Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń - luty 2024 r.
15.03.2024
Szacunkowe wykonanie budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2024 r. w stosunku do ustawy budżetowej na 2024 r. wyniosło:
- dochody 104,03 mld zł, tj. 15,2%
- wydatki 111,87 mld zł, tj. 12,9%
- deficyt 7,84 mld zł, tj. 4,3%
Dochody budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2024 r.
W okresie styczeń - luty 2024 r. dochody budżetu państwa wyniosły ok. 104,0 mld zł i były wyższe o ok. 10,9 mld zł (tj. 11,7%) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (93,1 mld zł, tj. 15,5% planu).
Dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 93,5 mld zł i były wyższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń - luty 2023 r. o ok. 9,8 mld zł (tj. 11,7%), w tym:
- dochody z podatku VAT wyniosły 54,3 mld zł i były wyższe o ok. 10,7 mld zł ( 24,7%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2023 r.,
- dochody z podatku akcyzowego wyniosły 13,2 mld zł i były wyższe o ok. 0,5 mld zł (tj. 4,1%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2023 r.,
- dochody z podatku PIT wyniosły 14,2 mld zł i były niższe o ok. 0,1 mld zł (tj. 0,8%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2023 r.,
- dochody z podatku CIT wyniosły 8,8 mld zł i były niższe o ok. 1,3 mld zł (tj. 12,8%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2023 r.
W okresie styczeń - luty 2024 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 10,5 mld zł i było wyższe o ok. 1,1 mld zł (tj. 12,2%) w stosunku do wykonania w okresie styczeń – luty 2023 r.
Niższe wykonanie dochodów budżetu państwa z PIT w okresie styczeń-luty wynika przede wszystkim z szybszych niż w 2023 r. zwrotów nadpłaconego podatku w efekcie rozliczenia rocznego oraz z wyższych niż przed rokiem udziałów w PIT, które trafiają w 2024 r. do samorządów.
Wydatki budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2024 r.
Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń – luty 2024 r. wyniosło ok. 111,9 mld zł tj. 12,9% planu, jednocześnie było wyższe o ok. 18,7 mld zł (tj. o 20,0%) w stosunku do tego samego okresu roku 2023 r. (93,2 mld zł, tj. 13,4% planu).
W okresie styczeń – luty 2024 r. najwyższe wydatki odnotowano w następujących częściach budżetu państwa:
- Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego – w wysokości 31,7 mld zł tj. 26,9% planu,
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych – w wysokości 20,4 mld zł tj. 11,3% planu,
- Obrona Narodowa – w wysokości 11,9 mld zł tj. 10,1% planu,
- Budżety Wojewodów - w wysokości 7,3 mld zł tj. 18,3% planu,
- Sprawy wewnętrzne – w wysokości 6,4 mld zł tj. 14,9% planu,
- Obsługa długu Skarbu Państwa – w wysokości 5,6 mld zł tj. 8,5 % planu,
- Środki własne UE- w wysokości 4,4 mld zł tj. 12,8% planu.
Porównując wykonanie wydatków w okresie styczeń – luty 2024 z okresem styczeń – luty 2023 wyższe wykonanie odnotowano w części 73 - Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (więcej o ok. 5,4 mld zł) co związane było z realizacją programu „Rodzina 800+” – od 1 stycznia 2024, wysokość świadczenia na dzieci wzrosła z 500 zł do 800 zł. Natomiast w zakresie dotacji przekazanej do FUS na wypłatę świadczeń gwarantowanych przez państwo wykonanie wyniosło 7,0 mld zł i było wyższe od wykonania w styczniu roku 2023 o 0,8 mld zł tj. o ok. 12,6%.
Ponadto w ramach części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego wykonanie było wyższe o 8,7 mld zł w związku ze wzrostem wydatków w części oświatowej subwencji ogólnej w wyniku podwyżki płac dla nauczycieli o 30% i dokonaniem rozliczenia środków należnych i już przekazanych.
W części 29 – Obrona narodowa wykonanie wydatków było wyższe o ok. 2,2 mld co związane jest głównie z przekazaniem środków w wysokości 2,4 mld do Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych.
W części 85 – Budżety wojewodów wykonanie było wyższe o ok. 1,1 mld zł, głównie w zakresie świadczeń rodzinnych, środków przekazanych dla komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej, inspekcji sanitarnych oraz środków na staże i specjalizacje medyczne.
Natomiast, w części 79 – Obsługa długu Skarbu Państwa przekazano mniej środków na wydatki o 0,8 mld zł w związku ze spadkiem stóp na rynku krajowym oraz bieżącym rozkładem obsługi długu.
Niższe wykonanie odnotowano również w wydatkach z tytułu środków własnych Unii Europejskiej (mniej o ok. 1,2 mld zł), co było konsekwencją przede wszystkim niższego poziomu wydatków budżetu UE w 2024 roku w porównaniu do roku ubiegłego. W 2024 r. nieznacznie niższe było również tempo wpłat – do lutego wpłacono 2,1 miesięcznych rat, podczas gdy w 2023 r. było to 2,2 raty. Dodatkowo wpłaty z tytułu ceł w 2024 r. były niższe o ok. 183 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu 2023 r.