Webinarium: Skuteczna komunikacja podczas prowadzenia audytu wewnętrznego. Audytor wewnętrzny – postrzeganie zawodu i ocena kompetencji komunikacyjnych (13 kwietnia 2021 r.)
21.04.2021
W dniu 13 kwietnia 2021 r. w ramach Progr@mu Wiedza i umiejętności = kompetencje odbyło się pierwsze webinarium dotyczące modułu tematycznego: Narzędzia i umiejętności wspierające funkcję audytu wewnętrznego dedykowane audytorom wewnętrznym i usługodawcom z jednostek sektora finansów publicznych.
Webinarium poświęcone zostało tematowi: Skuteczna komunikacja podczas prowadzenia audytu wewnętrznego. Audytor wewnętrzny – postrzeganie zawodu i ocena kompetencji komunikacyjnych.
Celem spotkania było zaprezentowanie wyników badań naukowych przeprowadzonych wśród audytorów wewnętrznych w 2020 roku na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, jako wprowadzenie do cyklu poświęconego tematyce skutecznej komunikacji.
Spotkanie rozpoczęła Pani Joanna Stachura, Dyrektor Departamentu Efektywności Wydatków Publicznych i Rachunkowości, która przybliżyła główne założenia spotkania i planowane dalsze działania Departamentu związane z realizacją Progr@mu w najbliższym czasie, a także przedstawiła prelegentów – Panią dr Joannę Przybylską i Pana dr. hab. Jacka Trębeckiego pracowników naukowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
W pierwszej kolejności nasi prelegenci omówili przesłanki i cele badawcze przeprowadzonego badania, a także metodologię, harmonogram oraz strukturę respondentów, którzy wzięli w nim udział. Przedstawiając wyniki badań, odpowiedzieli na pytania: Jak audytorzy wewnętrzni postrzegają swój zawód? Czy praca w tym zawodzie wiąże się głównie ze stresem, jest nudna i powtarzalna czy może stanowi wyzwanie, jest kojarzona z prestiżem i profesjonalizmem? Rezultaty pracy badawczej wskazały, iż cechami, z którymi audytorzy wewnętrzni najczęściej kojarzą swój zawód jest profesjonalizm, odpowiedzialność, doradztwo, wsparcie i wyzwanie. Z kolei najczęściej wymienianymi cechami audytora pożądanymi w pracy były umiejętności komunikacyjne, analityczne i krytyczne myślenie, pozyskiwanie i weryfikowanie informacji, niezależność oraz umiejętność wnioskowania.
W trakcie spotkania podobne pytania prelegenci zadali również naszym słuchaczom w formie ankietowej. Najczęściej udzielane odpowiedzi w zakresie 5 najważniejszych ich zdaniem kompetencji audytora wewnętrznego oraz 5 cech, z którymi najbardziej kojarzy im się zawód audytora nie odbiegały znacząco od wyników badania będącego przedmiotem prezentacji (poniżej zamieszczamy wyniki tejże ankiety).
W dalszej części prezentacji przedstawiona została także samoocena kompetencji w zakresie komunikowania dokonana przez audytorów wewnętrznych, z podziałem na trzy obszary: pozyskiwania informacji, przetwarzania i analizy informacji oraz opracowywania danych i przekazywania wyników audytu wraz z informacjami o źródłach niskiej oceny wybranych kompetencji.
Badania naukowe pokazały, że audytorzy wewnętrzni bardzo wysoko oceniają przydatność kompetencji w wykonywaniu swojego zawodu, ale jednocześnie mają świadomość swoich słabości, na przykład w zakresie wystąpień publicznych i kontaktów z mediami, co może stanowić istotną wskazówkę w projektowaniu i realizowaniu kolejnych działań szkoleniowo-edukacyjnych.
Raport z badań dostępny jest tutaj - Raport komunikowanie w audycie wewnętrznym (link otwiera nowe okno w innym serwisie).
W drugiej części webinarium odbyła się sesja Q&A, podczas której Pani dr Joanna Przybylska i Pan dr hab. Jacek Trębecki oraz Pan Wojciech Ogiela, Naczelnik Wydziału Koordynacji Kontroli Zarządczej i Audytu Wewnętrznego w Sektorze Publicznym odpowiadali na pytania uczestników.
W spotkaniu uczestniczyło 369 osób z jednostek sektora finansów publicznych z terenu całej Polski. Webinarium spotkało się z bardzo dobrym odbiorem ze strony słuchaczy. Uczestnikom szczególnie podobało się: ciekawe i merytoryczne przedstawienie wyników badań naukowych, formuła spotkania, sposób prowadzenia oraz wiedza i komunikatywność prelegentów, a także angażowanie uczestników do aktywności poprzez interaktywne ankiety.
Dziękujemy Państwu za aktywność w trakcie webinarium, zadawane pytania oraz pozostawione opinie i komentarze.
Spotkanie miało charakter wprowadzający do tematyki skutecznej komunikacji, stanowiąc otwarcie cyklu poświęconego tej tematyce, który planujemy kontynuować w drugiej połowie roku w formie webinariów o bardziej praktycznym charakterze w zakresie m.in. technik komunikacji w sytuacjach kryzysowych.
Ewentualne propozycje tematyki w obszarze komunikacji, którą byliby Państwo zainteresowani, mogą Państwo zgłaszać na adres koordynacjaaw@mf.gov.pl w terminie do końca maja br.
Materiały
Prezentacja z dnia 13 kwietnia 2021Prezentacja_z_dnia_13_kwietnia_2021.pdf 2.48MB Wyniki ankiet 13 kwietnia 2021
wyniki_ankiet_13_kwietnia_2021.pdf 0.31MB
- Pierwsza publikacja:
- 21.04.2021 13:05 Wojciech Jóźwicki
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Wojciech Jóźwicki
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Webinarium: Skuteczna komunikacja podczas prowadzenia audytu wewnętrznego. Audytor wewnętrzny – postrzeganie zawodu i ocena kompetencji komunikacyjnych (13 kwietnia 2021 r.) | 4.0 | 27.02.2024 15:37 Wojciech Jóźwicki |
Webinarium: Skuteczna komunikacja podczas prowadzenia audytu wewnętrznego. Audytor wewnętrzny – postrzeganie zawodu i ocena kompetencji komunikacyjnych (13 kwietnia 2021 r.) | 3.0 | 31.01.2022 08:38 Wojciech Jóźwicki |
Webinarium: Skuteczna komunikacja podczas prowadzenia audytu wewnętrznego. Audytor wewnętrzny – postrzeganie zawodu i ocena kompetencji komunikacyjnych (13 kwietnia 2021 r.) | 2.0 | 09.09.2021 14:22 Wojciech Jóźwicki |
Webinarium: Skuteczna komunikacja podczas prowadzenia audytu wewnętrznego. Audytor wewnętrzny – postrzeganie zawodu i ocena kompetencji komunikacyjnych (13 kwietnia 2021 r.) | 1.0 | 21.04.2021 13:05 Wojciech Jóźwicki |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP