W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Trinidad i Tobago

Krótki opis gospodarki i jej struktury

System gospodarczy i najważniejsze strategie gospodarcze

Trynidad i Tobago (TT) to mały wyspiarski kraj rozwijający się o wysokim dochodzie o największym potencjale gospodarczym na anglojęzycznych Karaibach ze względu na posiadane zasoby gazu ziemnego oraz produkcję petrochemiczną. W 2022 r. sektor naftowy i gazowy stanowił 29,8% PKB i był źródłem 81% dochodów z eksportu. Jest trzecim najbardziej zaludnionym krajem w regionie z 1,4 mln mieszkańców.

Zadania z zakresu administracji gospodarczej realizuje rząd pod kierownictwem premiera. Rząd kontroluje wydobycie i przetwórstwo strategicznych zasobów naturalnych (ropa naftowa, gaz ziemny, ruda żelaza) i przemysł petrochemiczny, stanowiący jedną z podstawowych gałęzi gospodarki kraju.

Bank Centralny Trynidadu i Tobago koordynuje realizację pięcioletniego planu strategicznego na lata 2021/22 ­– 2025/26, którego działania skupione są wokół polityki pieniężnej i stabilności finansowej.

Trynidad i Tobago jest zaangażowany we wdrożenie ustalonego na szczeblu krajowym wkładu w ramach paryskiego porozumienia klimatycznego poprzez 15% redukcję emisji z wytwarzania energii (budowa elektrowni odnawialnych na skalę użytkową), transportu publicznego (konwersja na sprężony gaz ziemny jako paliwo i rozwój polityki e-mobilności) oraz przemysłu.

Główne sektory gospodarki i ich udział w PKB

Podstawą gospodarki Trynidadu i Tobago jest sektor usług, wytwarzający ponad 50% PKB. Turystyka jest rosnącą gałęzią gospodarki, ale nie posiada tak dużego znaczenia jak w innych krajach karaibskich. Trynidad i Tobago jest przede wszystkim regionalnym centrum finansowym.  Na drugim miejscu pod kątem znaczenia znajduje się sektor przemysłowy, zwłaszcza związany z wydobyciem ropy naftowej i gazu. Eksploracja i produkcja energii napędzają gospodarkę Trynidadu i Tobago, a sam sektor energetyczny stanowi ok. połowy PKB i 80% dochodów z eksportu. W związku z tym, że gospodarka jest mocno uzależniona od sektora energetycznego, jest szczególnie podatna na wahania cen węglowodorów i produktów petrochemicznych. Rolnictwo wytwarza jedynie 0,3% PKB.W pierwszym kwartale 2023 r. realna aktywność gospodarcza wzrosła o 3,0%, wzmocniona niewielkim wzrostem o 0,3% w sektorze energetycznym i o 4,2% w sektorach nie energetycznych. Branże inne niż energetyczne, które w największym stopniu przyczyniają się do rozwoju gospodarczego państwa to: handel i naprawy (największy udział w PKB państwa),  produkcja żywności, napojów i wyrobów tytoniowych oraz tekstyliów, odzieży, skóry, drewna i papieru. Znaczący wzrost udziału w PKB odnotowano również w usługach hotelowych i restauracyjnych oraz w sektorach transportu i magazynowania.

Polityka kursowa

Nie ma żadnych ograniczeń ani ograniczeń dla inwestorów zagranicznych w zakresie konwersji, transferu lub repatriacji funduszy związanych z inwestycją.

W kwietniu 1993 r. Trynidad i Tobago przyjęły system płynnego kursu walutowego. Od tego czasu wartość dolara Trynidadu i Tobago (TTD) waha się w zależności od zmian warunków podaży i popytu na rynku walutowym oraz polityki interwencyjnej Banku Centralnego, który jest odpowiedzialny za zarządzanie rynkiem walutowym w interesie publicznym i zgodnie z ustawą o kontroli wymiany udziela licencji autoryzowanym dealerom walut obcych, w tym bankom komercyjnym i pozabankowym instytucjom finansowym.

