W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Webinarium z cyklu jubileuszowego: Atrybuty funkcji audytu wewnętrznego cz. 3 (6 kwietnia 2022 r.)

20.04.2022

W dniu 6 kwietnia 2022 r. odbyła się trzecia części Cyklu jubileuszowego Atrybuty funkcji audytu wewnętrznego nt.: „Skuteczność funkcji audytu wewnętrznego to biegłość, należyta staranność zawodowa i ciągły rozwój zawodowy osób prowadzących audyt wewnętrzny”. Webinarium dedykowane było kierownikom jednostek sektora publicznego, audytorom wewnętrznym i usługodawcom prowadzącym audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych (jsfp).

Spotkanie rozpoczął Pan Wojciech Ogiela, Naczelnik Wydziału Koordynacji Kontroli Zarządczej i Audytu Wewnętrznego w Sektorze Publicznym, który przywitał gości oraz wprowadził uczestników w tematykę spotkania.

Wstępem do dyskusji było usystematyzowanie kwestii terminologicznych w obszarze kompetencji i kwalifikacji. W pierwszej kolejności zwrócona została uwaga na kluczowe elementy kompetencji, którymi są: wiedza, umiejętności i postawa. Kompetencje stanowią całokształt tego, co wiemy i robimy oraz kim jesteśmy. Dzięki nim jesteśmy w stanie realizować powierzone nam zadania efektywnie i zgodnie z oczekiwaniami. Kompetencje wyróżnia różnorodność oraz złożoność. Oznacza to, że żadnego z komponentów (wiedza, umiejętności, postawy) nie należy traktować oddzielnie jako kompetencji – stanowi o niej dopiero ich odpowiednie połączenie. Charakterystyczną cechą tego kilkuelementowego modelu jest zmienność, która określa możliwość rozwoju, kształtowania, doskonalenia, ale również degradacji. Następną istotną cechą jest mierzalność. Posługując się skalami określającymi stopień opanowania poszczególnych kompetencji możemy zmierzyć ich aktualny poziom w organizacji, a następnie określić, jaki poziom jest nam potrzebny, aby organizacja mogła osiągnąć założone cele.

W kolejnym punkcie prezentacji nakreślone zostały zarówno różnice, jak i relacje zachodzące pomiędzy kompetencjami i kwalifikacjami. Kwalifikacje stanowią pojęcie węższe, mają charakter formalny i są potwierdzone dokumentem. Z kolei kompetencje mają charakter bardziej niepowtarzalny oraz przejawiają się w oczekiwanych zachowaniach w miejscu pracy. Rozwijanie i wykorzystywanie kompetencji ma istotne znaczenie w kontekście efektywności pracy. Wspomniano również o istocie i znaczeniu takich cech jak osobowość, temperament, charakter, inteligencja oraz predyspozycje.

W dalszej części spotkania na wybranym przykładzie przedstawione zostały etapy tworzenia profilu kompetencyjnego. Podkreślono, że profil kompetencyjny określa, które kompetencje uważamy za kluczowe z perspektywy skutecznego wykonywania pracy na określonym stanowisku oraz jakiego poziomu biegłości merytorycznej dane stanowisko wymaga.

Głównym punktem programu był panel dyskusyjny, moderowany przez Pana Wojciecha Ogielę. W roli panelistów wystąpili zaproszeni eksperci i praktycy: 

  • Pani Marzena Staniszewska – Instytut Audytorów wewnętrznych IIA Polska, I wiceprezes, audytor wewnętrzny
  • Pani Olga Petelczyc – Instytut Audytorów wewnętrznych IIA Polska, audytor wewnętrzny
  • Pani Katarzyna Potrząsaj – Urząd Miejski Wrocławia, audytor wewnętrzny
  • Pani Justyna Marszałek – Ministerstwo Rozwoju i Technologii, audytor wewnętrzny
  • Pan Adam Chwalisz – PGZ S.A., ekspert Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej (PIKW), audytor wewnętrzny

Wspólnie z zaproszonymi gośćmi, reprezentującymi administrację rządową, samorządową i biznes, staraliśmy się odpowiedzieć na pytania:

  • Jakie kompetencje już są – a jakie niebawem będą, kluczowe dla osób prowadzących audyt wewnętrzny, aby mogły one skutecznie realizować cele tej funkcji?
  • Jak właściwie identyfikować i skutecznie eliminować lukę kompetencyjną?
  • Czy należytej staranności, której oczekuje się od osób prowadzących audyt wewnętrzny można się nauczyć – a może jednak wynika ona przede wszystkim z konsekwencji naszego podejścia i działania?
  • Ciągły rozwój zawodowy osób prowadzących audyt wewnętrzny – zawodowy obowiązek czy jednak odpowiedzialna i proaktywna postawa, dzięki której możemy dążyć do pewnej doskonałości?

Zaproszeni eksperci wielokrotnie podkreślili, że wyraźnie zauważalna jest potrzeba elastycznego i interdyscyplinarnego podejścia audytorów wewnętrznych  do realizacji swoich zadań co wymaga od nich posiadania szeregu różnorodnych kompetencji i umiejętności. Intensywny proces przemian stawia nowe wyzwania oraz wymusza konieczność przystosowania się do zmieniających się warunków życia i otoczenia. Definiowanie siebie oraz swoich kompetencji w ciągle ewoluującej rzeczywistości jest niezwykle trudnym procesem związanym z koniecznością podejmowania decyzji w sytuacji ryzyka.

Spotkanie zakończył  Pan Wojciech Ogiela dziękując wszystkim zebranym za aktywny udział, zadane pytania i ciekawą rozmowę. Osoby chętne zaprosił do współpracy w ramach planowanej inicjatywy w zakresie stworzenia modeli kompetencyjnych dla osób prowadzących audyt wewnętrzny.

Zapraszamy na kolejne webinaria w ramach Progr@mu. Szczegółowe informacje dotyczące kolejnych planowanych wydarzeń publikowane będą na bieżąco w Aktualnościach i Komunikatach na naszej stronie internetowej.

Materiały

Prezentacja z dnia 6 kwietnia 2022 r
Prezentacja​_z​_dnia​_6​_kwietnia​_2022​_r.pdf 2.39MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
20.04.2022 08:22 Wojciech Jóźwicki
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wojciech Jóźwicki
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Webinarium z cyklu jubileuszowego: Atrybuty funkcji audytu wewnętrznego cz. 3 (6 kwietnia 2022 r.) 3.0 28.02.2024 06:41 Wojciech Jóźwicki
Webinarium z cyklu jubileuszowego: Atrybuty funkcji audytu wewnętrznego cz. 3 (6 kwietnia 2022 r.) 2.0 15.12.2022 08:38 Wojciech Jóźwicki
Podsumowanie webinarium z cyklu jubileuszowego: Atrybuty funkcji audytu wewnętrznego cz. 3 (6 kwietnia 2022 r.) 1.0 20.04.2022 08:22 Wojciech Jóźwicki

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}