Dostępność cyfrowa
Dostępność cyfrowa sprawia, że z informacji i usług publikowanych na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych mogą wygodnie korzystać osoby z różnymi niepełnosprawnościami np. wzroku, słuchu, ruchu, jak również z niepełnosprawnością intelektualną czy zaburzeniami poznawczymi. Dostępność cyfrowa jest zatem cechą, którą powinny posiadać wszystkie rozwiązania cyfrowe.
Część użytkowników korzysta ze specjalnych narzędzi, tzw. technologii asystujących (np. osoby niewidome korzystają z czytników ekranu). Dzięki dostępności cyfrowej narzędzia te mogą być skuteczne.
Z wielu elementów wspierających osoby z niepełnosprawnościami, korzystają jednak również pozostali użytkownicy. Na przykład odpowiedni kontrast tekstu do tła wspiera odczytanie treści przez osoby słabowidzące, jak i starsze czy użytkownicy urządzeń mobilnych. Z napisów w filmie skorzystają zarówno osoby słabosłyszące, jak i słabiej znające język czy oglądające film w głośnym miejscu publicznym.
Na dostępności cyfrowej korzystamy wszyscy.
Ustawa o dostępności cyfrowej
W Polsce obowiązuje ustawa z 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (ustawa o dostępności cyfrowej)
Ustawa nakłada na urzędy i instytucje publiczne obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej należących do nich stron internetowych i aplikacji mobilnych. Ponadto, zobowiązuje te podmioty aby opublikowały deklarację dostępności — oświadczenia o aktualnym stanie dostępności cyfrowej danej strony lub aplikacji mobilnej.
Ustawa opisuje także zasady monitorowania dostępności cyfrowej, w jaki sposób obywatele mogą dochodzić ich praw do dostępności cyfrowej (żądania i skargi) oraz określa kary za brak jej zapewnienia. Wskazuje też obowiązki ministra właściwego do spraw informatyzacji, związane z nadzorowaniem dostępności cyfrowej.
Monitorowanie stanu dostępności cyfrowej
Monitorujemy, w jakim stopniu podmioty publiczne spełniają swoje obowiązki wynikające z ustawy o dostępności cyfrowej.
Prowadzimy wykaz stron internetowych podmiotów publicznych i wykaz aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Z tych wykazów wybieramy rozwiązania, które testujemy co roku, pod kątem dostępności cyfrowej.
Promocja wiedzy o dostępności cyfrowej
Organizujemy bezpłatne szkolenia dotyczące dostępności cyfrowej dla pracowników administracji rządowej i samorządów.
Organizujemy comiesięczne spotkania on-line z ekspertami ds. dostępności cyfrowej na których na bieżąco odpowiadamy na pytania uczestników.
Przygotowaliśmy poradnik, w którym kompleksowo omawiamy dostępność cyfrową. Tworzymy różne narzędzia, które wspierają wdrażanie dostępności cyfrowej, np.:
- Listę kontrolną do samodzielnego badania dostępności cyfrowej strony internetowej,
- Listę kontrolną do samodzielnego badania dostępności cyfrowej aplikacji mobilnej
- Proste testy do analizy dostępności cyfrowej stron internetowych,
- Proste testy do analizy dostępności cyfrowej aplikacji mobilnych,
- Jak przygotować deklarację dostępności.
Współpraca dla dostępności cyfrowej
Organizujemy spotkania dla specjalistów, którzy zajmują się dostępnością cyfrową. Podczas tych spotkań rozmawiamy o wszelkich problemach i rozwiązaniach dotyczących dostępności cyfrowej i jej wdrażania.
Angażujemy się w działalność:
Projekty na rzecz dostępności cyfrowej , które realizujemy
#FunduszeEuropejskie
AI DC - sztuczna inteligencja wspierająca dostępność cyfrową
Projekt realizujemy od 1 grudnia 2024 r. do 30 czerwca 2028 r w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Zadania, działania, które będą realizowane w ramach projektu
- Analiza możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w obszarze badania dostępności cyfrowej i jej zapewniania
Celem analizy będzie identyfikacja technologii o optymalnym potencjale dla tematyki będącej przedmiotem projektu.
Zostaną przeprowadzone analizy modeli językowych dostępnych na szeroko rozumianym rynku rozwiązań AI. Modele językowe będą jądrem planowanego systemu, dlatego niezbędne będzie wybranie takich, które zagwarantują najlepsze współdziałanie z planowanym narzędziem. Dodatkowo konieczne będzie zidentyfikowanie innych programów, które będą mogły być wykorzystane w planowanym narzędziu. Nacisk będzie położony na zidentyfikowanie najlepszych rozwiązań w obszarze open source.
- Budowa narzędzia
Projektowanym narzędziem będzie strona internetowa, za pomocą której użytkownik będzie mógł uzyskać szczegółowe informacje na temat wszystkich aspektów dostępności cyfrowej (DC) zarówno w kontekście generalnym, jak i w kontekście wskazanego adresu internetowego, czyli innej strony internetowej poddawanej badaniu DC.