Ponadto Bank Centralny może interweniować na rynku walutowym, aby ograniczyć nadmierną zmienność kursu walutowego. Zanim Bank podejmie decyzję o interwencji ocenia szereg zmiennych, w tym bieżące warunki gospodarcze, konkurencyjność kursu walutowego, krótkoterminowe nierównowagi i poziom rezerw międzynarodowych. Ten sposób zarządzania wpływa na zmienność kursu walutowego nieznacznie z dnia na dzień i ogranicza dostępność waluty obcej. Niedobory są zaostrzone przez utrzymanie przez rząd lokalnej waluty o wartościach wyższych niż te, które poniósłby rynek i powodują znaczne opóźnienia w przeliczeniu na waluty światowe. Firmy nadal zgłaszają uciążliwy proces biurokratyczny i co najmniej trzymiesięczne opóźnienie w takich konwersjach.

Surowce i technologie krytyczne

Trynidad i Tobago posiada największe w obrębie Morza Karaibskiego złoża ropy naftowej i gazu. Dochody z eksportu tych surowców stanowią niemal połowę PKB kraju i 80% wartości całego eksportu. Sprawia to, że gospodarka Trynidadu i Tobago jest silnie zależna od światowych wahań cen ropy naftowej i gazu. W okresie trwania pomyślnej koniunktury, wzrost gospodarczy kraju był finansowany z nadwyżki w bilansie handlowym oraz przez inwestycje w sektorze wydobycia gazu (LNG), petrochemicznym i stalowym. Jako największy producent ropy i gazu ziemnego na Karaibach, na początku lat 90. sektor węglowodorów w Trynidadzie i Tobago przeszedł z sektora zdominowanego ropą naftową do skupionego głównie na wydobyciu, produkcji i transporcie gazu ziemnego. TT są największym na świecie eksporterem amoniaku i drugim co do wielkości eksporterem metanolu.

Wydobywane w Trynidadzie i Tobago minerały są głównie pochodzenia osadowego. W Trynidadzie glina jest najliczniejszym i najczęściej wykorzystywanym surowcem. Poza tym do surowców mineralnych wydobywanych na terytorium obu wysp, które wykorzystywane są przede wszystkim w budownictwie, należą miedź, żelazo, grafit, chrom, porcelanit, argillit, piasek, żwir oraz wapień różnych gatunków. W Tobago podstawowym wydobywanym minerałem jest także andezyt, a dwa największe kamieniołomy znajdują się w formacji Bacolet (Green Hill i Studley Park). Obecnie istnieje około dziewięćdziesięciu (90) aktywnych operacji wydobywczych (zarówno publicznych, jak i prywatnych), z których czterdzieści pięć (45) to kamieniołomy piasku i żwiru. Działalność wydobywcza negatywnie wpłynęła na lasy, rezerwaty przyrodnicze, zasoby wodne i miejscowe społeczności.

Stan infrastruktury

Trynidad i Tobago ma rozległą sieć utwardzonych dróg i głównych autostrad na obu wyspach. Jakość dróg peryferyjnych jest jednak znacznie gorsza.

Wiele dużych miast na świecie oferuje połączenia lotnicze z Trynidad i Tobago. Międzynarodowy port lotniczy Piarco w Port of Spain jest ważnym węzłem komunikacyjnym dla międzynarodowego ruchu lotniczego w regionie oraz jest chwalony za rozwiązania logistyczne i ułatwienia dla pasażerów. Wiele linii lotniczych korzysta również z lotniska A.N.R Robinson w Tobago, które posiada regularne połączenia lotnicze z Piarco.

Taksówki wodne umożliwiają codzienny transport osobom dojeżdżającym z południa Trynidadu do stolicy Port-of-Spain na północy wyspy. Ponadto funkcjonuje codzienna usługa promowa łącząca stolicę Tobago ( Scarborough) ze stolicą Trynidadu (Port-of-Spain).

Dwa rozwinięte porty przemysłowe Trynidadu (Port-of-Spain i Point Lisas) służą jako główne węzły przeładunkowe między Amerykami i obslugują suchy i drobny ładunek, ładunki przemysłowe i kontenery.

