Saint Vincent i Grenadyny
Krótki opis gospodarki i jej struktury
Saint Vincent i Grenadyny to małe państwo wyspiarskie, które jest w dużym stopniu uzależnione od kilku sektorów gospodarki i przez to podatne na wstrząsy zewnętrzne, zwłaszcza klęski żywiołowe w postaci huraganów i erupcji wulkanicznych. W 2021 r. wybuch wulkanu La Soufrière na północy wyspy Saint Vincent zniszczył znaczną część najbardziej żyznych gruntów rolnych. Dochody kraju z eksportu produktów rolnych (głównie bananów) i turystyki są także mocno uzależnione od warunków pogodowych.
Saint Vincent i Grenadyny, podobnie jak inne kraje wschodnich Karaibów, są w dużym stopniu uzależnione od turystyki. Kraj ten dąży do dywersyfikacji swojej gospodarki, a w szczególności do rozwoju międzynarodowych usług finansowych, przetwórstwa rolno-spożywczego, lekkiej produkcji, odnawialnych źródeł energii oraz technologii informacyjno-komunikacyjnych. Stan gospodarki Saint Vincent i Grenadyn w latach 2022–23 uległ poprawie po kryzysie spowodowanym wybuchem pandemii COVID-19 oraz erupcją wulkanu w 2021 r. Udział rolnictwa w strukturze PKB utrzymuje się jednak nadal na niskim poziome ze względu na skutki ww. erupcji wulkanu oraz wystąpienie historycznie wysokich temperatur w 2023 r. Prognozuje się, że wzrost gospodarczy Saint Vincent i Grenadyny wyniesie 4,9% w 2024 r., wspierany przez ciągły wzrost turystyki i duże inwestycje w infrastrukturę, w szczególności projekt budowy portu kontenerowego w Calliaqua na południowym wybrzeżu Saint Vincent. Na wyspach zaczyna nabierać znaczenia uprawa i sprzedaż marihuany leczniczej: w 2020 r. rozpoczęła działalność pierwsza w kraju apteka ją sprzedająca. Zagrożeniem dla dalszego rozwoju tego kraju są zmienność cen towarów eksportowanych, potencjalne opóźnienia w projektach inwestycyjnych, szybko starzejące się społeczeństwo oraz zagrożenia związane z klęskami żywiołowymi i zmianami klimatu.
Zadania z zakresu administracji gospodarczej realizuje rząd, a w szczególności Ministerstwo Finansów i Planowania Gospodarczego; Ministerstwo Rolnictwa, Leśnictwa i Rybołówstwa; Ministerstwo Turystyki; Ministerstwo Transportu i Robót Publicznych; Ministerstwo Telekomunikacji, Nauki, Technologii i Przemysłu oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Handlu Zagranicznego.
Opozycja dąży do uruchomienia programu „Obywatelstwo przez inwestycje”, który jest realizowany w pięciu innych krajach regionu i przynosi spore zyski. Dyskusje na temat zalet i wad takiego programu toczą się od kilku lat między dwiema głównymi partiami politycznymi.
Główne sektory gospodarki i ich udział w PKB
W 2023 r. największy udział w PKB Saint Vincent i Grenadyn miał sektor usług (64,2%), przemysł (14,2%) oraz rolnictwo (4,2%). Podstawą gospodarki jest turystyka, która wraz z innymi sektorami usługowymi (np. sektorem finansów offshore) zatrudnia 70% czynnej zawodowo populacji na wyspie. Istotnym sektorem jest także rolnictwo, zdominowane przez produkowane na eksport banany.
Polityka kursowa
Saint Vincent i Grenadyny są członkami Unii Kredytowej Wschodniego Wybrzeża (ECCU) i Centralnego Banku Karaibskiego (ECCB). Walutą wymiany jest dolar wschodniokaraibski (XCD). W związku z członkostwem w Organizacji Państw Wschodniokaraibskich (OECS) system wymiany walut państwa jest w pełni zliberalizowany. XCD jest powiązany od 1976 r. z dolarem amerykańskim po kursie XCD 2,70 do 1,00 USD W rezultacie dolar wschodniokaraibski nie podlega wahaniom, co tworzy stabilne środowisko walutowe dla handlu i inwestycji. Jednocześnie dolar amerykański jest powszechnie akceptowaną walutą.
