Sebastian Skuza Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej – wyjaśnienie
21.01.2021
- Powołanie wiceministra Skuzy na stanowisko Genralnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF) nie rodzi konfliktu interesów.
- Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, wskazuje wprost, jakie warunki musi spełniać GIIF.
- Sebastian Skuza spełnia wszystkie wskazane warunki.
Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, Generalny Inspektor Informacji Finansowej powoływany jest przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw finansów publicznych, po zasięgnięciu opinii ministra - członka Rady Ministrów właściwego do spraw koordynowania działalności służb specjalnych. Jednocześnie GIIF jest sekretarzem lub podsekretarzem stanu w urzędzie obsługującym ministra do spraw finansów publicznych.
Na stanowisko Generalnego Inspektora Informacji Finansowej powołana może być osoba spełniająca wymogi, o których mowa w art. 11 ustawy, czyli osoba, która:
- posiada wyłącznie obywatelstwo polskie;
- korzysta z pełni praw publicznych;
- wykazuje nieskazitelną postawę moralną, obywatelską i patriotyczną;
- nie była skazana za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
- spełnia wymagania określone w przepisach o ochronie informacji niejawnych w zakresie dostępu do informacji niejawnych o klauzuli "ściśle tajne";
- posiada tytuł zawodowy magistra lub tytuł równorzędny w zakresie prawa, ekonomii lub finansów;
- posiada wiedzę z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- nie pełniła służby zawodowej ani nie pracowała w organach bezpieczeństwa państwa wymienionych w art. 2 ustawy z dnia 18 października 2006 r. o ujawnianiu informacji o dokumentach organów bezpieczeństwa państwa z lat 1944-1990 oraz treści tych dokumentów (Dz. U. z 2020 r. poz. 306, 284 i 322), ani nie była ich współpracownikiem.
Wszystkie te warunki spełnił wiceminister finansów Sebastian Skuza. Ustawa nie wprowadza dodatkowych przesłanek, które ograniczałyby powołanie konkretnej osoby na to stanowisko.
Należy też podkreślić, że z uwagi na to, że Generalny Inspektor Informacji Finansowej jest sekretarzem lub podsekretarzem stanu w urzędzie obsługującym ministra do spraw finansów publicznych, obowiązują go też regulacje prawne dotyczące tych stanowisk.
Ponadto warto podkreślić, że w przypadku zaistnienia sytuacji, w której mogłoby wystąpić ryzyko konfliktu interesów z uwagi na konkretną sprawę, zastosowanie znaleźć mogą właściwe przepisy dotyczące wyłączenia pracownika lub wyłączenia organu.
W kontekście jakichkolwiek wątpliwości w odniesieniu do Generalnego Inspektora oraz pracowników komórki organizacyjnej, przy pomocy której wykonuje on swoje zadania (wyodrębniona w strukturze urzędu), podlegają oni wyłączeniu od wykonywania zadań, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1-5 i 7-10 ustawy. Ma to miejsce w przypadku wystąpienia okoliczności mogącej wywołać wątpliwość co do ich bezstronności, w tym w przypadku spraw dotyczących ich praw lub obowiązków albo praw lub obowiązków ich małżonka lub osoby pozostającej z nimi we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia albo osób związanych z nimi z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia trwają mimo ustania małżeństwa, wspólnego pożycia, przysposobienia, opieki lub kurateli.