Narzędzie pozwoli na automatyczne wykrycie niektórych błędów DC (takich, których wykrycie nie wymaga interwencji eksperta) i na uzyskanie szczegółowych wyjaśnień w języku naturalnym.
Jednak użytkownik będzie mógł również zadać pytania dotyczące DC niezwiązane z konkretną stroną internetową. Dzięki zasileniu bazy wiedzy materiałami na temat DC dostępnymi w Internecie w języku polskim, narzędzie będzie w stanie pomóc w poprawieniu lub uniknięciu błędów DC we wszystkich jej aspektach. Z narzędzia będzie można korzystać na każdym etapie analizy DC. Sposób korzystania z niego będzie uzależniony od potrzeb użytkownika.
Narzędzie będzie mogło być wykorzystane do przeanalizowania już istniejącej strony internetowej, jak i na etapie jej przygotowania, a także w odniesieniu do treści, które mają być opublikowane.
Podstawą działania tworzonego narzędzia będą:
- już istniejące ogólnodostępne programy wykrywające niektóre błędy DC,
- ogólnodostępne biblioteki procedur związanych z DC (open source),
- program będący w dyspozycji MC utworzony w projekcie DCSN,
- wyłonione w zadaniu 1 modele językowe.
Narzędzie, w części opartej o sztuczną inteligencję, zostanie (jeśli to będzie niezbędne) zasilone uporządkowaną bazą wiedzy o DC dzięki dostępnym w Internecie materiałom w języku polskim dotyczącym wszystkich aspektów DC. Dane znajdujące się w bazie wiedzy zostaną uprzednio poddane procesowi przetworzenia i rozszerzenia o dodatkowe wymiary z wykorzystaniem technik uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji.
Dodatkowo, narzędzie będzie miało następujące funkcjonalności:
- tworzenie napisów do materiałów video,
- rozpoznawanie obrazów i generowanie propozycji tekstów alternatywnych (do zdjęć, grafik, wykresów),
- sprawdzanie dokumentów PDF pod kątem DC,
- upraszczanie tekstu zgodnie z zasadami prostego języka w dokumentach, dzięki dostrojonym dużym modelom językowym,
- ewentualne inne funkcjonalności wynikające z analizy w zadaniu 1.
W ramach zadania będą przeprowadzone testy użyteczności. Będą miały formę moderowanych przez badacza testów scenariuszowych w oparciu o protokół głośnego myślenia. Zostaną przeprowadzone w metodyce RITE (Rapid Iterative Testing Evaluation), która zapewnia eliminację większości potencjalnych błędów użyteczności zbudowanego rozwiązania poprzez przeprowadzenie minimum 2 tur testów tych samych scenariuszy. Druga tura poprzedzona będzie implementacją niezbędnych usprawnień wynikających z pierwszej tury i dotyczy weryfikacji ich skuteczności. Przeprowadzonych zostanie minimum 12 sesji testów z pojedynczymi osobami. Testy podsumowane zostaną w formie raportu.
- Wdrożenie i utrzymanie narzędzia, o którym mowa w zadaniu 2
Zadanie będzie obejmowało wdrożenie narzędzia, na które będą się składały etapy: pilotażu oraz pełnego wejścia produkcyjnego.
- Pilotaż będzie polegał na tym, że narzędzie zostanie udostępnione na dedykowanym, niepublicznym serwerze, wybranej, stosunkowo niewielkiej grupie odpowiednio przygotowanych i poinstruowanych użytkowników, którzy będą z niego korzystać i raportować napotkane problemy.
Celem pilotażu będzie m.in. identyfikacja błędów i barier, zebranie opinii na temat użyteczności i wydajności. Wszystkie wyniki testów i opinie użytkowników będą dokumentowane, co pozwoli na ocenę czy narzędzie spełnia założone cele.
- Wdrożenie produkcyjne będzie polegało na zainstalowaniu narzędzia na serwerach produkcyjnych (już nie na serwerach wykonawcy). Od tego momentu użytkownicy zaczną z niego korzystać. Równolegle zostaną opublikowane teksty służące jako pomoc dla użytkowników.
W pierwszym okresie po wdrożeniu produkcyjnym działanie narzędzia będzie ściśle monitorowane w celu umożliwienia szybkiej reakcji na ewentualne problemy.
W zadaniu planowana jest także ocena działania narzędzia przez użytkowników. Podczas budowy narzędzia zostanie wdrożona pętla zwrotna pozwalająca na proste przekazywanie uwag użytkowników tzw. feedback loop, dla zwracanych użytkownikom wyników przez narzędzie. Takie działania są konieczne do monitorowania i ulepszania jakości narzędzia. Feedback loop będzie realizowany poprzez zasilanie informacjami o niezidentyfikowanych nowych przypadkach lub błędach oraz ocenę wyników zwracanych przez narzędzie.