Surowce i technologie krytyczne
Saint Vincent i Grenadyny nie posiadają bogactw naturalnych.
Stan infrastruktury
Drogi na St. Vincent i Grenadynach są w dobrym stanie. Obowiązuje ruch lewostronny. Na St. Vincent i Grenadynach nie ma linii kolejowych. Argyle International Airport to międzynarodowe lotnisko otworzone w 2017 r., aby zastąpić istniejące lotnisko E.T. Joshua. Lotnisko Argyle znajduje się na wschodnim wybrzeżu wyspy, około 8,3 km od Kingstown. Transport większości towarów odbywa się drogą morską, a główny port jest zlokalizowany w stolicy.
Kalendarz dni wolnych od pracy
Nowy Rok – 1 stycznia
Dzień Bohaterów Narodowych – 14 marca
Wielki Piątek – święto ruchome
Wielkanoc – święto ruchome
Święto Pracy – 4 maja
Boże Ciało – święto ruchome
Karnawał – święto ruchome przypadające w lipcu
Dzień Emancypacji - 3 sierpnia
Święto Niepodległości - 27 października
Boże Narodzenie - 25 i 26 grudnia
Podstawowe dane makroekonomiczne
Podstawowe dane makroekonomiczne |
|||
|
2023 |
2024 (prognoza) |
2025 (prognoza) |
PKB nominalne (USD ceny bieżące, biliony) |
1,08 |
1,17 |
1,25 |
PKB (PPP, biliony USD) |
2,02 |
2,16 |
2,29 |
Stopa wzrostu PKB (realna) |
5,8% |
4.5% |
4,0% |
PKB per capita (nominalne, tys. USD) |
9,76 |
10,56 |
11,19 |
PKB per capita (PPP, tys. USD) |
18,17 |
19,43 |
20,55 |
Stopa inflacji (%) |
4,6 |
3,8 |
2,1 |
Stopa bezrobocia (%) |
18,6% |
Brak danych |
Brak danych |
Ranking kredytowy Moody’s |
B3 |
B3 |
Brak danych |
Deficyt i nadwyżki budżetowe |
Brak danych |
Brak danych |
Brak danych |
Dług publiczny (% PKB) |
87,1 |
88,8 |
88,1 |
Dane demograficzne
Dane demograficzne (aktualne) |
|
Liczba ludności |
103,698 (2023) |
Siła robocza |
53,060 |
Rozmiar klasy średniej (w tys./mln) |
Brak danych |
Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa) |
30 (2016) |
Współczynnik Giniego |
Brak danych |
Współczynnik HDI |
0,772 (2022) |
Handel zagraniczny i inwestycje
Najważniejsi partnerzy handlowi
Eksport (procent udziału w całości eksportu w 2022 roku):
- Malezja (33,7%)
- Stany Zjednoczone (9,87%)
- Grecja (9,44%)
- Barbados (8,29%)
- Hiszpania (6,29%)
- Polska (4,92%)
- Antigua i Barbuda (4,24%)
- Japonia (3,63%)
- Grenada (3,37%)
- Chorwacja (3,28%)
- Cypr (2,51%)
- Trynidad i Tobago (2,14%)
Import (procent udziału w całości importu w 2022 roku):
- Stany Zjednoczone (39,7%)
- Trynidad i Tobago (9,6%)
- Chiny (6,46%)
- Wielka Brytania (5,83%)
- Turcja (4,91%)
- Barbados (4,22%)
- Brazylia (2,6%)
- Gwatemala (2,6%)
- Jamajka (2,16%)
Podstawowe produkty i usługi importowe i eksportowe
W 2022 roku wartość eksportu Saint Vincent i Grenadyn osiągnęła 82,5 mln USD, natomiast importu 335 mln USD. Głównymi produktami importowanymi była ropa naftowa, mięso drobiowe, statki pasażerskie i transportowe, cukier oraz pszenica. Eksportowano przede wszystkim statki rekreacyjne, pasażerskie, transportowe oraz handlowe, a także owoce morza i ryby oraz inne produkty spożywcze (głównie banany, kokosy, maniok, gałkę muszkatołową, owoce cytrusowe, bawełnę, kakao i bataty).
