniem młodych ludzi, którzy zafunkcjonowali w polskim systemie edukacji. W skali województwa lubelskiego jest to około 7 tys. uczniów
– poinformował wojewoda Lech Sprawka.
Miejsce wymiany myśli o edukacji i zarządzaniu
Uczestnicy spotkania będą dyskutować podczas czterech ścieżek tematycznych: zarządzanie, finansowanie, nauczanie i przedszkola:
- Zarządzanie: najważniejsze problemy pojawiające się w dyskusjach pomiędzy organami prowadzącymi (władzami samorządów i urzędnikami), a dyrektorami szkół, rozwiązania smart, które pozwolą zaoszczędzić na kosztach energii, oświatowe Centra Usług Wspólnych, nowoczesne rozwiązania architektoniczne, żywienie uczniów;
- Finansowanie: nowe, zewnętrzne źródła finansowania zadań oświatowych, zasady podziału subwencji oświatowej, informatyzacja oświaty jako źródło oszczędności;
- Nauczanie: innowacyjne metody nauczania, znaczenie kompetencji cyfrowych, edukacja włączająca;
- Przedszkola: finansowanie placówek przedszkolnych – zarówno z wykorzystaniem funduszy krajowych, jak i unijnych, nowoczesne programy nauczania, wyzwania związane z problemami emocjonalnymi wśród najmłodszych, cyberuzależnienie.
System edukacji. Wojewoda omówił problemy
W całym obszarze polskiego systemu edukacji warto zwrócić uwagę na spadek zainteresowania przez nauczycieli bycia dyrektorem szkoły, w szczególności przedszkoli. Pytanie, czy nie rozważyć jakichś zmian nawet prawnych, chociażby w obszarze godzin ponadwymiarowych i regulacji tego dotyczących, które może jednak zachęciłby nauczycieli do aktywności w sferze obejmowania tego stanowiska.
Warto też zwrócić uwagę na kwestię finansowania wychowania przedszkolnego. Wtedy, gdy startował system finansowania byliśmy w innym stanie prawnym i nie było tych zasad, które teraz funkcjonują. W tej chwili każdy rodzic ma prawo do wychowania przedszkolnego. Pytanie, czy nie rozszerzyć w ramach dofinansowania w postaci części oświatowej subwencji ogólnej, objęcia tą częścią również wychowania przedszkolnego w pełnym zakresie.
Jest jeszcze kwestia kształcenia zawodowego. Mimo różnych pozytywnych zmian w prawie oświatowym w dalszym ciągu borykamy się z problemem szkół branżowych I stopnia. W Lublinie mamy klasyczny przykład: XIV LO, które swój byt i znakomity rozwój zapewniło dzięki wprowadzeniu klas mundurowych W przypadku szkolnictwa branżowego I stopnia jest problem, bo może być wszystko poukładane, oprócz tego, że będzie brakowało chętnych.
Jak ich znaleźć ? Jak przenieść jakieś rozwiązania, które pozwoliłyby na to, że nagle oddziałów szkół branżowych I stopnia będzie znacznie więcej, bo oczekiwania na rynku pracy są potężne w tym zakresie. Sygnalizowane są nawet kolejne potrzeby nowych zawodów
– mówił wojewoda Lech Sprawka.