Funkcje systemu
EZD RP pozwala na kompleksowe zarządzanie dokumentacją w jednostce, począwszy od obsługi przesyłek wpływających i wychodzących, poprzez rozdzielenie i dekretację korespondencji, dekretację, klasyfikacje i kwalifikację dokumentacji oraz kompletowanie akt sprawy, kończąc na procesie archiwizacji.
Aby zrozumieć sposób działania systemu, warto przypomnieć, że ma on spełniać określone cele i umożliwiać zarządzanie:
- dokumentacją akt spraw prowadzonych elektronicznie (w bieżącej pracy i po jej przekazaniu do archiwum zakładowego,
- dokumentacją akt spraw prowadzonych nieelektronicznie, w systemie tradycyjnym z wykorzystaniem systemu informatycznego jako narzędzia wspierającego,
- zasobem papierowym zgromadzonym w składach chronologicznych,
- nośnikami danych cyfrowych.
Wideo
Podstawa prawna
System EZD RP zapewni zgodność działania wszystkich organów państwa w zakresie zarządzania dokumentacją z właściwymi przepisami prawa. Podstawą prawną dla tworzonego systemu EZD RP jest ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Dokumenty te określają obowiązujące zasady prowadzenia dokumentacji elektronicznej zarówno w odniesieniu do elektronicznej jak i papierowej postaci dokumentów. System EZD RP realizuje wszystkie wymogi prawne określone we wskazanym rozporządzeniu.
W listopadzie 2020 r. Prezydent podpisał ustawę o doręczeniach elektronicznych. Jej przepisy zaczęły obowiązywać w 2021 r. i przynoszą m.in. zmianę zasady pisemności ujętą w Kodeksie postępowania administracyjnego. Przyczyni się to do upowszechnienia komunikacji elektronicznej w administracji, a co za tym idzie szerszego niż do tej pory zakresu spraw prowadzonych wyłącznie w postaci elektronicznej.
Administracja rządowa zobligowana zostanie do włączenia się w system e-Doręczeń od stycznia 2025 r. Jednostki samorządu terytorialnego i ich związki, związki metropolitalne oraz samorządowe zakłady budżetowe również będą obowiązane stosować przepisy ustawy w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego nie później niż od stycznia 2025 r., a w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej od 1 października 2029 roku. Jednocześnie zgodnie z projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z rozwojem e-administracji zmodyfikowane zostaną zapisy ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach. Na ich mocy od stycznia 2028 r. każdy podmiot publiczny do dokumentowania spraw będzie musiał stosować system klasy EZD.
Zespół ekspertów i praktyków
System EZD RP tworzony jest m.in. przez doświadczonych programistów i osoby merytoryczne, które brały aktywny udział w projektowaniu i rozwijaniu systemu EZD PUW. Zaangażowani pracownicy z doświadczeniem w projektowaniu systemów dla administracji mają wiedzę merytoryczną wynikająca z wieloletniej pracy na różnych szczeblach administracji. Na bazie zdobywanego przez ponad dekadę doświadczenia, obecny zespół projektowy buduje nowy, skalowalny, wydajny system, wykorzystujący nowoczesną architekturę i najnowsze technologie.
EZD RP jako system jednolity realizuje te same procedury administracyjne i jednocześnie pozwala uwzględniać specyfikę poszczególnych podmiotów. Zgodnie z założeniami ma także odpowiadać na potrzeby wielu urzędów i instytucji, stąd szerokie gremium konsultantów oraz współpraca instytucjonalna z Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych.
Intuicyjny interfejs i dostępność cyfrowa
Interfejs systemu został zaprojektowany w taki sposób, aby poruszanie się po nim oraz realizacja zadań służbowych były jak najbardziej intuicyjne. System ma wspomagać codzienną pracę tysięcy urzędników, dlatego zespół projektowy dba o intuicyjność struktury i układu elementów służących do obsługi dokumentów.
System przygotowywany jest zgodnie z WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) – ma być on bowiem dostępny i przystępny w obsłudze dla każdego urzędnika. Spełnianie kryteriów dostępności testowane jest na bieżąco podczas powstawania kolejnych wersji prototypu. Po zakończeniu prac programistycznych, a przed oddaniem wersji produkcyjnej do wdrożeń, przeprowadzony zostanie dodatkowo audyt zgodności systemu z WCAG. Równocześnie Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zadeklarował wsparcie w zakresie oceny produktów projektu pod kątem poprawności realizacji zaleceń dla osób ze specjalnymi potrzebami.