W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat nr 37 dotyczący zgłaszania do CRBR informacji o trustach po 30 października 2021 r.

  1. W wyniku zmiany przepisów ustawy AML, które wchodzą w życie z dniem 31 października 2021 r., podmiotami zobowiązanymi do przekazywania informacji do CRBR stają się trusty, których powiernicy lub osoby zajmujące stanowiska równoważne:
  • mają miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium RP

lub

  • nawiązują stosunki gospodarcze lub nabywają nieruchomość na terytorium RP w imieniu lub na rzecz trustu

W rozumieniu ustawy AML trustem jest każdy regulowany przepisami prawa obcego stosunek prawny wynikający ze zdarzenia prawnego, umowy lub porozumienia, w tym zespołu takich zdarzeń lub czynności prawnych, na podstawie którego dokonuje się przeniesienia własności lub posiadania wartości majątkowych na powiernika w celu sprawowania zarządu powierniczego oraz udostępniania tych wartości beneficjentom tego stosunku.

Ze względu na specyfikę informacji wymaganych przy zgłaszaniu danych trustu do CRBR, przed wypełnieniem i wysłaniem formularza zgłoszeniowego w systemie teleinformatycznym CRBR, konieczny jest wstępny kontakt osoby zgłaszającej dane w imieniu trustu z organem właściwym w sprawach rejestru.

W tym celu dla osób zgłaszających dane w imieniu trustu uruchomiony został dedykowany adres poczty elektronicznej: identyfikator_crbr@mf.gov.pl

Osoby działające w imieniu trustu zgłaszanego do CRBR po raz pierwszy, prosimy o wysłanie informacji na ten adres przed wypełnieniem zgłoszenia w systemie teleinformatycznym CRBR. W e-mail’u prosimy zawrzeć podstawowe dane na temat trustu, które pozwolą go zidentyfikować (nazwa itp.) oraz informację czy trustowi został nadany NIP, ewentualnie dodatkowe dane ułatwiające kontakt. Za pośrednictwem tego kanału komunikacyjnego zostanie m.in. nadany identyfikator trustu w systemie CRBR – w przypadku trustów, którym nie został nadany NIP (numer identyfikacji podatkowej – dziesięciocyfrowy kod, służący do identyfikacji podatników w Polsce, nadawany przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego).

  1. W przypadku trustu, podobnie jak w przypadku innych podmiotów zobowiązanych do zgłaszania informacji do CRBR, przy wypełnianiu zgłoszenia obowiązkowe jest podanie:
  • danych identyfikacyjnych trustu (dane pozwalające zidentyfikować trust, miejsce zamieszkania lub siedziba powiernika trustu lub osoby zajmującej stanowisko równoważne, nazwa właściwego rejestru wraz z numerem, o ile trust został wpisany do takiego rejestru, NIP, o ile został nadany trustowi)
  • informacji o wszystkich beneficjentach rzeczywistych trustu ustalonych w zgodzie z obowiązującymi przepisami - zgodnie z definicja zawartą w ustawie AML przez beneficjenta rzeczywistego trustu rozumie się każdą osobę fizyczną sprawującą bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad trustem poprzez posiadane uprawnienia, które wynikają z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie decydującego wpływu na czynności lub działania podejmowane przez trust, a także każdą osobę fizyczną, w imieniu której są nawiązywane stosunki gospodarcze lub jest przeprowadzana transakcja okazjonalna, w tym:

- założyciela trustu

- powiernika trustu

- nadzorcę trustu (jeśli został ustanowiony)

- beneficjenta trustu

- grupowego beneficjenta trustu – w przypadku gdy osoby fizyczne czerpiące korzyści z danego trustu nie zostały jeszcze określone (grupę osób, w których głównym interesie powstał lub działa trust)

- inną osobę sprawującą kontrolę nad trustem

- każdą inną osobę fizyczną posiadającą uprawnienia lub wykonującą obowiązki równoważne z określonymi w powyższych punktach

  • informacji o osobie lub osobach dokonujących zgłoszenia; zgłoszenie jest dokonywane przez powiernika trustu lub osobę zajmującą w truście stanowisko równoważne.
  1. Ze względu na przepisy przejściowe:
  • trusty spełniające jeden z warunków skutkujących obowiązkiem zgłoszenia informacji do CRBR istniejące przed dniem 31 października 2021 r. – mają obowiązek zgłosić beneficjentów rzeczywistych do CRBR najpóźniej do 31 stycznia 2022 r.
  • trusty, które spełnią jeden z warunków skutkujących obowiązkiem zgłoszenia informacji do CRBR po dniu 30 października 2021 r. – mają obowiązek zgłosić beneficjentów rzeczywistych do CRBR najpóźniej w ciągu 7 dni od wystąpienia jednego z poniższych zdarzeń:

- utworzenia trustu

- przeniesienia siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium RP przez powiernika trustu lub osobę zajmującą w truście stanowisko równoważne

- nawiązania stosunków gospodarczych lub nabycia nieruchomości na terytorium RP, w imieniu lub na rzecz trustu, przez powiernika trustu lub osobę zajmującą w truście stanowisko równoważne.

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
02.11.2021 09:26 Marta Dyras
Pierwsza publikacja:
02.11.2021 09:26 Marta Dyras
{"register":{"columns":[]}}