Kalendarz dni wolnych od pracy

Nowy Rok - 1 stycznia

Wielki Piątek – święto ruchome

Wielkanoc – niedziela i poniedziałek, święto ruchome

Święto Kościoła baptystów – 30 marca

Dzień Indian – 30 maja

Boże Ciało – święto ruchome

Dzień Pracy – 19 czerwca

Dzień Emancypacji – 1 sierpnia

Dzień Niepodległości – 31 sierpnia

Dzień Republiki – 24 września

Id al-Fitr (zakończenie Ramadanu) – święto ruchome

Divali – święto ruchome

Boże Narodzenie – 25-26 grudnia

Podstawowe dane makroekonomiczne

Podstawowe dane makroekonomiczne

 

2023

2024 (prognoza)

2025 (prognoza)

PKB nominalne (USD ceny bieżące, biliony)

28,02

28,14

29,24

PKB (PPP, biliony USD)

48,03

49,97

52,09

Stopa wzrostu PKB (realna)

1,1%

1,6%

2,4%

PKB per capita (nominalne, tys. USD)

19,72

19,7

20,38

PKB per capita (PPP, tys. USD)

33,79

34,99

36,3

Stopa inflacji (%)

4,6

1,3

1,9

Stopa bezrobocia

4,0%

Brak danych

Brak danych

Ranking kredytowy S&P

BBB-

BBB-

Brak danych

Ranking kredytowy Moody’s

Ba2

Ba2

Brak danych

Deficyt i nadwyżki budżetowe

Brak danych

Brak danych

Brak danych

Dług publiczny (% PKB)

56,1

59

62,5

Dane demograficzne

Dane demograficzne (aktualne)

Liczba ludności

1,368,333 (czerwiec 2024 r.)

Siła robocza

589,000

Rozmiar klasy średniej (w tys./mln)

Brak danych

Poziom ubóstwa (% populacji żyjącej poniżej progu ubóstwa)

Brak danych

Współczynnik Giniego

40,3 (1992 r.)

Współczynnik HDI

0,814 (2022 r.)

Handel zagraniczny i inwestycje

Najważniejsi partnerzy handlowi

Eksport (procent udziału w całości eksportu w 2022 roku):

  • Stany Zjednoczone (35,2%)
  • Belgia (6,42%)
  • Maroko (5,31%)
  • Hiszpania (4,16%)
  • Brazylia (3,57%)
  • Francja (3,11%)
  • Jamajka (3,09%)
  • Wielka Brytania (3,05%)
  • Niemcy (2,84%)
  • Korea Południowa (2,65%)
  • Holandia (2,62%)
  • Chile (2,09%)

Import (procent udziału w całości importu w 2022 roku):

  • Stany Zjednoczone (40.2%)
  • Chiny (9,48%)
  • Włochy (7,07%)
  • Brazylia (4,16%)
  • Kanada (3,23%)
  • Wielka Brytania (2,39%)
  • Belgia (2,29%)

Podstawowe produkty i usługi importowe i eksportowe

W 2022 r. całkowita wartość eksportu Trynidadu i Tobago osiągnęła wartość 13.9 mld USD, natomiast wartość importu wynosiła 7.56 mld USD, co doprowadziło do dodatniego bilansu handlowego w wysokości ponad 5 mld USD.

Największy udział w strukturze towarów importowanych miała ropa naftowa rafinowana i nierafinowana, rudy żelaza, samochody oraz maszyny grzewcze. Eksport towarów to przede wszystkim amoniak, gaz ropopochodny, ropa naftowa, acykliczne alkohole oraz nawozy azotowe.

Główni inwestorzy

Złoża paliw, produkty petrochemiczne i metale to sektory, które przyciągają najwięcej inwestycji, przede wszystkim ze Stanów Zjednoczonych, Chin, Wielkiej Brytanii i Kanady.

​​​W 2020 r. rząd TT podjął decyzję o  rozwiązaniu umowy z Wenezuelą, która przewidywała wspólną inwestycję w złoża gazu ziemnego na granicy morskiej między tymi krajami w regionie Loran-Manatee. Decyzję podjęto z powodu sankcji USA wobec spółki Petróleos de Venezuela (PDVSA).

W Trynidadzie i Tobago nie ma jak dotąd żadnych polskich inwestycji bezpośrednich.

