Jesteśmy państwową jednostką budżetową udzielającą dotacji. W jakiej pozycji sprawozdania finansowego należy prezentować udzieloną dotację, która nie została rozliczona w obowiązującym terminie?
W zakresie zasad ewidencji udzielonych dotacji zastosowanie mają przepisy art. 127 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych. Stanowią one, że dotacje celowe to środki przeznaczone m.in. na: finansowanie lub dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego, kosztów realizacji inwestycji, współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich. Środki te - w myśl art. 126 ww. ustawy - podlegają szczególnym zasadom rozliczania.
Do ewidencji udzielonych dotacji w państwowych jednostkach budżetowych stosuje się konta: 130 „Rachunek bieżący jednostki”, 224 – „Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich” oraz 810 – „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje” wskazane w załączniku nr 3 „ Plan kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych” do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Z opisu do konta 224 wynika, że służy ono m.in. do rozliczania dotacji przez organ dotujący udzielonych dotacji budżetowych. Na stronie Wn tego konta ujmuje się m.in. wartość dotacji przekazanych przez organ dotujący, w korespondencji z kontem 130. Saldo konta 224 - oznaczającego należność od podmiotu dotowanego z tytułu nierozliczonej na dzień bilansowy dotacji prezentowane być powinno w aktywach bilansu w pozycji B.II.4. „Pozostałe należności". Należy przy tym również wskazać, że zasadnym jest w tym kontekście opisanie charakteru tych należności w dodatkowych informacjach i objaśnieniach ujętych w załączniku nr 12 pn. „Informacja dodatkowa”. do ww. rozporządzenia.