Istnieje system licencjonowania dla niektórych produktów importowanych, takich jak żywność i produkty rolne. Importowanie fajerwerków, a także skuterów i rowerów wodnych jest zabronione. Eksport niektórych produktów rolnych i morskich (muszle, homary) wymaga licencji eksportowej.
Główni inwestorzy
Saint Vincent i Grenadyny posiadają bilateralne umowy inwestycyjne (BIT) z Niemcami (od 1986 r.), Tajwanem (od 2010 r.) oraz Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (od 2018 r.).
Główne kierunki inwestycji zagranicznych
Rząd Saint Vincent i Grenadyn zachęca do inwestycji zagranicznych za pośrednictwem Invest SVG, szczególnie w branżach, które tworzą miejsca pracy i sprzyjają pozyskiwaniu waluty. Rząd jest otwarty na wszelkie inwestycje, ale obecnie priorytetowo traktuje inwestycje w turystykę, międzynarodowe usługi finansowe, przetwórstwo rolno-spożywcze, lekką produkcję, branże kreatywne oraz technologie informacyjne i komunikacyjne. Ustawa Fiscal Incentives Act zawiera wiele zachęt do inwestowania, jak również informacji nt. przepisów, kryteriów i procedur dot. składania wniosków. Lista zachęt obejmuje m.in. zwolnienia z opłat celnych lub ich obniżenie w przypadku importu lub zakupu materiałów i innego sprzętu do wykorzystania w budownictwie i prowadzeniu działalności gospodarczej.
Rząd Saint Vincent i Grenadyn nie stosuje barier w dostępie do rynku dla zagranicznych towarów i usług. W latach 90. kraj zyskał reputację raju podatkowego i centrum finansów offshore. Po naciskach ze sreony UE i OECD dot. wprowadzenia sankcji gospodarczych za domniemane pranie brudnych pieniędzy przez instytucje finansowe działające na wyspie, Saint Vincent i Grenadyny zdecydowanie ograniczyły liczbę wydawanych pozwoleń i licencji na zakładanie banków offshore przez klientów zagranicznych oraz wprowadziły bardziej restrykcyjne zapisy w prawie podatkowym i finansowym.
Udział w inicjatywach i organizacjach o charakterze gospodarczym
Saint Vincent i Grenadyny posiada dwustronne traktaty podatkowe ze Stanami Zjednoczonymi, Kanadą, Wielką Brytanią, Danią, Norwegią, Szwecją i Szwajcarią. W 1989 r. Niemcy i Saint Vincent i Grenadyny podpisały traktat o wspieraniu i wzajemnej ochronie inwestycji. W 2018 r. Saint Vincent i Grenadyny oraz ZEA zawarły umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania dochodów oraz umowę o promowaniu i ochronie inwestycji.
Saint Vincent i Grenadyny są również stroną następujących wspólnot i organizacji gospodarczych: Karaibskiej Wspólnoty i Wspólnego Rynku - CARICOM (The Caribbean Community and Common Market); stowarzyszenia Petrocaribe, Organizacji Państw Wschodniokaraibskich (OECS), Umowy o partnerstwie gospodarczym (EPA) CARIFORUM-UE, Inicjatywy Basenu Karaibów, Umowy handlowej Karaibów/Kanady (CARIBCAN), Światowej Organizacji Handlu (WTO) i brytyjskiej Wspólnoty Narodów (Commonwealth of Nations).
Pozycja kraju w rankingach
Pozycja kraju w rankingach |
||
|
pkt |
pozycja |
Corruption Perception Index (Transparency International) |
60 |
36 |
Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization) |
Brak danych |
Brak danych |
Economic Freedom Index (Heritage Foundation) |
59,8 |
82 |
Relacje dwustronne
Dwustronne relacje handlowe i inwestycyjne
Według danych Eurostatu w 2023 r. wartość eksportu towarów z Polski do Saint Vincent i Grenadyn osiągnęła 2 620 377 EUR. W Saint Vincent i Grenadyny nie ma jak dotąd żadnych polskich inwestycji bezpośrednich.
