W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2024 r.

16.08.2024

Monety ułożone w rzędzie, w tle budynki i wykresy

Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2024 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2024 r. wyniosło:

  • dochody 356,5 mld zł, 52,2%,
  • wydatki 439,3 mld zł, tj. 50,7%,
  • deficyt 82,8 mld zł, tj. 45,0%.

Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2024 r.

W okresie styczeń – lipiec 2024 r. dochody budżetu państwa wyniosły ok. 356,5 mld zł i były wyższe o ok. 32,5 mld zł (tj. 10,0 %) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (324,0 mld zł, tj. 53,9% planu).

Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 319,0 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2023 r. o ok. 33,4 mld zł (tj. 11,7%), w tym:

  • dochody z podatku VAT wyniosły 170,3 mld zł i były wyższe o ok. 29,4 mld zł (tj. 20,8%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2023 r.,
  • dochody z podatku akcyzowego wyniosły 50,5 mld zł i były wyższe o ok. 3,5 mld zł (tj. 7,5%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2023 r.,
  • dochody z podatku PIT wyniosły 48,8 mld zł i były wyższe o ok. 11,3 mld zł (tj. 30,2%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2023 r.,
  • dochody z podatku CIT wyniosły 37,9 mld zł i były niższe o ok. 11,6 mld zł (tj. 23,5%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2023 r.

W okresie styczeń – lipiec 2024 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 36,9 mld zł i było niższe o ok. 0,4 mld zł (tj. 1,0 %) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – lipiec 2023 r.

Dochody z VAT w lipcu br. były wyższe o 5 mld zł, tj. 22,4% r/r i wyniosły ok.  27,1 mld zł. Wykonanie wpłat VAT w lipcu dotyczy transakcji ekonomicznych w czerwcu. Na dochody z VAT w lipcu 2024 r. wpłynęły wyniki produkcji przemysłowej i sprzedaży detalicznej. Na dynamikę dochodów z VAT pozytywnie wpłynęła również sprzedaż detaliczna, która wzrosła w czerwcu nominalnie o 4,7% r/r.

W przypadku dochodów z CIT należy pamiętać, że ze względu na inne terminy rozliczenia rocznego dane miesięczne są nieporównywalne z poprzednim rokiem. W 2024 r. termin rozliczenia rocznego CIT (zapłaty nadwyżki podatku należnego nad wpłaconymi zaliczkami - dopłaty) za 2023 r. przypadał na 2 kwietnia.
W efekcie w kwietniu br. obserwowaliśmy wysokie dochody budżetu państwa z CIT wynikające z dopłat podatku w rozliczeniu rocznym. W 2023 r. termin uregulowania dopłat z tytułu rozliczenia rocznego (za 2022 r.) miał miejsce pod koniec czerwca.

Co więcej również w lipcu 2024 r. Urzędy Skarbowe wciąż wypłacały wynikające z rozliczenia rocznego zwroty nadpłaconego podatku CIT. W 2023 r. działanie to miało miejsce dopiero we wrześniu. Dodatkowo ze względu na system równych udziałów w dochodach z CIT dla jst w ciągu roku, to całość zwrotów widoczna jest po stronie budżetu. Powyższe wykonanie CIT wynika wprost z różnych terminów rozliczenia rocznego w 2023 i 2024 r.
W kolejnych miesiącach 2024 r. efekty rozliczenia rocznego będą zanikać.

Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2024 r.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – lipiec 2024 r. wyniosło ok. 439,3 mld zł tj. 50,7% planu, jednocześnie było wyższe o ok. 102,2 mld zł  (tj. o 30,3%) w stosunku do tego samego okresu roku 2023 r. (337,1 mld zł, tj. 48,6 % planu).

W okresie styczeń – lipiec 2024 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:

  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 91,5 mld zł tj. 50,7% planu,
  • Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 77,7 mld zł tj. 65,9% planu,
  • Obrona Narodowa – w wysokości 49,2 mld zł tj. 41,8% planu,
  • Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 35,8 mld zł tj. 53,8% planu,
  • Budżety Wojewodów - w wysokości 30,2 mld zł tj. 61,1% planu,
  • Sprawy wewnętrzne – w wysokości 24,1 mld zł tj. 54,0% planu,
  • Środki własne UE- w wysokości 18,7 mld zł tj. 54,4% planu,
  • Szkolnictwo wyższe i nauka – w wysokości 17,9 mld zł tj. 56,9% planu.

Porównując wykonanie wydatków w okresie styczeń – lipiec 2024 r. z okresem styczeń – lipiec 2023 wyższe wykonanie odnotowano w części 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 35,7 mld zł), co związane było z realizacją programu „Rodzina 800+” – od 1 stycznia 2024, wysokość świadczenia wychowawczego wzrosła z 500 zł do 800 zł. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 30,4 mld zł i było wyższe od wykonania po siedmiu miesiącach 2023 o 5,3 mld zł tj. o ok. 21,1%. W kwietniu zostało wypłacone z budżetu ZUS, dodatkowe roczne świadczenie pieniężne tzw. trzynasta emerytura, która w ubiegłym roku finansowana była z Funduszu Solidarnościowego.

W ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 21,4 mld zł, w związku ze wzrostem wydatków w części oświatowej subwencji ogólnej w wyniku podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli o 30%. Ponadto w 2024 r. po raz pierwszy przekazano również środki na część rozwojową subwencji ogólnej dla JST.

W części 29 – Obrona narodowa wykonanie było wyższe o 7,6 mld zł, m.in. w związku z zakupem sprzętu i uzbrojenia wojskowego oraz z przekazaniem środków do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.

W części 85 – Budżety wojewodów wykonanie było wyższe o ok. 6,3 mld zł, głównie w zakresie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasiłków stałych oraz środków przekazanych dla przedszkoli, a także komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, Inspekcji Sanitarnej oraz środków na staże i specjalizacje medyczne. Przekazano również wyższe środki na zapewnienie uczniom prawa do bezpłatnego dostępu do podręczników i materiałów edukacyjnych.

W części 84 – Środki własne UE przekazano więcej o 1,7 mld zł, co było spowodowane przede wszystkim rozliczeniem w marcu br. niedopłaty do budżetu UE z tytułu dostosowań VAT i DNB za lata poprzednie poprzez zwiększenie raty składki za ten miesiąc.

W części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego przekazano więcej środków na wydatki o 1,1 mld zł, co jest rezultatem wzrostu poziomu obsługiwanego zadłużenia oraz bieżącego rozkładu jego obsługi.

Więcej informacji nt. wykonania budżetu państwa

{"register":{"columns":[]}}