Po analizie informacji użytkowników pilotażowej wersji zostaną wprowadzone korekty do narzędzia, obejmujące naprawę wskazanych błędów w jego działaniu. Po tym procesie narzędzie zostanie wdrożone i udostępnione użytkownikom.
Pełne udostępnienie narzędzia użytkownikom planowane jest w styczniu 2028 roku. Narzędzie będzie spełniało wymagania dostępności cyfrowej i zostanie przeprowadzony audyt jego dostępności cyfrowej.
Zadanie obejmuje także utrzymanie narzędzia. Planuje się, że narzędzie będzie dostępne na rządowym portalu gov.pl. Utrzymanie narzędzia należy rozumieć jako zapewnienie poprawności jego działania w rozumieniu operacyjnym i funkcjonalnym. Zostanie zapewniony monitoring działania narzędzia, w tym, w zależności od potrzeb, dostrajania oraz dotrenowania modeli sztucznej inteligencji i analizę informacji zwrotnych od użytkowników. Utrzymanie narzędzia po zakończeniu projektu będzie polegało na zapewnieniu stałości jego działania.
Grupy docelowe Projektu
Twórcy rozwiązań cyfrowych, podmioty odpowiedzialne za monitoring dostępności cyfrowej w Polsce, np.:
- podmioty, które wdrażają dostępność cyfrową,
- podmioty, które przygotowują rozwiązania cyfrowe,
- projektanci,
- webmasterzy,
- programiści,
- osoby odpowiedzialne za monitoring dostępności cyfrowej w związku z zapewnianiem dostępności cyfrowej.
Cel Projektu
Celem głównym projektu jest wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI) do skutecznego wdrażania dostępności cyfrowej w Polsce.
Rezultaty Projektu
Narzędzie przeznaczone dla twórców rozwiązań cyfrowych działające na zasadzie zaawansowanego chatbota — wirtualny asystent.
Finansowanie projektu
Projekt realizujemy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027:
Wartość Projektu — 10 479 700,00 zł
Wysokość finansowania Projektu z Funduszy Europejskich — 8 647 848,44 zł
#FunduszeEuropejskie
Sieć dostępności cyfrowej - wsparcie systemowego wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych
Projekt realizujemy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus,
Zadania, działania, które będą realizowane w ramach projektu
- Organizowanie spotkań członków i członkiń sieci dostępności cyfrowej.
W ramach działania planujemy 40 spotkań (w tym 32 on-line).
Celem spotkań Sieci jest wymiana doświadczeń i dzielenie się dobrymi praktykami oraz rozwiązaniami w obszarze dostępności cyfrowej. W ramach tego działania organizowane będą także tematyczne grupy robocze – małe grupy, składające się z członków Sieci, działające wokół kluczowych zagadnień i problemów związanych z dostępnością cyfrową. Grupy te będą powoływane ad hoc. Prace Sieci i grup roboczych będą nastawione na wypracowanie zaleceń i rekomendacji wdrażania dostępności cyfrowej. Za udział w pracach sieci lub grup roboczych nie przysługuje członkom Sieci żadne wynagrodzenie.
Planowana grupa docelowa, do której skierowane jest działanie: ministerstwa, urzędy centralne, wojewodowie, podległe wojewodom urzędy i instytucje, jednostki samorządu terytorialnego, organizacje zrzeszające jednostki samorządu terytorialnego, interesariusze satelitarni (biznes, organizacje pozarządowe) oraz niezależni eksperci ds. dostępności cyfrowej.
- Opracowanie zaleceń i rekomendacji wdrażania dostępności cyfrowej
Będzie to dokument zawierający informacje służące wdrażaniu dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych oraz określający ramy działalności instytucji odpowiedzialnej za nadzór nad dostępnością cyfrową w Polsce.
Zalecenia i rekomendacje wdrażania dostępności cyfrowej pozwolą na:
- zaplanowanie kompleksowych i realnych działań na kolejne lata,
- spojrzenie na dostępność cyfrową długoterminowo (gdzie jesteśmy obecnie i na jakim etapie wdrażania dostępności cyfrowej chcemy być w 2030 r.),
- uzyskanie kompleksowej informacji o stanie wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych,
- podniesienie poziomu kompetencji z zakresu wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych,
- rozwój dostępności cyfrowej, rozumiany jako ulepszanie możliwości i rozwiązań w obszarze dostępności cyfrowej
- poprawę jakości zarządzania dostępnością cyfrową.
Zalecenia i rekomendacje wdrażania dostępności cyfrowej będą także uwzględniały informacje dotyczące podstaw prawnych dotyczących dostępności cyfrowej i, jeśli zostanie zidentyfikowana potrzeba zmian w tym zakresie, informacja ta zostanie uwzględniona w dokumencie.
