EZD RP w inspekcji weterynaryjnej – zakończenie pilotażu i plany wdrożeniowe
18.03.2025
17 marca br. NASK zorganizował spotkanie ramowe w formule online, które dotyczyło zakresu wdrożenia EZD RP w wojewódzkich jednostkach inspekcji weterynaryjnej. Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję poznać efekty wdrożenia pilotażowego oraz zadać pytania ekspertom NASK na temat elektronicznego zarządzania dokumentacją.
Spotkanie otworzyli Magdalena Sawicka, Dyrektor Oddziału NASK w Białymstoku, oraz lek. wet. Jakub Kubacki, Zastępca Głównego Lekarza Weterynarii do spraw Zdrowia i Ochrony Zwierząt, Granic oraz Laboratoriów. Powitali zgromadzonych na spotkaniu pracowników wojewódzkich inspektoratów weterynarii z dziewięciu województw: małopolskiego, mazowieckiego, opolskiego, podkarpackiego, śląskiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego i zachodniopomorskiego.
Podczas spotkania zaplanowano, że system EZD RP zostanie uruchomiony w jednostkach inspekcji weterynaryjnej 1 stycznia 2026 roku. Podkreślono znaczenie etapu testowania systemu, który potrwa około pół roku. Wdrożenie systemu i szkolenia będą wspierane przez NASK oraz Główny Inspektorat Weterynarii. Przeprowadzony zostanie szczegółowy proces formalny oraz wydane zostaną rekomendacje dla jednostek wdrażających system.
Organy inspekcji weterynaryjnej
Inspekcją weterynaryjną kieruje Główny Lekarz Weterynarii, który jest centralnym organem administracji rządowej podległym ministrowi właściwemu do spraw rolnictwa. Główny Lekarz Weterynarii wykonuje swoje zadania za pośrednictwem Głównego Inspektoratu Weterynarii, nadzorując pracę:
- 16 wojewódzkich lekarzy weterynarii,
- 305 powiatowych lekarzy weterynarii,
- 8 granicznych lekarzy weterynarii.
Dyrektor Magdalena Sawicka przedstawiła główne zalety korzystania z EZD RP w administracji publicznej. Podkreśliła, że system usprawni obieg dokumentów, poprawi efektywność pracy i ułatwi kontrolę nad dokumentacją w jednostkach inspekcji weterynaryjnej. Zaznaczyła również, że rozpoczęcie prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej to duże wyzwanie organizacyjne i merytoryczne, które często wymaga uzupełnienia infrastruktury teleinformatycznej.
Marta Sadowska-Mielnik, koordynator EZD RP z ramienia Głównego Inspektoratu Weterynarii, w swojej prezentacji odniosła się do doświadczeń z pilotażowego wdrożenia w pięciu województwach, które miało miejsce na przełomie 2024 i 2025 roku. Wskazała najważniejsze wnioski i spostrzeżenia z tego etapu.
Spotkanie zakończyło się zapewnieniem, że NASK i Główny Inspektorat Weterynarii będą aktywnie wspierać jednostki w procesie wdrożenia EZD RP. Ustalono również, że będą organizowane kolejne spotkania robocze, aby monitorować postępy wdrożenia i na bieżąco rozwiązywać wszelkie problemy.
Pytania o system
Uczestnicy spotkania mogli uzupełnić wiedzę na temat elektronicznego zarządzania dokumentacją. Podczas sesji pytań i odpowiedzi dowiedzieli się, jak funkcje EZD RP usprawniają codzienną pracę.