Polski Ład. Fundusz na cele inwestycyjne – objaśnienia podatkowe
16.12.2021
- Ministerstwo Finansów przygotowało praktyczny przewodnik ułatwiający skorzystanie z preferencyjnego rozwiązania, jakim jest fundusz na cele inwestycyjne.
- Chodzi o nowy model podatkowego rozliczania wydatków na cele inwestycyjne, poprzez zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodu jeszcze przed rozpoczęciem inwestycji.
- Skorzystanie z funduszu na cele inwestycyjne jest możliwe od 1 stycznia 2021 r. Jednak od przyszłego roku, dzięki rozwiązaniom zawartym w podatkowym pakiecie Polskiego Ładu, preferencja ta stanie się jeszcze szerzej dostępna.
- Zniesiony zostanie obowiązujący w 2021 r. limit przychodowy (100 mln zł rocznie). Z rozwiązania będą mogły skorzystać, obok spółek akcyjnych i spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, również spółki komandytowe i komandytowo-akcyjne, proste spółki akcyjne i spółdzielnie.
Objaśnienia podatkowe będą miały moc wiążącą dla administracji skarbowej.
Firmy, które skorzystają z tego rozwiązania, mogą rozliczyć koszt wydatków inwestycyjnych jeszcze przed ich planowanym dokonaniem. Stanowi to istotną preferencję względem ogólnych zasad tj. rozliczania wydatków inwestycyjnych niejednokrotnie w bardzo długim okresie amortyzacji. Stąd rozwiązanie to określane jest potocznie mianem „super-amortyzacji”. Liczymy, że dzięki korzystnym zmianom warunków, które wynikają z pakietu Polskiego Ładu, fundusz na cele inwestycyjne spotka się z szerokim zainteresowaniem podatników, przyczyniając się do ich rozwoju i działając proinwestycyjnie na polską gospodarkę
– wyjaśnia wiceminister finansów Jan Sarnowski.
W objaśnieniach podatkowych przedstawiono kluczowe i praktyczne kwestie związane z działaniem funduszu na cele inwestycyjne m.in.:
- podmioty uprawnione do tego preferencyjnego rozwiązania,
- warunki dotyczące tworzenia funduszu, sposób dokonywania odpisów i terminy wydatkowania środków,
- odniesienia do ewidencji rachunkowej i przykłady praktyczne.
Preferencja funduszu na cele inwestycyjne kierowana jest do podobnego kręgu podmiotów jak w przypadku ryczałtu od dochodów spółek (tzw. estońskiego CIT). Są to podmioty o prostej strukturze organizacyjnej, z najbardziej ograniczonym dostępem do finansowania dłużnego oraz prowadzące aktywną działalność operacyjną m.in. osiągające pewien minimalny poziom zatrudnienia. Jednak należy pamiętać, że korzystanie z odpisów na fundusz na cele inwestycyjne to jedna z preferencji dla podatnika rozliczającego się w „klasycznym” systemie CIT (jest to zatem pewnego rodzaju alternatywa dla ryczałtu od dochodów spółek).
W przypadku funduszu na cele inwestycyjne konieczny jest warunek ponoszenia określonych nakładów inwestycyjnych. Wynika to z głównego celu i charakteru tego preferencyjnego rozwiązania. Regulacja ta ma bowiem silnie proinwestycyjny charakter, mający za zadanie - poprzez zachęty inwestycyjne - pobudzenie rozwoju przedsiębiorstw oraz wsparcie ogólnego wzrostu gospodarczego.