Główne kierunki inwestycji zagranicznych

Trynidad i Tobago uważany jest za kraj bardzo otwarty dla inwestycji zagranicznych, który nie stosuje specjalnych barier w dostępie do rynku dla zagranicznych towarów i usług. Rząd Trynidadu i Tobago bardzo aktywnie poszukuje zagranicznych inwestorów dla niemal wszystkich sektorów gospodarki. InvesTT to krajowa agencja promocji inwestycji, która pomaga inwestorom w procesie zakładania działalności nieenergetycznej i świadczy usługi opieki nad ich działalnością. W szczególności zapewnia informacje rynkowe, oferuje porady dotyczące dostępu do zachęt inwestycyjnych, pomaga w kwestiach regulacyjnych i rejestrowych oraz świadczy usługi w zakresie nieruchomości i lokalizacji.

Główne problemy dotykające niektóre firmy to opóźnienia w uzyskaniu wymiany walut, powolna biurokracja rządowa, przestępczość, niska wydajność pracy i korupcja.

Inwestycje zagraniczne regulowane są przez pochodzący z 1990 r. Foreign Investment Act, który nie nakłada restrykcji na transfer funduszy związanych z inwestycjami na terenie kraju oraz transfer zysków za granicę. W ostatnich latach rząd Trynidadu i Tobago starał się przyciągnąć inwestycje zagraniczne do ośmiu obszarów gospodarki tj.: turystyka, budowa jachtów, przetwórstwo ryb, połowy komercyjne, branża spożywcza i napojów alkoholowych, branża muzyczna i rozrywkowa, filmowa oraz druk i pakowanie.

Nie ma ograniczeń dotyczących własności zagranicznej. Zgodnie z ustawą o inwestycjach zagranicznych z 1990 r. inwestor zagraniczny może posiadać 100% kapitału zakładowego w spółce prywatnej, natomiast wymagana jest licencja na posiadanie ponad 30% spółki publicznej.

TT utrzymuje jednak mechanizm kontroli inwestycji w inwestycje zagraniczne związane z konkretnymi projektami, które zostały przedłożone w celu uzyskania dostępu do zachęt sektorowych, takich jak te oferowane w branży turystycznej. Informacje na temat kryteriów dostępu do zachęt rozwojowych są wymienione w różnych aktach ustawodawczych, takich jak Ustawa o rozwoju turystyki z 2001 r.

Udział w inicjatywach i organizacjach o charakterze gospodarczym

Trynidad i Tobago należy do Karaibskiej Wspólnoty i Wspólnego Rynku - CARICOM (The Caribbean Community and Common Market), stowarzyszenia Petrocaribe, Światowej Organizacji Handlu (WTO) i brytyjskiej Wspólnoty Narodów (Commonwealth of Nations).

Ponadto ma preferencyjne ustalenia taryfowe z USA na mocy Ustawy o ożywieniu gospodarczym w basenie Karaibów (CBERA) oraz z państwami członkowskimi CARICOM. Posiada także dwustronne umowy inwestycyjne z USA, Kanadą, Chinami, Francją, Wielką Brytanią, Niemcami, Republiką Korei, Hiszpanią, Meksykiem i Indiami oraz umowy handlowe z Kubą, Dominikaną, Wenezuelą, Panamą, Kolumbią, Gwatemalą, Salwadorem i Kostaryką.  TT podpisało umowę o partnerstwie gospodarczym ze Zjednoczonym Królestwem w kwietniu 2019 r.

Pozycja w kraju w rankingach

Pozycja kraju w rankingach

 

pkt

pozycja

Corruption Perception Index (Transparency International)

42

76

Global Innovation Index (World Intellectual Property Organization)

18.4

108

Economic Freedom Index (Heritage Foundation)

60.4

79

 

Relacje dwustronne

Dwustronne relacje handlowe i inwestycyjne

Trynidad i Tobago jest regularnie od lat jednym z głównym karaibskich rynków dla polskich eksporterów. Według danych Eurostatu w 2023 roku wartość eksportu towarów z Polski do Trynidadu i Tobago osiągnęła ponad 3 mln EUR. Niemniej udział łącznej wartości eksportu i importu do/z Trynidadu i Tobago nie przekracza 0,001% całości polskiego eksportu i importu. Głównymi asortymentami eksportowymi były urządzenia mechaniczne, elektryczne, produkty przemysłu chemicznego i pochodzenia roślinnego. Z Trynidadu i Tobago Polska importowała głównie garbniki, barwniki i pigmenty oraz wyroby z żeliwa i stali.

