Pytania i odpowiedzi
- Gdzie mogę znaleźć informacje o AIP? Czy są tam informacje o Studium AIP? Czy zostanie rozesłana do uczestników dzisiejszego spotkania?
Odpowiedź:
Bliższe informacje na temat AIP można znaleźć w Portalu Interoperacyjności i Architektury: https://www.gov.pl/web/ia Informacje na temat studium AIP znajdują się na stronie https://www.gov.pl/web/ia/studium-aip. Informacja zostanie przesłana do osób, które wpisały/udostępniły adresy mailowe podczas spotkania inauguracyjnego.
- Jaka jest rola AIP w planowaniu rozwoju systemów informacyjnych państwa? Czy planowanie AIP jest w korelacji do strategicznego planowania Państwa?
Odpowiedź:
Zgodność z pryncypiami AIP jest obligatoryjnym warunkiem udzielania wsparcia finansowego na rozwój systemów informacyjnych państwa. Jednocześnie AIP jako pryncypia, standardy, modele i procesy zarządzania stanowi kryterium w procesie opiniowania i akceptacji projektów informatycznych przez Komitet Rady Ministrów ds. Cyfryzacji stanowi również Bliższe informacje na temat AIP można znaleźć w Portalu Interoperacyjności i Architektury: https://www.gov.pl/web/ia.
- Czy moja instytucja musi się dołączyć do systemu AIP? Czy my też będziemy uczestniczyć w projekcie AIP?
Odpowiedź:
AIP – Architektura Informacyjna Państwa – to opis zorganizowania systemów informacyjnych Państwa, w warstwach prawnej, organizacyjnej, semantycznej (danych) i technicznej z uwzględnieniem interakcji z otoczeniem wraz z metodami zarządzania ich rozwojem. AIP nie jest zatem:
- Nowym projektem / programem rządowym, w którym wszystkie jednostki administracji będą musiały się uczestniczyć;
- Nowym centralnym systemem, do którego wszystkie systemy będą musiały się dołączyć;
- Zbiorem wymagań, jakie będą musiały spełnić istniejące systemy informacyjne;
- Programem certyfikacji wiedzy / obowiązkowych szkoleń urzędników nt. cyfryzacji.
- Czy udział w projekcie AIP jest płatny? Jeśli tak to dla kogo?
Odpowiedź:
Udział w Studium AIP jest bezpłatny dla wszystkich jednostek administracji i pracowników administracji we wszystkich fazach szkoleń.
- Czy szkolenia obejmą JST? Czy Studium obejmie tylko ministerstwa i urzędy centralne czy także inne jednostki administracji? Co z wyższymi uczelniami ?
Odpowiedź:
Szkolenia AIP rozpoczynamy od instytucji administracji centralnej. Uczelnie nie były adresatem pisma informującego o Studium wysłanego przez KPRM. Zakładamy że cykl szkoleń w przyszłości, w kolejnej edycji obejmie także inne jednostki administracji w szczególności JST.
- Dla osób zajmujących się architekturą informacyjną w administracji istotny jest moim zdaniem dostęp do informacji gromadzonych w Repozytorium AIP. Oprócz tego co oferuje dzisiaj Portal Interoperacyjności i Architektury potrzebny jest dostęp do listy systemów, powiązań między systemami, danymi przetwarzanymi przez poszczególne systemy itp. Mam nadzieję, że podczas tego cyklu szkoleń wypracujemy wspólnie sposób realizacji takich potrzeb. Czy w ramach Studium zapewniony będzie dostęp do danych Repozytorium AIP ?
Odpowiedź:
Faza I Studium a charakter informacyjny zaś dostęp do danych w Repozytorium będzie użyteczny w dalszych fazach. Trwają prace w sprawie szerszego udostępnienia Repozytorium AIP dla uczestników II i III Fazy szkoleń (m.in. z użyciem narzędzi open source). Jednym z celów Studium jest wypracowanie zasad współpracy i współdziałania w tym również w zakresie wzajemnego wykorzystywania danych zgromadzonych w repozytoriach.
