Impact’23: 10 usług cyfrowych w 10 minut – minister Janusz Cieszyński o nowej odsłonie aplikacji mObywatel
12.05.2023
Podczas sesji otwierającej wydarzenie minister cyfryzacji Janusz Cieszyński przedstawił plany związane z rozwojem aplikacji mObywatel. „Będziemy największym krajem w Unii Europejskiej, który wprowadził cyfrowy dokument tożsamości – mDowód. Istotą działania Ministerstwa Cyfryzacji jest poprawianie komfortu życia obywateli, w tym ułatwianie im kontaktu z instytucjami publicznymi. Sprawy administracyjne w Polsce będziemy załatwiać szybko i wygodnie” – podkreślił minister Cieszyński.
Aplikacja mObywatel zyskuje coraz większą popularność. Już dziś pobrano ją ponad 10 mln razy. Nowe funkcje w aplikacji zostaną udostępnione jeszcze w tym roku. Momentem kluczowym jest wejście w życie ustawy o aplikacji mObywatel, która pozwoli na szersze wykorzystanie aplikacji w życiu codziennym. Najważniejszą i rewolucyjną zmianą, która stawia Polskę w czołówce europejskiej, będzie możliwość potwierdzania tożsamości przy załatwianiu spraw urzędowych, nowym mDowodem w aplikacji.
Ponadto, w mObywatel 2.0 znajdzie się szereg nowych usług, w tym logowanie do usług publicznych, tymczasowe prawo jazdy, które odbierzemy zaraz po zdaniu egzaminu, e-pełnomocnictwa, zgłaszanie naruszeń środowiskowych i nowe dokumenty cyfrowe. – „Cała idea mObywatel 2.0 to jest zmiana aplikacji na transakcyjną, w której będzie dostępny cały wachlarz pożytecznych usług. Apka, z której się często korzysta i dlatego jest na pierwszym, drugim ekranie w telefonach" – dodał minister.
Szybko i wygodnie
Aplikacja mObywatel 2.0 zadebiutuje na przełomie czerwca i lipca tego roku. Narzędzie zyska nową szatę graficzną, zaprojektowaną zgodnie z najnowszymi trendami. Korzystanie z niej będzie bardziej intuicyjne.
10 najważniejszych funkcji mObywatela 2.0
W aplikacji pojawi się np. tymczasowe prawo jazdy, które będzie upoważniało do kierowania samochodem zaraz po zdaniu egzaminu.
Wyczekiwaną przez użytkowników nowością jest też moduł e-płatności. Dzięki tej usłudze wszystkie zobowiązania finansowe, jakie wystawił nam urząd będą pod kontrolą z poziomu aplikacji. Bez prowizji i w kilku kliknięciach zapłacimy np. za podatek od nieruchomości i wniesiemy inne samorządowe opłaty. „Na początku maja w Bydgoszczy miała miejsce pierwsza płatność BLIKIEM zrealizowana przez aplikację w partnerstwie z urzędem miasta i Asseco. To nie tylko szybka forma płatności – cyfryzujemy cały proces, nie czekamy na księgowanie – potwierdzenie wpłaty pojawia się w systemie od razu” – podkreślił minister.
Kolejną ważną – zdaniem ministra – funkcją jest „bezpieczny autobus”. „Wysyłamy dzieci na kolonie, obozy – wszyscy chcemy mieć pewność, że autokar, który je przewozi, jest sprawny technicznie. Będziemy mogli to łatwo sprawdzić, korzystając z mObywatela. Wówczas wystarczy zdjęcie, by sprawdzić, czy to jest faktycznie bezpieczny autobus” – zapowiedział.
Jeśli natomiast w danym punkcie adresowym nie ma dostępu do sieci, możesz zgłosić zapotrzebowanie na stronie internet.gov.pl. Doświadczenie pokazuje, że operatorzy szybko reagują na podobne sygnały od obywateli i w rekordowym czasie (nawet w ciągu godziny od zgłoszenia) kontaktują się z nimi, przedstawiając swoje oferty. Ruszamy z największym w historii przetargiem na budowę sieci szybkiego internetu: na ten cel przeznaczymy 10 mld zł.
Profesjonalizujemy kadry
„Cyfrową transformację zaczęliśmy od siebie. Centralny Ośrodek Informatyki (COI) to dziś w 40 proc. zespół specjalistów, który przyszedł do nas z biznesu i sektora bankowego. Działamy bardzo sprawnie, na wysokim poziomie” – podsumował Janusz Cieszyński. Wszystko to, sprawia, że jako administracja jesteśmy zdolni projektować najwyższej jakości cyfrowe usługi, zatrudnić najwyższej klasy ekspertów i w efekcie mieć realny impact na rzeczywistość, w której żyjemy.