Prace nad Krajową Strategią Edukacji Finansowej nabierają tempa
30.03.2021
- Komisja Europejska zaakceptowała wniosek MF o wsparcie przy opracowaniu Krajowej Strategii Edukacji Finansowej.
- Wniosek został złożony w ramach Instrumentu Wsparcia Technicznego.
Edukacja finansowa dostarcza przede wszystkim wiedzę na temat finansów, tak potrzebną w codziennym życiu, ale również kształtuje umiejętności związane z funkcjonowaniem na rynku finansowym. Dlatego tak duży nacisk resort finansów kładzie na wzmocnienie roli i znaczenia edukacji finansowej
– mówi minister finansów, funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński.
Rola Ministerstwa Finansów
Instrument Wsparcia Technicznego (IWT) to unijny program, który wspiera państwa członkowskie UE w opracowaniu i wdrażaniu reform. Wsparcie jest udzielane na wniosek zainteresowanego kraju. IWT stanowi kontynuację programu wspierania reform strukturalnych (2017–2020). Program umożliwia wymianę wiedzy i doświadczenia.
Ministerstwo Finansów koordynowało prace nad wnioskiem. W prace zaangażowane było 9 instytucji wchodzących w skład Rady Edukacji Finansowej tj. Ministerstwo Edukacji i Nauki, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, Narodowy Bank Polski, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Giełda Papierów Wartościowych, Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, Bankowy Fundusz Gwarancyjny, Rzecznik Finansowy i Ministerstwo Finansów. Instytucje te będą również zaangażowane w prace nad realizacją projektu.
Edukacja Finansowa
Działania edukacyjne są bardzo różnorodne i prowadzone przez wiele podmiotów: instytucje publiczne (w tym reprezentowane w Radzie Edukacji Finansowej), stowarzyszenia branżowe rynku finansowego, jak i liczne fundacje zajmujące się edukacją finansową.
Dotychczas prowadzone działania wymagają bliższej współpracy wszystkich stron. Od wielu lat pojawiają się głosy mówiące o konieczności opracowania Krajowej Strategii Edukacji Finansowej, która wskaże najważniejsze kierunki edukacji finansowej, nakreśli plan działania na kolejne lata, a w efekcie przyczyni się do wzrostu kompetencji finansowych Polaków.
Wierzę, że opracowanie strategii, kontynuacja dotychczasowych działań i podejmowanie nowych inicjatyw, przełożą się na dalszą poprawę kompetencji finansowych Polaków
– podkreśla przewodnicząca Rady Edukacji Finansowej Renata Oszast, Dyrektor Generalny MF.
Badania poziomu kompetencji finansowych osób dorosłych OECD
W międzynarodowym badaniu OECD z 2015 r. określającym poziom kompetencji finansowych osób dorosłych, Polska zajęła ostatnie, 29. miejsce. W ostatniej edycji tego badania z 2020 r., Polska była już na 8. miejscu na 26 badanych krajów.
Z ubiegłorocznego badania OECD wynika, że Polacy posiadają zdecydowanie większą niż w 2015 r. wiedzę z zakresu finansów i bardziej świadomie korzystają z usług finansowych, ale ciągle mało myślą o swojej przyszłości finansowej, zbyt mało oszczędzają długoterminowo.
Więcej informacji na temat Instrumentu Wsparcia Technicznego Projekty reform na rzecz większej liczby miejsc pracy i zrównoważonego wzrostu gospodarczego (europa.eu)
Więcej informacji na temat międzynarodowego badania OECD.
Zespół edukacji finansowej BKP