W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Biuletyn „Bezpieczeństwo Jądrowe i Ochrona Radiologiczna” – nr 3/2024

17.09.2024

Zapraszamy do lektury bieżącego numeru Biuletynu w dużej części poświęconego wybranym, aktualnym wyzwaniom i potencjalnym zmianom w polskim prawie energii jądrowej w obliczu wdrażania energetyki jądrowej w Polsce. W numerze także o ustanawianiu stref planowania awaryjnego wokół elektrowni jądrowych, o narażeniu medycznym: niezamierzonym i narażeniu przypadkowym w czasie realizacji medycznych procedur radiologicznych oraz o wdrażanym projekcie „Detektory edukacyjne dla szkół”.

okładka nr4 biuletynu BJOR

W pierwszym artykule autor omawia aktualne kluczowe wyzwania w obliczu wdrażania energetyki jądrowej w Polsce. Wskazuje potencjalne obszary zmian w polskim prawie energii jądrowej, obejmującym przepisy dwóch ustaw oraz kilkudziesięciu rozporządzeń regulujących kompleksowo kwestie związane zarówno z bezpieczeństwem wykorzystywania energii jądrowej, jak i z procesem inwestycyjno-budowlanym elektrowni jądrowej oraz zagadnieniami społecznymi.

W kolejnym artykule autor opisuje zasady, określone standardami bezpieczeństwa Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, oraz praktyki dotyczące tworzenia stref planowania awaryjnego wokół elektrowni jądrowych. W artykule poruszono także kwestie społeczne związane z akceptacją lokalnych społeczności dla wyznaczania tych stref. Strefy te mają kluczowe znaczenie dla ochrony ludności i środowiska przed szkodliwymi skutkami promieniowania jonizującego.

Stan prawny oraz kierunki działań istotnych dla jednostek ochrony zdrowia w Polsce, w których wystąpiły ekspozycje niezamierzone i narażenia przypadkowe w trakcie realizacji medycznych procedur radiologicznych autorzy zawarli w trzecim z artykułów.

Następny temat dotyczy projektu „Detektory edukacyjne dla szkół” realizowanego przez Dział Edukacji i Szkoleń Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), mający na celu edukację młodzieży szkolnej w zakresie promieniowania jonizującego i koncentruje się na przekazywaniu wiedzy o naturze promieniowania, jego źródłach oraz metodach ochrony przed nim poprzez aktywne, interaktywne zajęcia edukacyjne.

Materiały

Biuletyn Bezpieczeństwo Jądrowe i Ochrona Radiologiczna 3/2024
Bezpieczeństwo​_Jądrowe​_i​_Ochrona​_Radiologiczna​_–​_Numer​_3-2024.pdf 8.80MB
{"register":{"columns":[]}}