W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ach, co to był za rok… E-usługowe podsumowanie 2019!

09.01.2020

Jeśli kiedykolwiek Polacy mieli jakiekolwiek wątpliwości, czy warto korzystać z e-administracji, to na pewno nie w 2019 roku. Mamy na to (e-)dowody.

Wielki napis 2019, symbole fajerwerków, podwójne podium. Na żółtym podium mężczyzna z dużym pucharem, na granatowym, niższym podium, stoi kobieta. Obok stoją cieszący się i gratulujący inni ludzie. Tło błękitne

- Ubiegły rok był dla nas pod wieloma względami rekordowy. Wprowadziliśmy nowe e-usługi, te istniejące ulepszyliśmy, dopięliśmy i wdrożyliśmy e-dowód. To tylko wybrane przykłady naszych działań, bo udało nam się naprawdę wiele. Polacy to docenili. Nigdy wcześniej tak chętnie nie korzystali z e-administracji – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

7 lat w rok

Najlepszym dowodem na rekordowe zainteresowanie e-usługami jest popularność profilu zaufanego (PZ). To on jest kluczem do e-administracji. Profil zaufany powstał w 2011 r. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób. W większości byli to urzędnicy. Dziś ma go ponad 4,7 miliona Polaków.

- Tylko w ubiegłym roku dokładnie 2 114 370 osób założyło sobie profil zaufany. A to oznacza, że w 12 miesięcy 2019 roku Polacy założyli tyle profili, co przez niemal… siedem lat – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.  - Ten rekord to efekt pracy nad nowymi e-usługami i konsekwentnego przekonywania Polaków, że warto nam zaufać, a przy okazji ułatwić sobie życie działając online – dodaje szef MC.

Kiedy najchętniej zakładaliśmy profile zaufane? W lutym (287 446 nowych profili), marcu (344 978) i kwietniu (299 432).

Wiele wskazuje na to, że 2020 rok będzie kolejnym przełomem w historii profilu zaufanego. Tylko w pierwszym tygodniu nowego roku przybyło niemal 60 tysięcy nowych właścicieli PZ. Sami widzicie, że idziemy na kolejny rekord...

Jeśli należycie do - tej coraz mniej licznej - grupy osób, która nadal nie ma swojego profilu zaufanego, załóżcie go już dziś. To proste! Jak to zrobić? Obejrzyj i posłuchaj Michała Czerneckiego, ambasadora naszej kampanii „e-Polak potrafi!”, który krok po kroku przeprowadzi Cię przez ten proces.

Wideo

Dowody na stół

Już wiecie, że profil zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu możemy potwierdzać swoją tożsamość w Internecie. To nasza cyfrowa tożsamość. Nasze cyfrowe „ja”.

Bardzo się przydaje do załatwiania online spraw urzędowych. Jakich? Najlepszy przykład – do złożenia online wniosku o nowy dowód osobisty.

- W 2019 roku dokładnie 160 486 Polaków wniosek o nowy dokument tożsamości złożyło przez internet. Najwięcej - 20 289 osób - zrobiło to w marcu, czyli w miesiącu, w którym wdrożyliśmy e-dowód – mówi minister Marek Zagórski. – Tylko jednego dnia, 4 marca, wniosek o nowy dowód złożyły 3983 osoby – dodaje szef MC.

Złóż online wniosek o nowy dowód osobisty.

Przez internet i z profilem zaufanym można też zgłaszać utratę dowodu. Warto to zrobić, aby uniknąć ewentualnych nieprzyjemności w sytuacji, gdyby nasz dowód wpadł w niepowołane ręce.

W ubiegłym roku z tej e-usługi skorzystały 26 523 osoby, z czego najwięcej - 420 - zrobiło to… tuż po ostatnich świętach Bożego Narodzenia - 27 grudnia.

Przy okazji – właścicielom tradycyjnych dowodów osobistych polecamy e-usługę zgłoś utratę lub uszkodzenie swojego dowodu osobistego – unieważnij dowód.

Jeśli macie e-dowód, który się zawieruszył, polecamy Wam e-usługę zgłoś lub cofnij zawieszenie swojego e-dowodu.

Online od urodzenia

Co jeszcze w 2019 r. Polacy chętnie robili przez internet? Zgłaszali narodziny dzieci.

- Narodziny dokładnie 45 004 maluchów urodzonych w poprzednim roku rodzice zgłosili bez wychodzenia z domu, korzystając z profilu zaufanego i naszej e-usługi. Pod tym względem rekordowe były lipiec, sierpień i wrzesień – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

W lipcu zgłoszono przez internet przyjście na świat 4703 bobasów, w sierpniu – 4444, a we wrześniu – 4381 maluchów.

Zgłoś online urodzenie dziecka.

Na popularności zyskała też bardzo e-usługa umożliwiające zameldowanie lub wymeldowanie się. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej 63 237 razy. W tym przypadku rekordowe były wrzesień (7560), październik (7540) i lipiec (6115).

Przez internet możemy także wnioskować o akty stanu cywilnego. Z tej e-usługi Polacy w ubiegłym roku skorzystali 52 882 razy. Najczęściej w lipcu – 5495 i we wrześniu – 5387.

Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego.

533 348 – to natomiast liczba pism ogólnych, które w 2019 roku Polacy wysłali do urzędów.

Rekordowa jazda

- W 2020 roku wprowadzimy nowe e-usługi adresowane do kierowców. Pracujemy m.in. nad prawem jazdy, którego nie będziemy musieli wozić ze sobą, bo będziemy je mieli w telefonie – zapowiada minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Kierowcy to jedna z grup, które najchętniej korzystają z naszych cyfrowych usług. Absolutną rekordzistką jest e-usługa umożliwiająca możliwość sprawdzenia historii pojazdu. W 2019 roku Polacy skorzystali z niej… 129 859 339 razy! Rekordowe miesiące? Maj – 16 621 204 sprawdzenia, kwiecień – 14 576 111 sprawdzeń, grudzień – 12 120 444 sprawdzenia.

Więcej informacji o tej e-usłudze znajdziecie na www.historiapojazdu.gov.pl

Kolejna „ukochana” e-usługa kierowców to możliwość sprawdzenia online liczby punktów karnych. Przez 12 miesięcy 2019 roku Polacy skorzystali z niej dokładnie 535 814 razy. Ile punktów mamy na koncie najczęściej sprawdzaliśmy w lutym (69 516), marcu (54 004) i maju (49 124).

Sprawdź swoje punkty karne.

W 2020 roku liczymy na kolejne rekordy (niekoniecznie prędkości)!

 

***

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

{"register":{"columns":[]}}