Spoofing i phishing – groźne narzędzia w rękach cyberprzestępców
18.01.2022
W ostatnim czasie mamy do czynienia z coraz większą ilością złośliwych ataków, skierowanych również w osoby publiczne. Czym dokładnie są phishing i spoofing i jak się przed nimi bronić?
Spoofing czyli (nie)znane numery? Nie ufaj – zawsze sprawdzaj!
Spoofing to w dużym uproszczeniu podszywanie się pod innego użytkownika sieci. Oszust wykorzystujący metodę spoofingu telefonicznego podszywa się pod konkretne numery, dzwoniąc z nich do ofiar i udając właściciela danego numeru – naszego znajomego, pracownika naszego banku, urzędnika czy nawet policjanta. Identyfikacja połączeń przychodzących nie zawsze jest wiarygodna. Istnieje możliwość zamiany numeru strony inicjującej połączenie. Największe możliwości zamiany mają użytkownicy usług VoIP (Voice over Internet Protocol)
Nowe rozwiązania technologiczne ułatwiają masowe wykorzystywanie spoofingu. Oszust może bowiem obecnie ręcznie wprowadzić numer, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia jako numer dzwoniącego. Policja nie ma natomiast możliwości zablokowania tego procederu, ponieważ telefon oszusta podłączony jest do sieci komputerowej, a nie komórkowej.
Phishing – widzisz, zgłaszaj!
Phishing - to nazwa, która nie przez przypadek budzi dźwiękowe skojarzenia z angielskim słowem „fishing” oznaczającym czyli łowienie ryb. Przestępcy, podobnie jak wędkarze, stosują bowiem odpowiednio przygotowaną „przynętę” i „łowią” swoje ofiary.
Zacznijmy od podejrzanych stron. To takie, które wyłudzają dane osobowe i dane uwierzytelniające. Linki do nich przesyłane są różnymi kanałami - SMSem, mailem lub przez media społecznościowe. Ich adresy mogą znajdować się w różnych domenach, nie tylko w domenie krajowej *.pl. W przypadku takich stron kluczowe jest szybkie działanie - rozpoznawanie, raportowanie oraz współdzielenie informacji o złośliwych domenach. Wszystko po to, by jak najszybciej zablokować do nich dostęp. Pomaga w tym uruchomiona przez NASK lista ostrzeżeń, która jest dostępna publicznie i wykorzystywana przez operatorów do blokowania dostępu do niepożądanych stron.
Kto może i powinien zgłosić podejrzaną stronę? Każdy. Wystarczy wypełnić internetowy formularz dostępny na stronie incydent.cert.pl.
Zgłaszać można też podejrzane, zawierające linki, SMSy. Wystarczy przesłać je na numer 799 448 084, wykorzystując w swoim telefonie funkcję „przekaż” albo „udostępnij”. Wiadomość trafi bezpośrednio do analityków CSIRT NASK, którzy zdecydują o dopisaniu podejrzanej domeny do listy ostrzeżeń. Z jednego numeru można zgłosić maksymalnie trzy wiadomości w ciągu czterech godzin.
WAŻNE! Numer służy wyłącznie do SMS-owego zgłaszania prób wyłudzeń internetowych (phishingu, fałszywych aplikacji). Jeśli chcesz zadzwonić i zgłosić incydent – odpowiedni numer znajdziesz na stronie CSIRT NASK .
Poniżej przypominamy kilka prostych sposobów, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci i nie stać się ofiarą phishingu:
- Dokładnie sprawdzajcie wygląd i adres strony, na której podajecie dane logowania, dane osobowe czy karty płatniczej (na pierwszy rzut oka może nie różnić się od tego oficjalnego, ale wystarczy się przyjrzeć, by znaleźć np. drobną literówkę).
- Nie działajcie pod presją czasu, uważajcie na maile, SMS-y, strony internetowe, aplikacje i telefony, które skłaniają do natychmiastowego działania.
- Uważajcie na sensacyjne wiadomości, strony wymagające dodatkowego logowania, również te udostępniane z kont znajomych w mediach społecznościowych.
- Weryfikujcie źródła informacji zanim podejmiecie działania na ich podstawie lub je powielicie.
- Jeśli nie jesteście pewni, że dana informacja jest prawdziwa - skontaktujcie się z rzekomym nadawcą innym znanym kanałem i/lub poszukajcie potwierdzenia informacji w innych źródłach.
- Zgłaszajcie do CSIRT NASK każdą podejrzaną stronę, a także wiadomości e-mail i SMSy, które mogą wyłudzać dane. Formularz znajdziecie na stronie https://incydent.cert.pl
Jeśli chcecie poznać więcej wskazówek jak chronić się przed cyberatakami – koniecznie zajrzyjcie do naszego poradnika.