Zalecenia i rekomendacje wdrażania dostępności cyfrowej zostaną skonsultowane m.in. z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, Radą Dostępności oraz środowiskiem osób z niepełnosprawnościami, zgodnie z art. 4 ust. 3 Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych.
Planowana grupa docelowa, do której kierujemy działanie: podmioty wskazane w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.
- Opracowanie bazy dobrych praktyk dla podmiotów publicznych
W ramach działania zostanie utworzona baza dobrych praktyk dla dostępności cyfrowej. Bazę tę będą stanowiły opisy najlepszych rozwiązań w obszarze dostępności cyfrowej, którymi będą się dzieliły członkinie i członkowie sieci dostępności cyfrowej. Baza dobrych praktyk opublikowana zostanie w sposób otwarty na portalu gov.pl
Planowana grupa docelowa, do której kierujemy działanie: podmioty publiczne jako te podmioty, które mają obowiązek zapewnić dostępność cyfrową zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r.
- Badania ilościowe i jakościowe dotyczące tematyki z zakresu dostępności cyfrowej
W ramach projektu zaplanowaliśmy dwa badania. Badania, zlecimy wykonawcy zewnętrznemu.
- Badanie potrzeb użytkowników i użytkowniczek w zakresie dostępności cyfrowej.
Przed opracowaniem zaleceń i rekomendacji wdrażania dostępności cyfrowej zostaną przeprowadzone badania ilościowe i jakościowe dotyczące potrzeb użytkowników i użytkowniczek (m.in. osoby z niepełnosprawnościami i osoby starsze) w zakresie dostępności cyfrowej. Wyniki tych badań będą wspierać tworzenie zaleceń i rekomendacji wdrażania dostępności cyfrowej.
Planujemy przeprowadzenie badań jakościowych na grupie osób niepełnosprawnych, osób starszych za pomocą kilku metod: indywidualnych wywiadów pogłębionych, testów użytkowników (testów stron internetowych/aplikacji mobilnych przeprowadzonych przez użytkowników na laptopach/komórkach) połączonych z obserwacją użytkowników podczas realizacji testów (wielkość próby: 24 osoby).
Badania ilościowe będą realizowane na grupie osób niepełnosprawnych, starszych i obywateli metodą wywiadu kwestionariuszowego techniką: CATI/CAPI/CAWI/samodzielne wypełnianie ankiety w zależności od możliwości psychofizycznych osób (wstępnie przewidywana wielkość próby: 300 osób).
Oprócz tego przewidujemy też w ramach zamówienia przeprowadzenie przez Wykonawcę badań pilotażowych w celu dopracowania narzędzi badawczych na próbach wielkości: 4 osoby (badania jakościowe), 5 osób (badania ilościowe).
- Badanie stopnia wdrożenia zaleceń i rekomendacji w podmiotach publicznych.
Po opracowaniu zaleceń i rekomendacji wdrażania dostępności cyfrowej, stopień ich wdrożenia zostanie zbadany w podmiotach publicznych. Badania te pozwolą zweryfikować stan wdrażania dostępności cyfrowej przez podmioty publiczne w Polsce. Wyniki badań końcowych będą również materiałem do analizy z przedstawicielami innych krajów Unii Europejskiej wdrażających dostępność cyfrową zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2102 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie dostępności stron internetowych i mobilnych aplikacji organów sektora publicznego.
Badanie to będzie realizowane za kilka lat (w roku 2027), w związku z tym nie ma jeszcze przygotowanej szczegółowej koncepcji badania. Szczegóły badania zostaną opracowane dopiero po opracowaniu zaleceń i rekomendacji dot. wdrażania dostępności cyfrowej – charakter tych zaleceń będzie miał wpływ m.in. na metody badania stopnia wdrożenia zaleceń i rekomendacji.
Przewidujemy przeprowadzenie badań ilościowych na wylosowanej do badania próbie podmiotów publicznych. Badanie przeprowadzone będzie metodą wywiadu kwestionariuszowego techniką: CATI/CAWI/CAPI. Przewidywana wielkość próby będzie wynosiła nie mniej niż 100 podmiotów publicznych.
Planowana grupa docelowa, do której kierujemy działanie: podmioty publiczne jako te podmioty, które mają obowiązek zapewnić dostępność cyfrową zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz osoby ze szczególnymi potrzebami, w tym osoby z niepełnosprawnościami i osoby starsze.
- Organizacja międzynarodowych konferencji poświęconych dostępności cyfrowej
W ramach działania zostaną zorganizowane 4, 2-dniowe konferencje tematyczne z obszaru dostępności cyfrowej. 2 konferencje będą stacjonarne, 2 w formule on-line.
