Czym jest system EZD RP
EZD RP to system klasy EZD (skrót od elektronicznego zarządzania dokumentacją), którego możliwości, budowa i oferowane funkcje realizują rzeczywiste potrzeby biznesowe polskiej administracji publicznej. To system stworzony przez specjalistów NASK i urzędników, dla urzędników.
EZD RP powstał w ramach projektu informatycznego pn. „EZD RP – elektroniczne zarządzanie dokumentacją w administracji publicznej”, zrealizowanego przez NASK – Państwowy Instytut Badawczy w partnerstwie z Wojewodą Podlaskim. Jest wdrażany w środowiskach produkcyjnych kolejnych jednostek administracji publicznej i usprawnia ich funkcjonowanie poprzez udostępnienie nowoczesnych i uniwersalnych rozwiązań cyfrowych back office w obszarze elektronicznego zarządzania dokumentacją. Co ważne umożliwia kompleksowe załatwianie i rozstrzyganie spraw w postaci elektronicznej oraz wspiera prowadzenie spraw w postaci papierowej.
Wyjaśnienie pojęcia „system EZD” znajduje się w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Zgodnie z zapisami § 2 pkt 13 ww. rozporządzenia: System EZD to system teleinformatyczny do elektronicznego zarządzania dokumentacją umożliwiający wykonywanie w nim czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania spraw oraz gromadzenie i tworzenie dokumentów elektronicznych.
Transparentność działania urzędów
Jedną z największych korzyści wynikających z wdrożenia EZD w administracji jest przejrzystość działania instytucji. Dzięki odzwierciedleniu w systemie informatycznym wszystkich czynności wykonywanych przez urzędników w trakcie załatwiania spraw, klienci administracji mają możliwość zapoznania się ze sposobem załatwiania ich sprawy. Jest to także skuteczne narzędzie kierownictwa do zarządzania jednostką. Doświadczenie wskazuje, że urzędy, w których EZD obowiązuje jako podstawowy system kancelaryjny, funkcjonują sprawniej, podnosząc kulturę organizacyjną pracy, a urzędnicy z poczuciem większej odpowiedzialności realizują powierzone im zadania.
System umożliwia m.in. prowadzenie korespondencji w postaci elektronicznej pomiędzy:
- podmiotami publicznymi i klientami;
- podmiotami publicznymi poprzez integrację z ePUAP;
- pracownikami danej jednostki (komunikacja wewnętrzna).
Wymiana korespondencji elektronicznej zarówno pomiędzy urzędami, jak i komórkami organizacyjnymi wewnątrz danej instytucji przekłada się na zredukowanie liczby wytwarzanych dokumentów papierowych, znacząco obniża koszty korespondencji, skraca czas jej doręczania oraz wpisuje się w krajową strategię zrównoważonego rozwoju. Pomiędzy jednostkami administracji publicznej wysyłanych jest miesięcznie od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy dokumentów!
Operacyjność między podmiotami
Interoperacyjność jest uzyskiwana poprzez automatyczną komunikację pomiędzy urzędami z wykorzystaniem ePUAP oraz platform regionalnych. Cyfryzacja procesów administracyjnych umożliwia korzystanie z zasobów informacyjnych państwa, wpływa na upraszczanie procedur, a także zwalnia obywateli z konieczności przesyłania informacji pomiędzy urzędami w postaci papierowej.
Efektywne wykorzystanie zasobów
System EZD RP jako jednolite narzędzie dla administracji publicznej jest wspólną wartością korzystających z niego urzędów. Dotyczy to m.in. ponownego wykorzystania produktów wytwarzanych przez polską administrację w ramach realizowanych zadań publicznych. Oprócz wspólnego systemu są to procedury, dokumentacja, aplikacje oraz współdzielenie bazy wiedzy tworzonej dzięki współpracy pomiędzy wieloma jednostkami.
Dostęp do statystyk
Dzięki kolejnym wdrożeniom systemu EZD RP w jednostkach administracji publicznej możliwe jest również generowanie i przechowywanie danych statystycznych dotyczących funkcjonowania systemu w podmiotach publicznych oraz jego wpływu na rozwój e-administracji. System pozwala m.in. na dokonywanie analizy porównawczej według takich kryteriów jak: liczba użytkowników, liczba dokumentów elektronicznych (naturalnych i skanowanych), liczba wysyłek i podpisów itp.
Integracje EZD RP
Integracja systemu EZD RP z systemami zewnętrznymi jest realizowana poprzez implementację dedykowanych interfejsów API dla głównych systemów używanych w administracji. Dodatkowo API umożliwiać będzie integrację systemu EZD RP z systemami dziedzinowymi wykorzystywanymi przez instytucje.