W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Webinarium: Przeprowadzenie samooceny posiadanych rozwiązań sygnalizacyjnych w kontekście planowanego wdrożenia dyrektywy o ochronie sygnalistów (13 września 2021 r.)

17.09.2021

W dniu 13 września 2021 r. odbyło się webinarium, tematem którego było: „Przeprowadzenie samooceny posiadanych rozwiązań sygnalizacyjnych w kontekście planowanego wdrożenia dyrektywy o ochronie sygnalistów”.  

Wydarzenie dedykowane było kierownikom jednostek sektora publicznego, a także osobom zajmującym się kontrolą zarządczą oraz zainteresowanym audytorom wewnętrznym i usługodawcom z jednostek sektora finansów publicznych.

Webinarium rozpoczęła Pani Joanna Stachura, Dyrektor Departamentu Efektywności i Wydatków Publicznych, która na wstępie serdecznie przywitała uczestników oraz podziękowała za liczny udział w spotkaniach realizowanych w pierwszym półroczu w ramach Progr@mu Wiedza i umiejętności = kompetencje. Pani Dyrektor podkreśliła, że pozytywny odzew ze strony uczestników, któremu dały wyraz wysokie wyniki ankiet ewaluacyjnych, jak również ogromne zainteresowanie Progr@mem, stanowi najlepszy motywator do dalszych działań. Ponadto Pani Dyrektor poinformowała, że w okresie wakacyjnym udostępnione zostały nagrania z 10 spotkań przeprowadzonych w I półroczu br. Sporym zaskoczeniem jest imponujący wynik – aż 300 nowych osób zapoznało się z wydarzeniami. Najczęściej odtwarzane było spotkanie dot. naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Planowane jest systematyczne udostępnianie kolejnych nagrań.

Pani Dyrektor podkreśliła także, że istotne jest promowanie i podnoszenie jakości audytu wewnętrznego, jednocześnie zwracając się z prośbą do uczestników o przekazywanie wszelkich uwag, sugestii oraz pomysłów na dalsze tematy kolejnych spotkań. Wszystkie propozycje będą szczegółowo analizowane i ewentualnie zostaną wykorzystane do doskonalenia dalszej współpracy.

W dalszej części wystąpienia Pani Joanna Stachura, Dyrektor Departamentu Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości, przybliżyła główne cele i założenia spotkania, a także przedstawiła prelegenta – Pana Macieja Wnuka, który jest autorem i współautorem szeregu publikacji z zakresu przeciwdziałania korupcji i konfliktowi interesów. Koordynował wdrażanie systemów antykorupcyjnych w Ministerstwie Obrony Narodowej i Ministerstwie Spraw Zagranicznych (MSZ). W MSZ wdrożył także system sygnalizowania oraz koordynował kontrolę zarządczą i zarządzanie ryzykiem. Wcześniej problematyką antykorupcyjną zajmował się także jako radny i kontroler w warszawskim samorządzie oraz członek zarządu Transparency International Polska. Od kilku lat szkoli i pomaga wdrażać systemy antykorupcyjne, compliance i sygnalizowania w sektorze publicznym i prywatnym.

Podczas pierwszej części spotkania Pan Maciej Wnuk szczegółowo omówił wymagania dyrektywy o ochronie sygnalistów dotyczące jednostek sektora publicznego. Na wstępie prowadzący zdefiniował, że sygnalistą jest osoba, która działa w dobrej wierze, zgłasza lub ujawnia informacje o nieprawidłowościach godzących w interes publiczny lub interes pracodawcy, a zachodzący w miejscu pracy. Prelegent zaznaczył, że sygnalistą może być każdy, kto ma związek z podmiotem, co do którego naruszenie zgłasza, może to być m.in. pracownik, zleceniobiorca, podwykonawca, stażysta lub wolontariusz. Podkreślone zostało również, że jednostki sektora finansów publicznych mają obowiązek ustanowienia wewnętrznego kanału raportowania.

Pan Maciej Wnuk wnikliwie omówił również inne obowiązki związane z ochroną sygnalistów, w tym m.in.: utworzenie wewnętrznych, poufnych i bezpiecznych kanałów zgłoszeń od sygnalistów oraz prowadzenie rejestru zgłoszeń; wyznaczenie bezstronnej osoby/komórki do prowadzenia działań następczych oraz podejmowanie tych działań z zachowaniem należytej staranności; przekazywanie sygnaliście informacji zwrotnych, zarówno o przyjęciu zgłoszenia, jak i o podjętych w związku z nim działaniach, mających na celu jego wyjaśnienie; zapewnienie informacji o kanałach zewnętrznych; a także zapewnienie ochrony sygnalistom przed działaniami odwetowymi.

Po krótkiej przerwie, rozpoczęła się druga część spotkania, która miała charakter warsztatowy. Uczestnicy dokonywali samooceny posiadanych rozwiązań sygnalizacyjnych w swoich jednostkach w oparciu o interaktywny formularz, udostępniony przez prowadzącego. Następnie otrzymane wyniki zostały podsumowane i dokładnie omówione. Odbyła się również sesja Q&A, podczas której Pan Maciej Wnuk odpowiadał na liczne pytania uczestników.

Przed zakończeniem wydarzenia głos zabrał Pan Wojciech Ogiela, Naczelnik Wydziału Koordynacji Kontroli Zarządczej i Audytu Wewnętrznego w Sektorze Publicznym, który podziękował prelegentowi za wyczerpujące przedstawienie tematu, a uczestnikom za aktywny udział w wydarzeniu.

W spotkaniu uczestniczyło 367 osób z jednostek sektora finansów publicznych z terenu całej Polski.

Materiały

Prezentacja z 13 września 2021 roku
Prezentacja​_z​_dnia​_13​_września​_2021.pdf 0.41MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
20.09.2021 11:44 Wojciech Jóźwicki
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Grzegorz Rozkosz
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Webinarium: Przeprowadzenie samooceny posiadanych rozwiązań sygnalizacyjnych w kontekście planowanego wdrożenia dyrektywy o ochronie sygnalistów (13 września 2021 r.) 2.0 27.02.2024 16:02 Wojciech Jóźwicki
Webinarium: Przeprowadzenie samooceny posiadanych rozwiązań sygnalizacyjnych w kontekście planowanego wdrożenia dyrektywy o ochronie sygnalistów (13 września 2021 r.) 1.0 20.09.2021 11:44 Wojciech Jóźwicki

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}