Tematy konferencji nie zostały jeszcze ustalone. Zakładamy jednak, że tematy i zakres merytoryczny konferencji nie będą się powtarzały. Zakładamy, że tematy kolejnych konferencji zostaną wypracowane przez członków i członkinie Sieci dostępności cyfrowej. Prelegentami będą eksperci ds. dostępności z Polski oraz krajów UE. W konferencji będą uczestniczyli przedstawiciele podmiotów publicznych, podmiotów pracujących na ich rzecz lub na ich zlecenie w obszarze dostępności cyfrowej oraz przedstawiciele państw członkowskich Unii Europejskiej. Jako prelegentów zaprosimy przede wszystkim członków grupy ekspertów ds. dyrektywy w sprawie dostępności stron internetowych (WADEX). Grupa ta doradza Komisji Europejskiej w kwestiach technicznych dotyczących wdrażania dyrektywy w sprawie dostępności sieci, w tym koordynacji i współpracy z państwami członkowskimi i zainteresowanymi stronami.
Celem konferencji będzie wymiana wiedzy i doświadczeń w obszarze wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych z innych krajów, a także z Polski.
Planowana grupa docelowa, do której kierujemy działanie: podmioty publiczne wskazane w ustawie z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, podmioty pracujące na rzecz lub zlecenie wyżej wymienionych podmiotów.
- Organizacja kampanii informacyjno-promocyjnych poświęconych dostępności cyfrowej
W ramach działania przeprowadzone zostaną kampanie informacyjno-promocyjne poświęcone dostępności cyfrowej. Planujemy następujące kampanie:
- kampania społeczna skierowana do społeczeństwa polskiego, obejmująca m.in. wyjaśnienia, że strony internetowe, aplikacje mobilne i treści publikowane w Internecie, dzięki projektowaniu uniwersalnemu, a także wdrażaniu zasad dostępności cyfrowej ułatwiają korzystanie z nich przez każdego i dzięki temu mogą być dostępne dla wszystkich. Kampania jest niezbędna ze względu na powszechny brak wiedzy o tym, że treści w Internecie mogą być dostępne dla wszystkich. Szczegółowy zakres tematyczny kampanii będzie zależny od bieżących potrzeb;
- kampania skierowana przede wszystkim do osób decyzyjnych w podmiotach publicznych, obejmująca informację na temat prawa dotyczącego kwestii dostępności cyfrowej, a także sposobów technicznych i organizacyjnych pozwalających na jej osiągnięcie, w tym pokazująca narzędzia wspierające np. do lepszego zrozumienia osób ze szczególnymi potrzebami. Dzięki tym działaniom osoby decyzyjne w podmiotach publicznych dowiedzą się o wadze tematu dostępności cyfrowej i o konieczności jej wdrażania;
- kampania skierowana przede wszystkim do webmasterów i projektantów (zarówno z podmiotów publicznych, jak i spoza nich) mająca na celu poszerzenie rozumienia dostępności cyfrowej w odniesieniu do projektowania włączającego.
W ramach tych kampanii zamierzamy upowszechniać postrzeganie dostępności cyfrowej nie tylko jako kwestii wyłącznie technicznej, ale też jako elementu prawa każdego człowieka do dostępu do informacji. Kampanie te będą pokazywały dostępność cyfrową jako istotny element cyfrowej transformacji państwa, rozumianej jako integracja technologii i rozwiązań cyfrowych z każdym obszarem działalności.
Kampanie te będą miały charakter merytoryczny, nie będą to kampanie promujące projekt, ale ideę dostępności cyfrowej.
Działania w ramach powyższych kampanii będą realizowane w Internecie.
Planowana grupa docelowa, do której kierujemy działanie: mieszkańcy Polski oraz podmioty publiczne jako te podmioty, które mają obowiązek zapewnić dostępność cyfrową zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz webmasterzy i projektanci.
Cel Projektu
Celem głównym projektu jest umożliwienie systemowego wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych działających na terenie Polski. Narzędziem stanowiącym podstawę do realizacji działań na rzecz osiągnięcia tego celu będzie powstanie zaleceń i rekomendacji wdrażania dostępności cyfrowej, które zostaną wypracowane przez grupę ekspertów w obszarze dostępności cyfrowej oraz realizacja pozostałych działań w projekcie. Jeżeli w trakcie prac Sieci zostaną wypracowane zalecenia i rekomendacje dotyczące zmian przepisów prawa o dostępności cyfrowej, zaproponujemy nowelizację ustawy w tym zakresie.
Sieć ta ma być miejscem wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w obszarze dostępności cyfrowej. Jednocześnie efektem jej prac będzie wypracowanie zaleceń i rekomendacji wdrażania dostępności cyfrowej, które określą sposób wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach publicznych w Polsce. Uczestniczkami i uczestnikami Sieci będą przede wszystkim przedstawicielki i przedstawiciele podmiotów publicznych w Polsce różnego szczebla, którzy są liderami w obszarze zapewniania dostępności cyfrowej (w tym ministerstw, urzędów centralnych i wojewódzkich, podległych im urzędów i instytucji, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji zrzeszających jednostki samorządu terytorialnego) oraz niezależni eksperci ds. dostępności cyfrowej.
