W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowe zasady zgłaszania naruszeń prawa w resorcie finansów

04.10.2024

Paragrafy w kolorze niebieskim i czerwonym w tym jeden w kolorze czerwonym jest powiększony pod lupą.
  • 18 września 2024 roku Minister Finansów podpisał zarządzenie w sprawie procedury zgłaszania wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w resorcie finansów.
  • Nowa regulacja rozszerza zakres przedmiotowy zgłoszeń oraz wprowadza możliwość anonimowego informowania o nieprawidłowościach. 
  • Celem rozwiązania jest realizacja obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

Nowa procedura zgłoszeń wewnętrznych wprowadza efektywne mechanizmy ochrony dla osób, które w ramach realizacji swoich obowiązków zawodowych natrafiają na naruszenia prawa i decydują się na ich ujawnienie.

Zarządzenie określa w szczególności:

  • osoby w ramach struktury organizacyjnej resortu finansów, upoważnione przez Ministra Finansów do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych,
  • sposoby przekazywania zgłoszeń wewnętrznych przez sygnalistę,
  • osoby w ramach struktury organizacyjnej Ministerstwa, upoważnione do podejmowania działań następczych, m.in.:  weryfikację zgłoszenia wewnętrznego i dalszą komunikację z sygnalistą, w tym występowanie o dodatkowe informacje i przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnej,
  • obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego,
  • obowiązek podjęcia, z zachowaniem należytej staranności, działań następczych,
  • maksymalny termin na przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej,
  • sposób postępowania z przyjętymi zgłoszeniami wewnętrznymi,
  • zasady ochrony przed działaniami odwetowymi,
  • zasady ochrony danych osobowych w sprawach dotyczących zgłoszeń wewnętrznych,
  • komórkę organizacyjną prowadzącą rejestr zgłoszeń wewnętrznych,
  • raportowanie i monitorowanie zgłoszeń wewnętrznych.

Przepisy omawianego aktu prawnego obejmują dodatkowo kwestie związane z polityką przeciwdziałania nieprawidłowościom, zarządzaniem ryzykiem konfliktu interesów, przyjmowaniem i przekazywaniem prezentów, a także z polityką antymobbingową.

Ponadto wszystkie osoby posiadające wiedzę o potencjalnych nieprawidłowościach mogą zgłaszać je anonimowo, co zapewnia pełną poufność i ochronę przed ewentualnymi konsekwencjami zgłoszenia.

Przepisy weszły w życie 25 września br.

Materiały

Zarządzenie Ministra Finansów z dnia 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów
Zarządzenie​_Ministra​_Finansów​_z​_dnia​_18​_września​_2024​_r.pdf 0.31MB
{"register":{"columns":[]}}