- Jak podejście AIP jest skorelowane z Enterprise Architecture Komisji Europejskiej?
Odpowiedź:
AIP bazuje na EIRA i jest z nią w pełni zgodna korzystając z dokonań, wytycznych, standardów działań europejskich.
- Czy szkolenia będą powtarzane w przyszłości? Czy będą jakieś terminy dodatkowe I Fazy?
Odpowiedź:
Zakładamy że szkolenia będą cyklicznie powtarzane. Zainteresowanych prosimy o kontakt na adres e-mail studium.aip@nask.pl. O kolejnych terminach będziemy informować na stronie Rejestracja na szkolenia
- Ile będzie trwało jedno webinarium (I Fazy)?
Odpowiedź:
Zakładamy że będzie ono trwało (z przerwami) ok 4-5 h. Odbędzie się w jeden dzień roboczy
- Jakie będą kryteria kwalifikacji jednostek do II Fazy?
Odpowiedź:
Przede wszystkim gotowość do uczestnictwa w zajęciach warsztatowych (w większym wymiarze niż w przypadku Fazy I) i wypełnienie ankiety, która umożliwi dopasowanie programu konkretnych warsztatów do specyfiki i potrzeb danej jednostki.
- Czy przewidują Państwo, że planowane spotkania będą miały także wpływ na dalszy rozwój AIP? (czy będzie to też forum do pewnych dyskusji) Czy będzie można w ramach studium proponować budowę kolejnych komponentów AIP, lub proponować dostarczanie tych komponentów ?
Odpowiedź:
Przewidujemy, że Studium AIP będzie też miejscem na dyskusje nad dalszym rozwojem AIP, bardzo liczymy szczególnie w II Fazie w części podsumowującej na tego typu kreatywne rozmowy.
- Ze względu na specyfikę mojej instytucji, chcielibyśmy uczestniczyć w II Fazie, ale w formie warsztatów realizowanych u nas (na miejscu)?
Odpowiedź:
Prosimy o zgłoszenie się instytucji na adres e-mail studium.aip@nask.pl. Niezależnie od tego zapraszamy waszych pracowników do udziału w webinariach I fazy.
- Czy powstaną i gdzie będą dostępne materiały/podręczniki na temat AIP dla administracji? Czy tam znajdę też wykład inauguracyjny? Czy będą nagrania i gdzie będą dostępne
Odpowiedź:
Wszystkie materiały z zajęć Studium AIP (w tym inauguracji) są dostępne pod stonie Inauguracja Studium AIP.
- Do kogo adresujecie webinaria nt. AIP (I Fazy)? Czy muszę mieć jakąś szczególną wiedzę?
Odpowiedź:
Szkolenia I Fazy adresujemy do wszystkich pracowników administracji. Nie zakładamy że słuchacz webinariów nt. AIP (I Fazy) musi posiadać szczególne umiejętności czy wiedzę. Zapraszamy!
- Czy nasza instytucja może zakwalifikować się od razu do Fazy II Studium?
Odpowiedź:
Oczywiście jest taka możliwość, prosimy o zgłoszenie się na adres e-mail studium.aip@nask.pl. Niezależnie od tego zapraszamy jednak do rejestracji na webinaria I Fazy. To kilka godzin, które pozwolą odświeżyć i usystematyzować wiedzę.
- Czy AIP uwzględnia inicjatywy Unii Europejskiej realizowane przez różne agendy, np. agendy nadzoru EBA, ESMA, EIOPA?
Odpowiedź:
Koncepcja AIP jest w pełni zgodna z EIRA (Europejską Referencyjną Architekturą Interoperacyjności), która powinna być również architektoniczną ramą odniesienia systemów informacyjnych jakie prowadzą EBA (Europejski Urząd Nadzoru Bankowego), ESMA (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) oraz EIOPA (Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych). Należy rozważyć aby poszczególne - właściwe merytorycznie krajowe jednostki administracji, wdrażając u siebie AIP uwzględniały wytyczne podmiotów międzynarodowych, które obligują je do określonych działań i wytyczają im ich kierunki. Powyższe ma wpływ na finalny kształt systemów teleinformatycznych, stosowanych struktur danych i wywiera pośrednio wpływ na kształt AIP w obszarach, które są adresatami norm, standardów, wytycznych, zaleceń wydawanych przez te podmioty.