Planujemy zaprosić do udziału w Sieci co najmniej 40 podmiotów publicznych, jedną bądź dwie osoby z podmiotu. Jednocześnie Nie wykluczamy sytuacji, w których jeden podmiot będzie reprezentowany przez 3 osoby. Takie założenie podyktowane jest tym, iż zależy nam na tym, aby w projekcie wzięły udział osoby i takie podmioty, które faktycznie mogą podzielić się wiedzą, oświadczeniem, dobrymi praktykami i rozwiązaniami w obszarze dostępności cyfrowej i które będą mogły wnieść merytoryczny wkład do przygotowania zaleceń i rekomendacji wdrażania dostępności cyfrowej. Chodzi tutaj o aktywne, nie zaś bierne uczestnictwo w Sieci dostępności cyfrowej.
Do udziału w Sieci zostaną także zaproszeni m.in. przedstawiciele i przedstawicielki organizacji pozarządowych działających na rzecz osób ze szczególnymi potrzebami, organizacje działające na rzecz poszerzania kompetencji cyfrowych oraz przedsiębiorcy działający w obszarze cyfrowym, w tym wdrażający rozwiązania dostępnościowe.
Osoby tworzące Sieć będą wybierane na podstawie naszej wiedzy odnośnie do tego, jakie kompetencje posiadają i jakie działania podejmują w obszarze dostępności cyfrowej. Ponadto został ogłoszony otwarty nabór do Sieci, tak aby eksperci, o których nie mamy jeszcze wiedzy, mogli brać udział w spotkaniach Sieci i jej pracach.
Spotkania w ramach Sieci będą odbywały się zarówno stacjonarnie, jak i on-line. Spotkania on-line będziemy organizować przy wykorzystaniu istniejących, powszechnie dostępnych aplikacji.
Sieć umożliwi dyskusję i dzielenie się propozycjami rozwiązań systemowych w obszarze dostępności cyfrowej np. takich, które są już wdrażane w podmiotach publicznych. Rozwiązania, które już z powodzeniem funkcjonują, będą wskazane jako rekomendacja w zaleceniach i rekomendacjach wdrażania dostępności cyfrowej lub będą wskazane w bazie dobrych praktyk.
Efektem realizacji projektu będzie opracowanie zaleceń i rekomendacji wdrażania dostępności cyfrowej. Planujemy, że ten dokument będzie zawierał następujące punkty:
- diagnoza stanu wdrożenia dostępności cyfrowej i wnioski z tej diagnozy przygotowane na podstawie wyników monitoringu realizowanego przez Ministra Cyfryzacji, przeprowadzonych dotychczas badań oraz informacji zebranych przez Ministerstwo Cyfryzacji innymi drogami, a także na bazie doświadczeń uczestników Sieci;
- cele strategiczne odnośnie do aspektów technicznych, organizacyjnych, szkoleniowych, prawnych dotyczących dostępności cyfrowej;
- kierunki interwencji (działania, które mają podjąć podmioty w celu wdrażania dostępności cyfrowej);
- zasady realizacji.
Szczegółowa zawartość zaleceń i rekomendacji wdrażania dostępności cyfrowej zostanie opracowana w trakcie prac Sieci.
Rezultaty Projektu
Rezultatem Projektu będzie opracowany dokument zawierający zalecenia i rekomendacje wdrażania dostępności cyfrowej
Finansowanie projektu
Projekt realizujemy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027:
wartość Projektu — 6 211 678,00 zł,
wysokość finansowania Projektu z Funduszy Europejskich — 5 125 876,69 zł.
#FunduszeEuropejskie
Systemowe kształcenie specjalistów i specjalistek ds. dostępności cyfrowej
Projekt realizujemy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus,
Projekt realizujemy od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2028 r. w całej Polsce z wybranym Partnerem: Certes Sp. z o.o.
Zadania, działania, które będą realizowane w ramach projektu
- Działania rekrutacyjne.
W ramach tego zadania zostaną podjęte działania związane z aktywną rekrutacją uczestniczek i uczestników projektu (w tym kampania mailingowa do podmiotów, które mogą zachęcić do udziału w projekcie potencjalnych uczestników i uczestniczki, działania w sieci internetowej kierowane do wszystkich docelowych grup w projekcie zachęcające do udziału w projekcie oraz artykuły prasowe, rozumiane jako element rekrutacji). W ramach działań rekrutacyjnych zostaną przewidziane działania celowane skierowane do poszczególnych grup docelowych projektu.
- Badania i analizy potrzeb uczestników i uczestniczek szkoleń.
Badania będą dotyczyły między innymi: szczegółowych potrzeb edukacyjnych grupy docelowej w zakresie dostępności cyfrowej, a także sytuacji uczestniczek i uczestników projektu po zakończeniu przez nich szkolenia i ukończenia walidacji z wynikiem pozytywnym. Umożliwią one dopasowanie zakresu tematycznego wsparcia do faktycznych potrzeb grup docelowych oraz rynku. Bieżący monitoring prowadzonych szkoleń natomiast pozwoli na to, aby w razie potrzeby wprowadzić niezbędne zmiany w programie szkoleń.
