Pytania i odpowiedzi
Reforma, której domagało się od lat środowisko akademickie, stwarza jak najlepsze warunki do rozwoju polskiej nauki, a także kształcenia kadr przyszłości. Jest pierwszą od lat kompleksową zmianą podejścia do badań naukowych, nauczania studentów i zarządzania uczelnią. Skala zmian, jakie idą za nową ustawą, jest ogromna, dlatego też do Ministerstwa Edukacji i Nauki (dawniej: Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego) spływa sporo pytań o Konstytucję dla Nauki.
Poniżej znajdą Państwo odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Materiały będą na bieżąco aktualizowane – dlatego też prosimy regularnie odwiedzać stronę internetową.
Podsumowanie zmian
Wierzymy, że wypracowane wspólnie ze środowiskiem akademickim zmiany poprawią polską naukę i szkolnictwo wyższe. Dlatego też zmiany będą wprowadzane w sposób przemyślany i odpowiedzialny.
- szkoły doktorskie z powszechnym systemem stypendialnym,
- znaczące podwyżki płac minimalnych dla nauczycieli akademickich,
- gwarancje praw dla pracowników i studentów,
- nowe ścieżki kariery akademickiej,
- ocena badań naukowych w ramach całej uczelni (a nie wydziałów),
- odejście od „punktozy” – ważniejsza jakość publikacji, a nie ilość,
- łączenie potencjału dyscyplin naukowych,
- dodatkowe środki na naukę i szkolnictwo wyższe,
- skuteczny system finansowania uczelni oraz większa elastyczność w wydatkowaniu,
- nowy model skutecznego zarządzania uczelniami,
- zrównoważony rozwój szkolnictwa wyższego w całej Polsce,
- wsparcie dla Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju.