Powrót

Raport końcowy Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego dot. katastrofy smoleńskiej dostępny na stronie internetowej MON

26.01.2024

MON przypomina, że zgodnie z obecnym stanem prawnym,  jedynym wiążącym dokumentem określającym przebieg oraz faktyczne przyczyny katastrofy jest pochodzący z lipca 2011 r. raport końcowy z  badania zdarzenia lotniczego nr 192/20210/2011 samolotu Tu-154M nr 101 zaistniałego dnia 10 kwietnia 2010 r. w rejonie lotniska SMOLEŃSK PÓŁNOCNY  sporządzony przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

nowe_logo_MON_1460x616

W raporcie wskazano  ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku samolotu TU – 154M oraz wydano stosowne zalecenia, które mają zapobiec podobnym wypadkom. Raport KBWLLP jest dokumentem kompletnym, opracowanym w Polsce przez narodowych ekspertów z zakresu prawa lotniczego, bezpieczeństwa lotów, konstruktorów, inżynierów oraz aktywnych pilotów i  podstawę do oceny przebiegu i okoliczności katastrofy z 10 kwietnia 2010 r. 

19 stycznia br. w Ministerstwie Obrony Narodowej  powołano zespół do spraw oceny funkcjonowania podkomisji do ponownego zbadania wypadku lotniczego. Zespół składa się z grupy ekspertów, którzy mają ocenić rzetelność, zasadność oraz gospodarność działań podejmowanych przez byłą Podkomisję MON ds. ponownego zbadania wypadku lotniczego samolotu Tu-154 pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r. 

***

Wśród dokumentów nie został opublikowany załącznik nr 7, który zawiera informacje o obrażeniach, jakie odniosły ofiary katastrofy Tu-154M.

Materiały

Raport​_końcowy
Raport​_końcowy.pdf 32.36MB
Załącznik​_nr​_1-​_Profil​_podejscia​_do​_lądowania
Załącznik​_nr​_1-​_Profil​_podejscia​_do​_lądowania.pdf 7.70MB
Załącznik​_nr​_2​_-​_Analiza​_pracy​_systemów​_pokładowych​_samolotu​_TU-154M
Załącznik​_nr​_2​_-​_Analiza​_pracy​_systemów​_pokładowych​_samolotu​_TU-154M.pdf 9.29MB
Załącznik​_nr​_3​_-​_Konfiguracja​_samolotu​_w​_chwili​_wypadku
Załącznik​_nr​_3​_-​_Konfiguracja​_samolotu​_w​_chwili​_wypadku.pdf 5.04MB
Załącznik​_nr​_4​_-​_Geometria​_zderzenia​_samolotu
Załącznik​_nr​_4​_-​_Geometria​_zderzenia​_samolotu.pdf 0.52MB
Załącznik​_nr​_5​_-​_Opis​_uszkodzeń​_samolotu
Załącznik​_nr​_5​_-​_Opis​_uszkodzeń​_samolotu.pdf 2.61MB
protokol​_​_192​_2010​_11​_
protokol​_​_192​_2010​_11​_.pdf 0.76MB
Zalacznik​_nr​_1​_-​_Wyszkolenie​_zalogi​_i​_przebieg​_zdarzenia​_lotniczego
Zalacznik​_nr​_1​_-​_Wyszkolenie​_zalogi​_i​_przebieg​_zdarzenia​_lotniczego.pdf 2.46MB
Zalacznik​_nr​_2​_-​_Organizacja​_Lotow​_i​_szkolenia​_lotniczego
Zalacznik​_nr​_2​_-​_Organizacja​_Lotow​_i​_szkolenia​_lotniczego.pdf 0.53MB
Załącznik​_nr​_3​_-​_Konfiguracja​_samolotu​_w​_chwili​_wypadku
Załącznik​_nr​_3​_-​_Konfiguracja​_samolotu​_w​_chwili​_wypadku.pdf 5.04MB
Zalacznik​_Nr​_4-TechnikaLotniczaIJejEksploatacja
Zalacznik​_Nr​_4-TechnikaLotniczaIJejEksploatacja.pdf 26.09MB
Zalacznik​_nr​_5​_-​_Zabezpieczenie​_wys-rat​_i​_ratownictwo​_lotnicze
Zalacznik​_nr​_5​_-​_Zabezpieczenie​_wys-rat​_i​_ratownictwo​_lotnicze.pdf 0.16MB
Zalacznik​_nr​_6​_-​_Zabezpieczenie​_meteorologiczne
Zalacznik​_nr​_6​_-​_Zabezpieczenie​_meteorologiczne.pdf 5.91MB
Zalacznik​_nr​_8​_-​_Odpis​_korespondencji​_pokladowej
Zalacznik​_nr​_8​_-​_Odpis​_korespondencji​_pokladowej.pdf 1.85MB
ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu1
ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu1​_(50mb).avi 50.66MB
ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu2
ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu2.avi 26.54MB
ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu3
ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu3.avi 43.37MB
{"register":{"columns":[]}}