Relacje z UE

Unia Europejska jest bardzo ważnym partnerem gospodarczym Trynidadu i Tobago, które jest częścią inicjatywy Global Gateway UE na rzecz wspierania zrównoważonego rozwoju, poprawy łączności oraz promowania inwestycji w różnych sektorach na całym świecie. Kluczowymi obszarami, na których koncentruje się ta inicjatywa w przypadku Trynidadu i Tobago są: rozwój infrastruktury (inwestycje w energię, transport i infrastrukturę cyfrową w celu zwiększenia łączności i poprawy możliwości handlowych między Trynidadem i Tobago a UE), zmiany klimatyczne i odporność (w  celu wspierania działań na rzecz klimatu oraz budowania odporności na zmiany klimatyczne), wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy (poprzez inwestycje w zieloną energię, innowacje i zrównoważony przemysł) oraz partnerstwa i współpraca (wzmocnienie więzi politycznych, gospodarczych i handlowych wspierając cele rozwoju, a także promując wartości demokratyczne i dobre zarządzanie).

W stosunkach handlowych Trynidadu i Tobago z krajami UE dominuje eksport trynidadzkiej ropy naftowej i produktów petrochemicznych, które stanowią 60% wartości wzajemnej wymiany handlowej. Trynidad i Tobago importuje z UE głównie maszyny i części zamienne dla sektora energetycznego i chemicznego (14% importu z UE). Największym partnerem handlowym Trynidadu i Tobago spośród krajów unijnych jest Hiszpania (trzeci partner handlowy po stronie eksportu, 5,1 % udziału w całkowitym eksporcie Trynidadu i Tobago w 2014 r.).

 

Baza traktatowa (między Trynidadem i Tobago a Polską i UE)

UE ma specjalne stosunki z regionem Karaibów od ponad 30 lat, które zostały zagwarantowane Konwencją z Lome, a następnie Umową o partnerstwie z Kotonu, którą zastąpiła Umowa z Samoa. Od 1 stycznia 2008 r. w stosunkach UE – AKP (w tym z Trynidadem i Tobago) zaczęły obowiązywać Umowy o partnerstwie gospodarczym (Economic Partnership Agreement – EPA. Od tego dnia zarówno preferencje handlowe na mocy Umowy z Kotonu, jak i ulgi zapewnione w 2001 r. przez WTO przestały obowiązywać. U podstaw EPA leży polityka wzajemności, która ma na celu dostosowanie się do zasady wzajemności obowiązującej w ramach WTO. W praktyce oznacza ona, że kraje AKP, aby móc wejść ze swoimi produktami na rynki UE muszą w pełni otworzyć w zamian swoje rynki dla produktów z Unii oraz usunąć wszelkie bariery celne i cła importowe.

Trynidad i Tobago jest objęty Generalnym Systemem Preferencji Celnych UE (GSP). Założeniem tego systemu jest udzielanie przez kraje unijne preferencji celnych wszystkim krajom rozwijającym się i najmniej rozwiniętym, w myśl hasła ”Rozwój poprzez handel”. W praktyce dla krajów karaibskich i członków CARICOM, z których wszystkie objęte są systemem GSP, oznacza to znaczące redukcje stawek celnych na takie produkty jak: tytoń (redukcja o 52%), soki owocowe (30%), owoce (20%), warzywa (14%), ryby (20%). Od 2009 r. Trynidad i Tobago objęte jest również unijnym systemem GSP+. GSP+ oznacza dalszą redukcją stawek celnych (w niektórych przypadkach do 0) oferowanych przez UE krajom, które dodatkowo spełniają warunki poza-gospodarcze (tj. realizacja polityki zrównoważonego rozwoju, praktyk dobrego rządzenia, a zwłaszcza przestrzeganie praw człowieka i praw pracowniczych, udziału w walce z przestępczością zorganizowaną etc.).

Polska nie ma podpisanej żadnej dwustronnej umowy gospodarczej z Trynidadem i Tobago.

 

 


Data aktualizacji: 17/11/2022

{"register":{"columns":[]}}