- Czy przewidujecie w Studium specjalnych zajęcia dla prawników / legislatorów?
Odpowiedź:
Rozważamy przeprowadzenie specjalizowanych szkoleń dla pewnych grup jak właśnie prawnicy-legislatorzy niezależnie od zakresu szkoleń I i II Fazy. Zależy to jednak od konkretnego zainteresowania i będzie zrealizowane po zakończeniu II Fazy.
- Czy słuchacze Studium otrzymają świadectwa ukończenia? Czy to będzie tylko taka pogadanka?
Odpowiedź:
Studium to nie będzie „pogadanka”. Celem jest wdrożenie, przygotowanie do wdrożenia AIP w jednostkach administracji publicznej. Zakres poszczególnych faz opisany jest na stronie https://www.gov.pl/web/ia/studium-aip . Słuchacze I Fazy mogą otrzymać certyfikat potwierdzający ich udział w szkoleniu. Warunkiem jest wypełnienie i odesłanie testu wiedzy, który zostanie im przekazany.
- Kto będzie prowadził szkolenia?
Odpowiedź:
Szkolenia wszystkich faz będzie prowadził zespół specjalistów Ministerstwa Cyfryzacji i NASK-PIB, który rozwija i utrzymuje Repozytorium Architektury Informacyjnej Państwa.
- Czy przewidujecie Państwo szkolenia w zakresie Data Governance? Jeśli tak, to według jakich standardów? Czy przewidywana jest jakaś certyfikacja w tym zakresie?
Odpowiedź:
Zasoby informacyjne rozumiane również jako zbiory danych, rejestry publiczne to podstawa realizacji usług. Istotna jest ich aktualność, pewność, referencyjny charakter, ale przede wszystkim istotna jest ich prawidłowa identyfikacja i inwentaryzacja, w celu efektywnego wykorzystania w realizacji e-usług. Zajęcia w II Fazie Studium dotyczyły będą prac związanych z inwentaryzacją rejestrów publicznych, inwentaryzacją obiektów danych (biznesowych, referencyjnych) i powstaniem konkretnej kompletnej listy rejestrów ustanowionych przepisami prawa oraz dalszych kroków związanych z ich kategoryzacją. Wybrane zagadnienia to m.in. :
- przegląd źródeł informacji o zasobach informacyjnych administracji i ich kategoryzacja;
- rola i znaczenie poszczególnych zasobów informacyjnych administracji publicznej;
- kryteria, atrybuty, własności.
Nie będą to więc certyfikowane szkolenia z Data Governance (ani CDMP wg. DAMA Int. ani żadne inne), natomiast na pewno wiedza, którą będziemy przekazywać jest niezbędna aby myśleć o racjonalnym zarządzaniu danymi i ewentualnej certyfikacji w tym obszarze.
- Czy szkolenia Studium AIP są pierwszym etapem aby oczekiwać od jednostek do wprowadzenia nowego standardu i obowiązku dostarczania przez jednostki centralne i samorządu terytorialnego dostarczania wkładu zgodnego z nowymi standardem, w kontekście pytania przedstawiciela Instytutu ochrony Środowiska - Interoperable Europe Act zakłada obowiązkowe oceny interoperacyjności ponadgranicznej, to jak będzie na poziomie krajowym?
Odpowiedź:
Studium AIP ma w sposób praktyczny pokazać i nauczyć jak ważna dla racjonalnej, efektywnej cyfrowej transformacji administracji jest AIP i jak ją praktycznie wdrażać w organizacjach – jednostkach administracji publicznej.
- Czy i kiedy zmienione zostanie Rozporządzenie o KRI?
Odpowiedź:
Zmiana Rozporządzenia o KRI powinna nastąpić najpóźniej w maju 2024.