Licencjonowanie obiektów jądrowych
Prezes PAA wydaje zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji i likwidacji obiektów jądrowych zdefiniowanych w art. 3 pkt 17 Ustawy – Prawo atomowe. Dokumenty, które należy złożyć wraz z wnioskiem o wydanie zezwolenia określone są w ustawie – Prawo atomowe oraz w rozporządzeniu w sprawie dokumentów wymaganych przy składaniu wniosku o wydanie zezwolenia na wykonywanie działalności związanej z narażeniem na działanie promieniowania jonizującego albo przy zgłoszeniu wykonywania tej działalności (Dz.U. z 2021 poz.1667). PAA ocenia dostarczone przez wnioskodawcę dokumenty oraz przeprowadza kontrole zarówno w miejscu, w którym ma być prowadzona działalność objęta wnioskiem jak również wykonawców i dostawców komponentów. Prezes Agencji wydaje decyzję w sprawie zezwolenia na:
- budowę obiektu jądrowego – w terminie 24 miesięcy,
- rozruch obiektu jądrowego – w terminie 9 miesięcy,
- eksploatację obiektu jądrowego – w terminie 6 miesięcy,
- likwidację obiektu jądrowego – w terminie 9 miesięcy,
liczone od dnia wszczęcia postępowania.
Projekt decyzji podlega opinii Rady ds. BJiOR oraz przedstawiany jest wnioskodawcy, który może przekazać swoje uwagi do dokumentu. Zaakceptowane i podpisane przez Prezesa PAA zezwolenie umieszczane jest na stronie PAA, jeżeli jego wydanie było poprzedzone uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Wymagania (ustawa – Prawo atomowe i akty wykonawcze do ustawy) dotyczące bezpiecznego wykonywania działalności związanej z narażeniem polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji i likwidacji obiektów jądrowych dostępne są w zakładce: https://www.gov.pl/web/paa/krajowe-ramy-prawne.