W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sejm przyjął ustawę budżetową na 2025 rok

06.12.2024

Na pomarańczowym tle napisz Budżet 2025, obok zdjęcie gmachu Ministerstwa Finansów
  • Zwiększyliśmy środki na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych do kwoty 3 mld 391 mln zł.
  • Zapewniliśmy środki na uwzględnienie kosztów reformy zasad rozliczania składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców.
  • Budżet na 2025 rok to budżet bezpieczeństwa, rozwoju gospodarczego i wsparcia obywateli.

Zapewnienie dodatkowych środków na sfinansowanie zadań wymagających pilnej interwencji finansowej

W związku z wystąpieniem powodzi na południu kraju we wrześniu 2024 roku, w budżecie państwa na 2025 rok zabezpieczyliśmy środki budżetowe w wysokości 3 mld 391 mln zł.

Wsparcie przedsiębiorców

Od 2025 r. obniżamy minimalną podstawę składki zdrowotnej dla osób, które rozliczają się za pomocą skali podatkowej oraz na podatku liniowym. Dotyczy to także osób, które stosują opodatkowanie w formie karty podatkowej.

W 2025 r. minimalna podstawa składki zdrowotnej zostanie zmniejszona do poziomu 75% minimalnego wynagrodzenia. Na zmianie skorzysta ok. 934 tys. przedsiębiorców.

Ponadto przychody ze sprzedaży środków trwałych nie będą wchodziły do podstawy naliczania składki zdrowotnej.

Łączny koszt dla budżetu państwa wyniesie ok. 1,5 mld zł.

W budżecie na 2025 rok zarezerwowaliśmy środki, które mają wyrównać wpływy do NFZ, zmniejszone po obniżeniu składki zdrowotnej.

Bezpieczeństwo Polski

W budżecie oraz planie Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych na rok 2025 zabezpieczyliśmy rekordowe środki na obronę narodową w wysokości 186,6 mld zł (wzrost o 28,6 mld zł w stosunku do 2024 r.), co stanowi 4,7% planowanego w założeniach do budżetu PKB roku 2025.

Dla porównania w latach 2022-2024 planowane wydatki na obronność wynosiły odpowiednio 3,0%, 4,2%, 4,2%.

Na tę kwotę składają się:

  • 124,3 mld zł wydatki budżetu państwa (co stanowi 3,1% planowanego Produktu Krajowego Brutto w 2025 roku i oznacza wzrost o 6,2 mld zł w stosunku do roku 2024),
  • 62,3 mld zł środki Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych (wydatki Funduszu po wyeliminowaniu środków z budżetu państwa przekazywanych przez Ministra Obrony Narodowej - wzrost o 27,1 mld zł w stosunku do roku 2024 po II zmianie planu Funduszu).

Na modernizację zabezpieczenia granicy z Białorusią przeznaczyliśmy ponad 0,5 mld zł.

Dodatkowe środki dla Jednostek Samorządu Terytorialnego

Kompleksowa reforma przywróci systemowi dochodów samorządów przejrzystość i zapewni stabilny system finansowania, zwiększenie dochodów JST w sposób systemowy oraz ich apolityczny charakter. Dochody lokalnych społeczności oparte będą na obiektywnych parametrach, mierzalnych za pomocą danych statystycznych. Każdy samorząd będzie miał zagwarantowane wyższe dochody niż obecnie.

W efekcie tej reformy jednostki samorządu terytorialnego otrzymają większe dochody z tytułu
udziałów w PIT i CIT, co wprost przełoży się na spadek części trafiającej do budżetu państwa.

W 2025 r. dochody JST wzrosną o 24,8 mld zł w stosunku do obowiązującego systemu.

Założenia makroekonomiczne

Produkt Krajowy Brutto

Oczekuje się, że w 2025 r. wzrost PKB wyniesie 3,9%, wyraźnie więcej niż w bieżącym roku. Wpływ na to będą miały m.in. zwiększony napływ środków w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz wyraźne zwiększenie inwestycji militarnych, obok wysokiej dynamiki spożycia prywatnego. Wpływ zmiany zapasów na wzrost PKB w przyszłym roku ma być neutralny, a kontrybucja eksportu netto zbliżona do zera.

Rynek pracy

Przewiduje się, że przeciętne zatrudnienie w gospodarce narodowej w 2025 r. nieznacznie wzrośnie o 0,4%. Na dynamikę zatrudnienia będą miały wpływ procesy demograficzne oraz przewidywana poprawa dynamiki aktywności gospodarczej.

Bezrobocie rejestrowane utrzyma na niskim poziomie. Oczekiwany jest niewielki spadek stopy bezrobocia rejestrowanego do 4,9% na koniec 2025 r. z 5,0% na koniec 2024 r.

Prognozuje się, że w 2025 r. nominalny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej wyniesie 7,1%, wobec wysokiego, dwucyfrowego tempa wzrostu w trzech wcześniejszych latach. Nominalny wzrost płac będzie o 2,1 pkt. proc. powyżej prognozowanej inflacji.

Inflacja

W prognozie przyjęto, że inflacja w 2025 r. wyniesie średnio 5,0%, wobec 3,7% w 2024 r. Przewidywany wzrost inflacji to m.in. efekt dobrej sytuacji na rynku pracy sprzyjającej utrzymywaniu się podwyższonej inflacji bazowej. Prognoza na przyszły rok była przygotowana przy założeniu odmrożenia cen energii dla gospodarstw domowych.

W ustawie budżetowej na 2025 rok przyjęto:

  • prognozę dochodów budżetu państwa w kwocie 632,8 mld zł
    - tj. o 8,7 mld zł mniej niż przewidywane wykonanie w 2024 r. (641,5 mld zł) w związku z planowaną w 2025 r. reformą dochodów jednostek samorządu terytorialnego i zmianą w zakresie udziałów jednostek samorządu terytorialnego (JST) w podatkach dochodowych PIT i CIT. W efekcie tej reformy jednostki samorządu terytorialnego otrzymają większe dochody z tytułu udziałów w PIT i CIT, co wprost przełoży się na spadek części trafiającej do budżetu państwa;
  • limit wydatków budżetu państwa na poziomie 921,6 mld zł
    - tj. o 55,2 mld zł więcej niż w ustawie budżetowej na 2024 r. (866,4 mld zł), w tym 63,2 mld zł stanowi finansowanie zobowiązań wyemitowanych przez Polski Fundusz Rozwoju S.A. na sfinansowanie rządowego programu „Tarcz Finansowych” oraz przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Funduszu Przeciwdziałania COVID-19;
  • deficyt budżetu państwa w wysokości nie większej niż 288,8 mld zł (7,3% PKB)
    - w warunkach porównywalnych z ustawą budżetową na 2024 r. deficyt wyniósłby 180,6 mld zł (4,5% PKB);
  • deficyt sektora finansów publicznych (definicja UE) na poziomie ok. 5,5% PKB
    - prognozowany deficyt jest zgodny z krajowymi regułami fiskalnymi, w szczególności ze stabilizującą regułą wydatkową, wyznaczającą maksymalny limit wydatków dla niemal całości sektora instytucji rządowych i samorządowych (GG);
  • dług sektora instytucji rządowych i samorządowych (definicja UE) na poziomie 59,8% PKB
    - poniżej wartości referencyjnej zawartej w traktacie o funkcjonowaniu UE na poziomie 60%.
{"register":{"columns":[]}}