Relacje z UE
Stosunki handlowe pomiędzy państwami krajami AKP (w tym Saint Vincent i Grenadyn) a UE zostały ustalone w konwencjach z Lome, Umowie z Kotonu oraz Umowie z Samoa. UE jest bardzo ważnym partnerem gospodarczym Saint Vincent i Grenadyn, które wspiera w dążeniu do zrównoważonego i inkluzywnego rozwoju, zgodnie ze Strategią Global Gateway w następujących obszarach:
- Przejścia na energię odnawialną poprzez wspieranie inwestycji w technologię słoneczną, wiatrową, geotermalną i zielonego wodoru.
- Zmniejszenia chronicznych niedoborów wody i poprawa systemów ściekowych dzięki połączeniu badań, innowacji, transferu technologii, opracowywania polityki, ochrony przed ryzykiem, funduszu zalążkowego i większych projektów infrastrukturalnych.
- Łagodzenia lub dostosowywanie się do skutków zmiany klimatu (zielone finanse i zrównoważone finanse).
- Wspierania różnorodności biologicznej Karaibów i walka z zanieczyszczeniem oceanów.
- Wykorzystania glonów Sargassum (np. biopaliwo, oczyszczanie wody, rolnictwo).
- Poprawy łączności morskiej na Karaibach w celu wspierania integracji regionalnej, wzrostu gospodarczego i bezpieczeństwa żywnościowego.
- Odporności systemów opieki zdrowotnej i cyfrowej transformacji placówek służby zdrowia.
Baza traktatowa (między Saint Vincent i Grenadyny a Polską i UE)
UE ma specjalne stosunki z regionem Karaibów od ponad 30 lat, które zostały zagwarantowane Konwencją z Lome, a następnie Umową o partnerstwie z Kotonu, którą zastąpiła Umowa z Samoa. Od 1 stycznia 2008 r. w stosunkach UE – AKP (w tym Saint Vincent i Grenadyny) zaczęły obowiązywać Umowy o partnerstwie gospodarczym (Economic Partnership Agreement – EPA), które wprowadziły istotne zmiany we wcześniejszych relacjach EU z krajami AKP. Od tego dnia zarówno preferencje handlowe na mocy Umowy z Kotonu jak i ulgi zapewnione w 2001 r. przez Światową Organizację Handlu (WTO) przestały obowiązywać. U podstaw EPA leży polityka wzajemności, która ma na celu dostosowanie się do zasady wzajemności obowiązującej w ramach WTO. W praktyce oznacza ona, że kraje AKP, aby móc wejść ze swoimi produktami na rynki Unii Europejskiej muszą w pełni otworzyć w zamian swoje rynki dla produktów z Unii oraz usunąć wszelkie bariery celne i cła importowe. Saint Vincent i Grenadyny korzystają też z unijnej pomocy rozwojowej.
Saint Vincent i Grenadyny są również objęte Generalnym Systemem Preferencji Celnych UE (GSP). Założeniem tego systemu jest udzielanie przez kraje unijne preferencji celnych wszystkim krajom rozwijającym się i najmniej rozwiniętym, w myśl hasła ”Rozwój poprzez handel”. W praktyce dla krajów karaibskich i członków CARICOM, z których wszystkie objęte są systemem GSP, oznacza to znaczące redukcje taryf celnych na takie produkty jak: tytoń (redukcja taryfy celnej o 52%), soki owocowe (30%), owoce (20%), warzywa (14%), ryby (20%). Od 2009 r. Saint Vincent i Grenadyny objęte są również unijnym systemem GSP+. GSP+ jest dalszą redukcją stawek celnych (w niektórych przypadkach do 0) oferowanych przez UE krajom, które dodatkowo spełniają warunki poza-gospodarcze (tj. stosowanie polityki zrównoważonego rozwoju, praktyki dobrego rządzenia, a zwłaszcza przestrzeganie praw człowieka i praw pracowniczych, udziału w walce z przestępczością zorganizowaną etc.).
Saint Vincent i Grenadyny eksportują swoje produkty do Włoch, Francji, Hiszpanii i Niemiec. Kraje UE są odbiorcą ok. 30% eksportu Saint Vincent i Grenadyny.
Polska nie ma podpisanej żadnej dwustronnej umowy gospodarczej z Saint Vincent i Grenadynami.
Data aktualizacji: 17/11/2022