W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sejm przyjął sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 2018 r.

19.07.2019

Dłoń w której widać długopis dotykający grafu z danymi
  • Sejm przyjął 19 lipca 2019 r. sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych dotyczące wykonania budżetu państwa za 2018 r. wraz z analizą wykonania budżetu państwa i założeń polityki pieniężnej w 2018 r., przedstawioną przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK).
  • Posłowie udzielili również absolutorium dla rządu za wykonanie budżetu za 2018 r.
  • Wzrost PKB w ubiegłym roku wyniósł 5,1 proc., co jest najlepszym wynikiem od 2007 r.
  • Dochody budżetu państwa wyniosły ponad 380 mld zł i były wyższe od zaplanowanych w ustawie budżetowej o 6,8 proc. Natomiast wydatki (390,5 mld zł) były niższe od planowanych o 1,7 proc.

19 lipca Sejm przyjął uchwałę o przyjęciu absolutorium dla rządu za wykonanie budżetu za 2018 r.

„Rok 2018 był dobry dla finansów publicznych. Skuteczne działania w obszarze uszczelnienia systemu podatkowego oraz walka z oszustwami i wyłudzeniami podatkowymi przynoszą oczekiwane rezultaty” – powiedział minister finansów Marian Banaś podczas obrad Sejmu 18 lipca br. „Wzrost dochodów podatkowych budżetu państwa wyniósł, rok do roku, ponad 34 mld zł, w tym ponad 18 mld to wzrost dochodów z tytułu podatku od towarów i usług. Budżet na 2018 r. pozwolił na dalszą realizację aktywnej polityki prorodzinnej i społecznej” – dodał minister.

Pozytywna opinia NIK

Po przeprowadzeniu kontroli budżetowej NIK stwierdziła, że budżet państwa i budżet środków europejskich zostały wykonane zgodnie z ustawą budżetową na rok 2018 r. oraz pozytywnie zaopiniowała udzielenie absolutorium Radzie Ministrów z wykonania budżetu.

Dochody, wydatki i deficyt budżetu państwa

Dochody budżetu państwa w 2018 r. (ponad 380 mld zł) były wyższe o 24,3 mld zł w stosunku do kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na rok 2018, tj. o 6,8 proc. Umożliwiły to znacznie wyższe wpływy podatkowe, w szczególności z VAT i PIT, na co wpływ miała lepsza niż pierwotnie zakładano sytuacja makroekonomiczna, a także działania uszczelniające (zwłaszcza w obszarze VAT), podjęte przez Krajową Administrację Skarbową (KAS).

Dzięki dobrej sytuacji makroekonomicznej i uszczelnianiu podatków rok 2018 był także trzecim rokiem, w którym odnotowywano wzrost relacji dochodów podatkowych budżetu państwa do PKB (16,5 proc. wobec 15,8 proc. w 2017 r.). Dochody te wyniosły w 2018 r. 349,4 mld zł i były o 10,8 proc. wyższe niż w roku poprzednim.

Deficyt budżetu państwa wyniósł 10,4 mld zł. Oznacza to, że był on niższy o ponad 31 mld zł (74,9 proc.) w stosunku do nieprzekraczalnego limitu ustalonego w budżecie na 2018 r. (41,5 mld zł).

Wydatki budżetu państwa w 2018 r. w wysokości 390,5 mld zł były niższe o 6,7 mld zł od zaplanowanych w ustawie budżetowej (tj. o 1,7 proc.). To efekt m.in. znacznego obniżenia dotacji uzupełniającej, przekazanej z budżetu państwa dla Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) w związku z bardzo dobrą sytuacją na rynku pracy i związanym z tym dużo wyższym poziomem przychodów FUS ze składek na ubezpieczenie społeczne.

Produkt krajowy brutto

Wzrost PKB wyniósł 5,1 proc. To najwięcej od 2007 r. i o 1,3 pkt. proc. więcej niż w prognozie zawartej w uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2018 r.

Rynek pracy

Bezrobocie w 2018 r. było niższe niż przed rokiem o 0,8 pkt. proc. i wyniosło 5,8 proc. Również fundusz wynagrodzeń odnotował najwyższy od dziesięciu lat wzrost, który wyniósł 9,9 proc.

Przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej (bez małych jednostek) było w 2018 r. o 2,6 proc. wyższe niż rok wcześniej, a w sektorze przedsiębiorstw wzrosło o 3,5 proc. Liczba zarejestrowanych bezrobotnych na koniec 2018 r. była o 112,8 tys. (tj. 10,4 proc.) niższa niż przed rokiem.

Przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w ujęciu nominalnym zwiększyło się o 7 proc., tj. o 1,3 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej i o 3,4 pkt. proc. więcej niż przeciętnie w latach 2012-2016.

Nominalny wzrost funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej w 2018 r. wyniósł 9,9 proc. i był najwyższy od dziesięciu lat. Realne tempo wzrostu funduszu wynagrodzeń w gospodarce narodowej w 2018 r. przyspieszyło do 8,2 proc. z 6,6 proc. rok wcześniej.

Inflacja

W 2018 r. presja inflacyjna pozostała na niskim poziomie. Średnio w całym 2018 r. ceny towarów i usług konsumpcyjnych były o 1,6 proc. wyższe niż rok wcześniej (tj. o 0,7 pkt. proc. mniej niż zakładano w ustawie budżetowej). Od sześciu lat inflacja w Polsce utrzymuje się poniżej celu inflacyjnego Narodowego Banku Polskiego.

Bilans płatniczy

Rachunek obrotów bieżących bilansu płatniczego zamknął się deficytem na poziomie 0,7 proc. PKB (wobec 0,2 proc. PKB nadwyżki rok wcześniej). Dane okazały się nieco lepsze od szacunków przedstawionych w uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2018 r. (-1 proc. PKB).

Wpływy podatkowe

W 2018 r. wpływy podatkowe budżetu wzrosły o ponad 34,1 mld zł w porównaniu do 2017 r. (wzrost aż o 10,8 proc.), w tym wpływy z VAT – 18,1 mld zł (11,6 proc.).

Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych

Kontynuacja działań uszczelniających system podatkowy oraz dobra sytuacja makroekonomiczna przyczyniły się również do tego, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się w 2018 r. do 0,4 proc. PKB. To najlepszy wynik od przystąpienia Polski do Unii Europejskiej.

{"register":{"columns":[]}}