Kara administracyjna nałożona przez KNF na Plus Bank S.A.
Informacja o wydaniu ostatecznej decyzji w sprawie nałożonej kary administracyjnej przez Komisję Nadzoru Finansowego, opublikowanej na podstawie art. 152 ust. 1 i 8 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, zwanej dalej ustawą.
Dane identyfikacyjne instytucji obowiązanej |
Plus Bank S.A., adres siedziby: al. Stanów Zjednoczonych 61A, 04-028 Warszawa, NIP: 7810014345. |
Rodzaj i charakter naruszenia przepisów ustawy |
Naruszenie obowiązków określonych w: 1) naruszenie obowiązków określonych w art. 33 ust. 1 ustawy w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 1 lit. a-e ustawy w zw. z art. 37 ust. 1 ustawy w zw. z art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy poprzez brak należytej identyfikacji oraz weryfikacji tożsamości klientów posiadających rachunek terminowej lokaty oszczędnościowej otwartej na podstawie wniosku internetowego; 2) naruszenie obowiązków określonych w art. 33 ust. 1 ustawy w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 2 lit. a i lit. b oraz pkt 4 lit. c ustawy w zw. art. 36 ust. 2 ustawy w zw. z art. 37 ust. 1 ustawy w zw. z art. 35 ust. 2 ustawy poprzez brak identyfikacji oraz weryfikacji tożsamości beneficjentów rzeczywistych klientów, z którymi nawiązano stosunki gospodarcze jeszcze przez okresem objętym kontrolą; 3) naruszenie obowiązków określonych w art. 33 ust. 1 ustawy w zw. z art. 34 ust. 1 pkt 4 lit. a-c ustawy poprzez nieprawidłowe zastosowanie środków bezpieczeństwa finansowego obejmujących bieżące monitorowanie stosunków gospodarczych klienta w postaci: a) niewłaściwego wykonywania bądź braku analizy transakcji przeprowadzanych w ramach stosunków gospodarczych w celu zapewnienia, że transakcje te są zgodne z wiedzą instytucji obowiązanej o kliencie, rodzaju i zakresie prowadzonej przez niego działalności oraz zgodne z ryzykiem prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanym z tym klientem, b) nieprzeprowadzenia badania źródła pochodzenia wartości majątkowych będących w dyspozycji klienta w przypadkach uzasadnionych okolicznościami oraz c) braku bieżącej aktualizacji posiadanych dokumentów, danych lub informacji dotyczących stosunków gospodarczych klientów; 4) naruszenie obowiązków określonych w art. 43 ust. 1 ustawy poprzez niezastosowanie wzmożonych środków bezpieczeństwa finansowego w przypadkach wyższego ryzyka prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu; 5) naruszenie obowiązku określonego w art. 34 ust. 3 ustawy poprzez naruszenie obowiązku dokumentowania zastosowanych środków bezpieczeństwa finansowego oraz wyników bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji; 6) naruszenie obowiązku określonego w art. 52 ust. 1 ustawy poprzez niezapewnienie udziału osób wykonujących obowiązki związane z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu w programach szkoleniowych dotyczących realizacji tych obowiązków, które zapewniałyby aktualną wiedzę w zakresie realizacji obowiązków instytucji obowiązanej; 7) naruszenie obowiązków określonych w art. 72 ust. 1 pkt 2 oraz art. 72 ust. 2 ustawy poprzez niezaraportowanie do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej wykonania transferu środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro oraz poprzez niezaraportowanie do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej transferu środków pieniężnych o równowartości przekraczającej 15 000 euro spoza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz odbiorcy, którego dostawcą usług płatniczych jest instytucja obowiązana. |
Rodzaj kary administracyjnej |
Kara pieniężna |
Wysokość nałożonej kary pieniężnej |
300 000,00 zł |
Informacja o wniesieniu skargi |
Nie wniesiono |
Orzeczenie zapadłe w wyniku wniesienia skargi |
Brak |