W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projekt przekazany do Sejmu RP w XII

Projekt ustawy budżetowej na rok 2024, przyjęty przez Radę Ministrów 19 grudnia 2023 roku, przekazany do Sejmu RP.

Projekt ustawy budżetowej na 2024 rok

Projekt zakłada:

  • prognozę dochodów budżetu państwa w kwocie ok. 682 mld zł,
  • limit wydatków budżetu państwa na poziomie ok. 866 mld zł,
  • deficyt budżetu państwa w wysokości nie większej niż 184 mld zł,
  • deficyt sektora finansów publicznych (według metodologii UE) na poziomie 5,1 % PKB.

Jest to poziom powyżej wartości referencyjnej dla nominalnego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych, która została określona w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej na poziomie 3% PKB. W związku z tym, projekt zakłada wysiłek strukturalny o wartości 0,5% PKB, wymagany przez reguły UE w przypadku przekroczenia przez deficyt progu 3% PKB.

Jest on również zgodny z krajowymi regułami fiskalnymi, w szczególności ze stabilizującą regułą wydatkową, wyznaczającą maksymalny limit wydatków dla niemal całości sektora instytucji rządowych i samorządowych.

  • dług sektora instytucji rządowych i samorządowych według definicji UE na poziomie 54,2 % PKB.

Najważniejsze wskaźniki gospodarcze

PKB

Według prognoz MF w 2024 r. nastąpi poprawa dynamiki aktywności gospodarczej w Polsce – wzrost PKB przyspieszy do 3,0%, po jego pogorszeniu w bieżącym roku.

Wpływ na wzrost dynamiki PKB w 2024 r. będzie miało zwiększenie konsumpcji prywatnej oraz wzrost inwestycji.

Inflacja
Prognozy zakładają spadek inflacji do 6,6% w przyszłym roku (średniorocznie). Jednym z głównych czynników dla kształtowania się inflacji w 2024 r. będą zmiany cen żywności i surowców energetycznych na rynkach światowych.

W kolejnych latach oczekiwany jest dalszy spadek inflacji do 4,1% w 2025 roku oraz 3,1% w 2026 roku.

Wynagrodzenia

Projekt zakłada, że nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w 2024 r. wyniesie 9,8% (ok. 3 pkt proc. powyżej prognozowanej inflacji), m.in. w efekcie stosunkowo wysokiego wzrostu płacy minimalnej.

Stopa bezrobocia

W przyszłym roku, ze względu na poprawę tempa wzrostu gospodarczego, zwiększy się popyt na pracę. W efekcie przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej wzrośnie o 1,2%. Stopa bezrobocia rejestrowanego na koniec roku wyniesie 5,2%.

Inwestycje

Planowany wyraźny wzrost wydatków na obronność oraz rozpoczęcie realizacji projektów z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) wpłyną na wzrost inwestycji w najbliższych latach. Projekt zakłada, że inwestycje ogółem zwiększą się w 2024 r. o 4,4%.

Najważniejsze rozwiązania

W 2024 r. rząd przeznaczy środki m.in. na:

- wzrost średnich wynagrodzeń nauczycieli o 30 proc. a w przypadku nauczycieli początkujących o 33 proc.,

- zwiększenie o 2,3 mld zł dotacji przedszkolnej dla samorządów na sfinansowanie podwyżek dla nauczycieli w przedszkolach, finansowanych dotychczas ze środków własnych JST,

- wzrost wynagrodzeń nauczycieli akademickich o 30 proc.,

- wzrost wynagrodzeń i uposażeń, w tym kwot bazowych, o 20 proc. dla wszystkich pracowników państwowej sfery budżetowej oraz żołnierzy i funkcjonariuszy (z wyłączeniem osób, które zajmują kierownicze stanowiska państwowe),

- realizację programu „Aktywny rodzic”, czyli finansowego wsparcia kobiet, które wracają na rynek pracy po urodzeniu dziecka,

- finansowanie procedury in vitro z budżetu państwa (500 mln zł),

- finansowanie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży,

- odblokowanie wypłaty ponad 3,2 mld zł części rozwojowej subwencji ogólnej dla samorządów.

Projekt zabezpiecza środki na kontynuację programów społeczno-gospodarczych, m.in.:

- realizację programu „Rodzina 800+” – od 1 stycznia 2024 r. wysokość świadczenia na dzieci wzrośnie do 800 zł;

- realizację rodzinnego kapitału opiekuńczego,

- waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2024 r.,

- wypłatę tzw. 13. i 14. emerytury w 2024 r.

Projekt zakłada również utrzymanie obniżonych stawek VAT:

  • 0 proc. dla żywności oraz 0 proc. dla określonych produktów leczniczych (do 31 marca 2024 r.)
  • 8 proc. dla określonych towarów wykorzystywanych w produkcji rolnej (w 2024 r.)

Materiały

Projekt ustawy budżetowej na rok 2024
20231220​_Projekt​_ustawy​_budzetowej​_na​_rok​_2024.pdf 0.22MB
Załączniki do projektu ustawy budżetowej na rok 2024
20231220​_Zalaczniki​_do​_projektu​_UB​_na​_rok​_2024.zip 7.68MB
Uzasadnienie do projektu ustawy budżetowej na rok 2024
20231220​_Uzasadnienie​_do​_Projektu​_UB​_na​_rok​_2024.pdf 2.31MB
Projekt ustawy budżetowej na rok 2024 w układzie zadaniowym
20231220​_Planowanie​_w​_ukladzie​_zadaniowym​_na​_rok​_2024.zip 1.81MB
Informacja o rezerwie ogólnej i rezerwach celowych na rok 2024
20231221​_Informacja​_o​_rezerwie​_ogolnej​_i​_rezerwach​_celowych​_na​_rok​_2024.pdf 0.56MB
Informacja o rezerwie ogólnej i rezerwach celowych na rok 2024 - wersja zaktualizowana po poprawkach przyjętych przez Sejm RP
20240118​_Informacja​_o​_rezerwie​_ogólnej​_i​_rezerwach​_celowych​_na​_rok​_2024.pdf 0.57MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
20.12.2023 13:49 Filip Tokarski
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Agnieszka Jednoróg
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Projekt przekazany do Sejmu RP w XII 3.0 18.01.2024 16:36 Krzysztof Pałupski
Projekt przekazany do Sejmu RP w XII 2.0 21.12.2023 14:05 Filip Tokarski
Projekt przekazany do Sejmu RP w XII 1.0 20.12.2023 13:49 Filip Tokarski

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}