Ostatni dzień na rozliczenie PIT
30.04.2019
- 30 kwietnia 2019 r. to ostatni dzień na złożenie rocznego PIT za 2018 r.
- Zapominalscy mogą być w tym roku spokojniejsi dzięki usłudze Twój e-PIT.
- W przypadku błędów w zeznaniu trzeba złożyć korektę.
Już tylko dzisiaj do końca dnia należy rozliczyć się z podatku dochodowego za 2018 r. Od tego roku podatnicy, którzy rozliczają się na formularzu PIT-37 i/lub PIT-38 nie muszą się martwić, że pomylą się w rozliczeniu lub zapomną je złożyć. Administracja skarbowa przygotowała dla nich deklarację w ramach nowej usługi Twój e-PIT. Na stronie podatki.gov.pl, po zalogowaniu, podatnik może sprawdzić lub zmienić swoje rozliczenie, jeśli chce np. skorzystać z dodatkowych odliczeń i ulg, czy rozliczyć się wspólnie z małżonkiem. Zaakceptowanie zeznania oznacza jego złożenie.
Jeżeli podatnik nie skorzysta z usługi Twój e-PIT i nie wyśle zeznania, ani nie rozliczy się w żaden inny sposób, wówczas po 30 kwietnia przygotowane dla niego zeznanie zostanie automatycznie uznane za złożone. Znajdzie je w sekcji "Złożone dokumenty". Jednocześnie nadal będzie mieć dostęp do usługi, gdzie, po zalogowaniu, będzie mógł np. zobaczyć swój PIT, a w razie potrzeby złożyć korektę.
Podatnicy, którzy rozliczają się na innych formularzach (np. PIT-36, PIT-36L czy PIT-28) będą mogli skorzystać z usługi Twój e-PIT od przyszłego roku. W tym roku mogą wybrać popularne e-Deklaracje lub rozliczyć się papierowo.
Kiedy korekta zeznania
Jeśli podatnik nie zajrzał do przygotowanego rozliczenia, a chciałby w nim coś poprawić lub uzupełnić, może w usłudze Twój e-PIT złożyć korektę deklaracji. Może to zrobić także wtedy, gdy rozliczył się w innej formie (elektronicznie lub papierowo), ale zauważył swój błąd lub niedopatrzenie i chciałby go poprawić. W tej sytuacji ma do wyboru: złożyć korektę w takiej samej formie jak zeznanie albo skorzystać z korekty w usłudze Twój e-PIT.
Korekta w usłudze Twój e-PIT najprostsza
Korekta to najprostszy sposób aby naprawić zauważony w złożonym wcześniej zeznaniu błąd. W usłudze Twój e-PIT wystarczy po zalogowaniu wybrać opcję „Złóż korektę” i poprawić błędne informacje. Jeśli korekta jest składana papierowo lub elektronicznie, podatnik wypełnia jeszcze raz druk PIT-37 i zaznacza korektę deklaracji w pozycji “cel złożenia zeznania” oraz wprowadza poprawki. Tak wypełniony formularz składa w urzędzie skarbowym, wysyła pocztą lub przez internet. Warto postarać się o potwierdzenie złożenia korekty - w usłudze Twój e-PIT lub dla zeznań przesłanych elektronicznie, formą potwierdzenia jest Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Złożenie korekty spowoduje zmianę treści wcześniej przesłanego formularza i będzie traktowane przez urząd skarbowy jako prawidłowe zeznanie, natomiast wcześniejsze nie będzie brane pod uwagę. Jeśli korekta zeznania trafi do urzędu skarbowego do 30 kwietnia i w tym terminie zostaną uregulowane ewentualne należności podatkowe, nie powstanie zaległość podatkowa i nie będzie trzeba płacić odsetek od takiej zaległości.
Niezłożenie zeznania w terminie
Podatnik, który nie złożył zeznania w terminie, np. przez przypadek odrzucił zeznanie w usłudze Twój e-PIT, i chce uniknąć kary, musi złożyć czynny żal. Ważne aby to zrobił jak najszybciej. Żeby czynny żal był skuteczny, musi zostać złożony zanim naczelnik urzędu skarbowego rozpocznie postępowanie w tej sprawie. W innym przypadku złożenie czynnego żalu nie uchroni od konsekwencji.
Pomoc w urzędach skarbowych i na stronie podatki.gov.pl
W urzędach skarbowych w całej Polsce trwa akcja rozliczeniowa, a urzędnicy, eksperci podatkowi pomagają podatnikom w rozliczeniu. Osoby, które chcą złożyć PIT elektronicznie, ale nie mają dostępu do komputera i internetu lub potrzebują wsparcia przy tej formie rozliczenia, mogą np. skorzystać z udostępnionych w urzędach skarbowych stanowisk komputerowych z bezpłatnym dostępem do internetu.
Przydatne informacje na temat rozliczenia, w tym aktualne komunikaty, dokumenty, formularze, broszury czy przewodniki znajdują się na stronach www Ministerstwa Finansów, izb administracji skarbowej i urzędów skarbowych. Na stronie podatki.gov.pl znajdują się również najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi związane z usługą Twój e-PIT.
Wsparcie telefoniczne, e-mailowe i na czacie
Jeśli podatnik szuka innej formy kontaktu, może też porozmawiać z konsultantem przez telefon lub czat oraz zadać pytanie e-mailem:
- infolinia - konsultanci KIS są dostępni od poniedziałku do piątku w godz. 7.00-18.00 pod numerami tel.:
- 801 055 055 (dla połączeń z telefonów stacjonarnych)
- 22 330 03 30 (dla połączeń z telefonów komórkowych)
- +48 22 330 03 30 (dla połączeń z zagranicy)
- e-mail:
- pomoc przy usłudze Twój e-PIT - pytania dot. usługi Twój e-PIT można przesyłać na adres e-mail: info.epit@mf.gov.pl
- pomoc techniczna Portalu Podatkowego - pomoc ws. problemów technicznych przy obsłudze systemu e-Deklaracje pod adresem e-mail: info.e-deklaracje@mf.gov.pl
- pomoc konsultanta KIS – pytania można przesyłać wypełniając formularz na Portalu Podatkowym: https://www.podatki.gov.pl/zadaj-pytanie/pytanie-e-mail/
- czat z konsultantem KIS - od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00. Rozmowa odbywa się z wykorzystaniem specjalnego formularza online: https://webchat.mf.gov.pl/chat.html