- Opracowanie programu szkoleń dla wszystkich grup docelowych w projekcie.
Program zostanie przygotowany przez ekspertów i ekspertki ds. dostępności cyfrowej i będzie podstawą do przeprowadzenia szkoleń w ramach projektu. Program zostanie przygotowany w oparciu o wyniki analizy potrzeb edukacyjnych grupy docelowej, o której mowa w zadaniu 2. Program szkolenia będzie obejmował zakres odpowiadający efektom uczenia, określonym dla poszczególnych kwalifikacji rynkowych w ramach Zintegrowanego systemu Kwalifikacji (ZSK). Program ten będzie zawierał moduł wspólny dla wszystkich kwalifikacji, dotyczący m.in. podstaw prawnych dostępności cyfrowej i Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), a także bloki tematyczne, dotyczące specyficznych zagadnień dla danej kwalifikacji.
- Nabywanie kompetencji i kwalifikacji rynkowych związanych z dostępnością cyfrową przez uczestników i uczestniczki projektu.
W ramach zadania zostaną zrealizowane następujące działania:
- 4.1. Realizacja „Szkoły dostępności cyfrowej”.
W ramach tego działania zostaną przeprowadzone szkolenia (zajęcia z dostępności cyfrowej) dla:
- pracownic i pracowników podmiotów publicznych oraz jednostek im podległych i przez nie nadzorowanych — ok. 50% ogólnej liczby uczestników i uczestniczek,
- przedstawicieli i przedstawicielek organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzących działalność w sferze zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 pkt 6, 7 lub 10 tej ustawy — posiadających strony internetowe lub aplikacje mobilne, lub zarządzających elementami stron internetowych, lub aplikacji mobilnych zamieszczonymi w środowisku umożliwiającym zapewnienie dostępności cyfrowej treści, a także dla przedstawicielek oraz przedstawicieli partnerów społecznych — ok. 18% ogólnej liczby uczestników i uczestniczek.
W przypadku organizacji pozarządowych nie jest to katalog zamknięty. Nie wykluczamy możliwości, aby w projekcie wzięły udział również osoby, które działają na rzecz innych organizacji pozarządowych, poza wyżej wymienionymi, które będą chciały uzyskać kwalifikacje rynkowe z zakresu dostępności cyfrowej. - osób, które ukończyły co najmniej szkołę ponadpodstawową — ok. 32% ogólnej liczby uczestników i uczestniczek. Planujemy, że kierowanie projektu przede wszystkim do osób, które ukończyły kształcenie w zawodzie technik programista i technik informatyk.
Planowany procentowy udział w szkoleniach reprezentantów poszczególnych grup docelowych może w czasie realizacji projektu ulec zmianie.
Działanie będzie realizowane w różnych miejscach na terenie całego kraju.
Planujemy przeprowadzić 74 edycje „Szkoły dostępności cyfrowej”. W każdej edycji weźmie udział średnio 30 osób. Czas trwania jednej edycji (liczba spotkań w ramach edycji) i jej zakres tematyczny będą uzależnione od wyników badania potrzeb, o którym mowa w zadaniu 2, niemniej planujemy, że w jednej edycji, średnio, będzie 20 dni szkoleniowych w następującej formule: 4 zjazdy, każdy zjazd będzie trwał 5 dni. Dołożymy wszelkich starań, aby zjazdy były tak zorganizowane, aby jak najbardziej były dostosowane do potrzeb uczestników i uczestniczek. Planujemy podział grup szkoleniowych w zależności od poziomu wiedzy uczestniczek i uczestników. Co do zasady planujemy utworzenie grupy średniozaawansowanej i zaawansowanej, w niektórych przypadkach planowana jest również grupa początkująca.
Szkolenia będą się odbywać stacjonarnie.
- 4.2. Sfinansowanie kosztów walidacji i certyfikowania dla uczestniczek i uczestników.
W ramach tego działania zostaną sfinansowane koszty walidacji i certyfikowania, dotyczące uzyskiwania m.in. ww. kwalifikacji rynkowych.
W ramach projektu planujemy sfinansować każdej uczestniczce i każdemu uczestnikowi projektu jedną próbę podejścia do walidacji. Walidację przeprowadzi uprawniony do tego podmiot.
W umowie, która będzie podpisywana z uczestniczkami i uczestnikami projektu, zawrzemy zapis mówiący o obowiązku przystąpienia do walidacji w określonym terminie od ukończenia udziału w szkoleniu.
Jednocześnie, będziemy informować m.in. w ramach prac Rady Dostępności, o przebiegu projektu.
Działanie będzie realizowane w trybie ciągłym, po zakończeniu każdej z edycji.
