Raport końcowy Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego dot. katastrofy smoleńskiej dostępny na stronie internetowej MON
26.01.2024
MON przypomina, że zgodnie z obecnym stanem prawnym, jedynym wiążącym dokumentem określającym przebieg oraz faktyczne przyczyny katastrofy jest pochodzący z lipca 2011 r. raport końcowy z badania zdarzenia lotniczego nr 192/20210/2011 samolotu Tu-154M nr 101 zaistniałego dnia 10 kwietnia 2010 r. w rejonie lotniska SMOLEŃSK PÓŁNOCNY sporządzony przez Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.
W raporcie wskazano ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku samolotu TU – 154M oraz wydano stosowne zalecenia, które mają zapobiec podobnym wypadkom. Raport KBWLLP jest dokumentem kompletnym, opracowanym w Polsce przez narodowych ekspertów z zakresu prawa lotniczego, bezpieczeństwa lotów, konstruktorów, inżynierów oraz aktywnych pilotów i podstawę do oceny przebiegu i okoliczności katastrofy z 10 kwietnia 2010 r.
19 stycznia br. w Ministerstwie Obrony Narodowej powołano zespół do spraw oceny funkcjonowania podkomisji do ponownego zbadania wypadku lotniczego. Zespół składa się z grupy ekspertów, którzy mają ocenić rzetelność, zasadność oraz gospodarność działań podejmowanych przez byłą Podkomisję MON ds. ponownego zbadania wypadku lotniczego samolotu Tu-154 pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r.
***
Wśród dokumentów nie został opublikowany załącznik nr 7, który zawiera informacje o obrażeniach, jakie odniosły ofiary katastrofy Tu-154M.
Materiały
Raport_końcowyRaport_końcowy.pdf 32.36MB Załącznik_nr_1-_Profil_podejscia_do_lądowania
Załącznik_nr_1-_Profil_podejscia_do_lądowania.pdf 7.70MB Załącznik_nr_2_-_Analiza_pracy_systemów_pokładowych_samolotu_TU-154M
Załącznik_nr_2_-_Analiza_pracy_systemów_pokładowych_samolotu_TU-154M.pdf 9.29MB Załącznik_nr_3_-_Konfiguracja_samolotu_w_chwili_wypadku
Załącznik_nr_3_-_Konfiguracja_samolotu_w_chwili_wypadku.pdf 5.04MB Załącznik_nr_4_-_Geometria_zderzenia_samolotu
Załącznik_nr_4_-_Geometria_zderzenia_samolotu.pdf 0.52MB Załącznik_nr_5_-_Opis_uszkodzeń_samolotu
Załącznik_nr_5_-_Opis_uszkodzeń_samolotu.pdf 2.61MB protokol__192_2010_11_
protokol__192_2010_11_.pdf 0.76MB Zalacznik_nr_1_-_Wyszkolenie_zalogi_i_przebieg_zdarzenia_lotniczego
Zalacznik_nr_1_-_Wyszkolenie_zalogi_i_przebieg_zdarzenia_lotniczego.pdf 2.46MB Zalacznik_nr_2_-_Organizacja_Lotow_i_szkolenia_lotniczego
Zalacznik_nr_2_-_Organizacja_Lotow_i_szkolenia_lotniczego.pdf 0.53MB Załącznik_nr_3_-_Konfiguracja_samolotu_w_chwili_wypadku
Załącznik_nr_3_-_Konfiguracja_samolotu_w_chwili_wypadku.pdf 5.04MB Zalacznik_Nr_4-TechnikaLotniczaIJejEksploatacja
Zalacznik_Nr_4-TechnikaLotniczaIJejEksploatacja.pdf 26.09MB Zalacznik_nr_5_-_Zabezpieczenie_wys-rat_i_ratownictwo_lotnicze
Zalacznik_nr_5_-_Zabezpieczenie_wys-rat_i_ratownictwo_lotnicze.pdf 0.16MB Zalacznik_nr_6_-_Zabezpieczenie_meteorologiczne
Zalacznik_nr_6_-_Zabezpieczenie_meteorologiczne.pdf 5.91MB Zalacznik_nr_8_-_Odpis_korespondencji_pokladowej
Zalacznik_nr_8_-_Odpis_korespondencji_pokladowej.pdf 1.85MB ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu1
ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu1_(50mb).avi 50.66MB ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu2
ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu2.avi 26.54MB ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu3
ZalacznikNr411-WizualizacjaOstatniejFazyLotu3.avi 43.37MB