W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jednostka chce skorzystać z uproszczeń przy podpisywaniu sprawozdań finansowych, w jakiej kolejności należy je podpisać? Czy sprawozdanie finansowe można najpierw podpisać elektronicznie, a następnie skompletować wymagane oświadczenia?

Jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy sprawozdanie finansowe może podpisać, co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu po złożeniu przez pozostałe osoby wchodzące w skład tego organu oświadczeń, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie, lub odmów złożenia takich oświadczeń. Odmowa złożenia oświadczenia jest równoznaczna z odmową podpisu sprawozdania finansowego i wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia. Oświadczenie, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie, oraz odmowa złożenia takiego oświadczenia są dołączane do sprawozdania finansowego (art. 52 ust. 2b ustawy o rachunkowości).

Przedstawiony powyżej uproszczony sposób podpisywania sprawozdania finansowego ma charakter modelowy i wymaga wykonania określonych czynności w konkretnej kolejności. Ustawa o rachunkowości w powyższym zakresie nie przewiduje dokonywania zmian. Nie ma, więc możliwości żeby sporządzenie oświadczeń nastąpiło po podpisaniu sprawozdania.

Elektroniczny podpis osoby wchodzącej w skład organu wieloosobowego (jako zintegrowany element sprawozdania finansowego sporządzonego w postaci elektronicznej) stanowi potwierdzenie, że wszystkie wymagane oświadczenia/odmowy zostały w stosunku do dokumentu sprawozdania finansowego sporządzone.

{"register":{"columns":[]}}