Grupy docelowe Projektu
- pracownice i pracownicy podmiotów publicznych oraz jednostek im podległych i przez nie nadzorowanych,
- pracownice, pracownicy, współpracownice i współpracownicy oraz osoby na rzecz których działają organizacje pozarządowe, przez nie rekomendowane,
- przedstawicielki i przedstawiciele partnerów społecznych oraz
- osoby, które ukończyły co najmniej szkołę ponadpodstawową.
Projekt kierujemy do pełnoletnich osób, które chcą zostać specjalistami lub specjalistkami ds. dostępności cyfrowej. Dzięki udziałowi w projekcie, osoby te zdobędą wiedzę, kompetencje i umiejętności, które formalnie zostaną potwierdzone w procesie walidacji i certyfikowania.
Przez współpracowników i współpracownice organizacji pozarządowej należy rozumieć: pracowników organizacji, osoby z którymi organizacja współpracuje stale lub czasowo nie oferując im stałego zatrudnienia (umowy o pracę), a zawierając z nimi np. umowę zlecenia lub umowę o dzieło, wolontariuszy nieotrzymujących wynagrodzenia za swoją pracę.
Przez osoby na rzecz których działają organizacje pozarządowe należy rozumieć osoby, na rzecz których dana organizacja działa, świadczy pomoc i wspiera je. Dzięki włączeniu tej grupy osób chcemy poszerzyć katalog osób, które będą mogły wziąć udział w projekcie. Osobom tym, po uzyskaniu kwalifikacji rynkowej, łatwiej będzie na rynku pracy.
Cel Projektu
Celem głównym projektu jest zwiększenie liczby wykształconych specjalistek i specjalistów ds. dostępności cyfrowej poprzez przeszkolenie uczestniczek i uczestników projektu w obszarze dostępności cyfrowej oraz przygotowanie ich do przystąpienia do walidacji w wybranej kwalifikacji rynkowej z zakresu dostępności cyfrowej.
W celu zwiększenia podaży wykwalifikowanych kadr dostępności cyfrowej, w projekcie została zaplanowana interwencja ukierunkowana na uzyskiwanie kwalifikacji rynkowych związanych z dostępnością cyfrową. W ramach interwencji uczestniczki i uczestnicy uzyskają kwalifikacje rynkowe związane z dostępnością cyfrową, w tym, między innymi:
- audytowanie dostępności stron internetowych zgodnie ze standardem WCAG (Web Content Accessibility Guidelines),
- audytowanie dokumentów cyfrowych w oparciu o standard WCAG (Web Content Accessibility Guidelines),
- projektowanie i prowadzenie badań dostępności informacji elektronicznej z udziałem użytkowników-testerów z indywidualnymi potrzebami,
- wykorzystywanie standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) przy tworzeniu i dostosowywaniu stron internetowych,
- wykorzystanie standardu WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) przy tworzeniu i dostosowywaniu aplikacji mobilnych.
Rezultaty Projektu
W wyniku realizacji projektu zostaną podniesione kompetencje uczestników i uczestniczek w obszarze dostępności cyfrowej. Na zakończenie cyklu szkolenia, uczestniczki i uczestnicy przystąpią do walidacji nabytych efektów uczenia się, w celu uzyskania kwalifikacji rynkowych w obszarze dostępności cyfrowej. A zatem, efektem realizacji projektu będzie zwiększenie liczby wykształconych specjalistów i specjalistek ds. dostępności cyfrowej. Wpłynie to bezpośrednio na większą dostępność na rynku takich osób. Efektem pośrednim projektu będzie większa dostępność cyfrowa stron internetowych i aplikacji mobilnych – jeden z priorytetów programu rządowego „Dostępność Plus”.
Liczba osób, które zostaną objęte kształceniem w zakresie dostępności cyfrowej: 2 200.
Liczba osób, które uzyskają kwalifikacje zawodowe z zakresu dostępności cyfrowej: 1 760.
Finansowanie projektu
Projekt realizujemy w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027:
wartość projektu — 58 391 300,00 zł,
wysokość dofinansowania z Funduszy Europejskich — 48 184 500,76 zł.
#FunduszeEuropejskie
Materiały
Harmonogram projektu AI DC - sztuczna inteligencja wspierająca dostępność cyfrową -Harmonogram_projektu_AI_DC_-_sztuczna_inteligencja_wspierająca_dostępność_cyfrową_-.docx 0.06MB Harmonogram projektu Sieć dostępnosci cyfrowej - wsparcie systemowego wdrażania dostępności cyfrowej w podmiotach -
Harmonogram_projektu_Sieć_dostępnosci_cyfrowej_-_wsparcie_systemowego_wdrażania_dostępności_cyfrowej_w_podmiotach_-.docx 0.06MB Harmonogram projektu Systemowe kształcenie specjalistów i specjalistek ds. dostępności cyfrowej-
Harmonogram_projektu_Systemowe_kształcenie_specjalistów_i_specjalistek_ds_dostępności_cyfrowej-.docx 0.06MB