W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

NASK Desk – aplikacja uzupełniająca możliwości EZD RP

04.02.2025

EZD RP współpracuje z zewnętrznymi aplikacjami systemowymi. Jednym z tego typu narzędzi jest NASK Desk, który rozszerza możliwości głównego systemu. Jest następcą programu FileMonitor i realizuje analogiczne do niego zadania w zakresie edycji i synchronizacji przetwarzanych dokumentów.

.

NASK Desk to bezpłatna, dostępna dla każdego użytkownika EZD RP, zewnętrzna aplikacja systemowa, która pozwala na edycję i porównywanie dokumentów, synchronizację wprowadzanych zmian z zasobami znajdującymi się w EZD RP oraz wydruk etykiet dla przesyłek przychodzących i wychodzących.

Aplikacja ułatwia również składanie podpisów elektronicznych na dokumentach – w momencie wykonywania tej czynności system automatycznie wywołuje aplikację do obsługi podpisu elektronicznego, a następnie synchronizuje wprowadzone zmiany z informacjami dostępnymi w EZD RP.

NASK Desk zastąpił nierozwijany już program FileMonitor, który dotychczas odpowiadał za realizację części z wymienionych powyżej zadań. Nową, rekomendowaną przez Operatora EZD aplikację – oprócz wyposażenia jej w większą liczbę funkcji – zaprojektowano w taki sposób, aby nawet mniej doświadczeni użytkownicy mogli wygodnie korzystać z oferowanych przez nią możliwości.

Spośród nowych funkcji, których nie było w aplikacji FileMonitor, warto zwrócić uwagę na możliwość wyboru domyślnej drukarki oraz trybu wydruku (sterownika EPL/ZPL) bezpośrednio z poziomu aplikacji. Ważną zmianą jest także wprowadzenie opcji wysyłania podpisanych dokumentów do API EZD RP strumieniami, co pozwala na obsługę podpisywania dużych plików. W aktualnej wersji programu NASK Desk funkcja ta jest uruchomiona domyślnie.

Opcja pozwalająca wskazać tryb wydruku - EPL lub ZPL.

Opcja pozwalająca wskazać tryb wydruku - EPL lub ZPL.

Najważniejszą zmianą wprowadzoną przez Operatora EZD jest optymalizacja wyświetlania komunikatów podczas pracy z systemem. W aplikacji FileMonitor były one bardzo rozbudowane i pojawiały się na pełnym ekranie.

Sposób wyświetlania komunikatów w programie FileMonitor.

Sposób wyświetlania komunikatów w programie FileMonitor.

W aplikacji NASK Desk natomiast komunikaty mają bardziej przejrzystą i przystępną dla odbiorców formę – są krótsze i wyświetlają się w mniejszym oknie, które użytkownik może dostosować do swoich potrzeb.

Sposób wyświetlania komunikatów w aplikacji NASK Desk.

Sposób wyświetlania komunikatów w aplikacji NASK Desk.

Dodatkowo zmiany uwzględniają konieczność dostosowania oprogramowania do aktualizacji wprowadzanych przez dostawców podpisów kwalifikowanych, którzy często modyfikują typy obsługiwanych przez aplikację kart.

Możliwości i obsługa aplikacji NASK Desk

Aplikacja NASK Desk może zostać włączona na dwa sposoby. Pierwszy z nich to automatyczne uruchomienie jej podczas wykonywania w EZD RP czynności takich, jak edycja dokumentu, wydruk etykiet dla przesyłek wpływających czy złożenie podpisu elektronicznego.

Drugą metodą jest włączenie programu ręcznie – poprzez kliknięcie skrótu znajdującego się na pulpicie systemu Windows lub ikony w systemowym pasku zadań (obok zegarka). W drugim przypadku użytkownik musi wyświetlić ukryte ikony aplikacji działających w tle, kliknąć prawym przyciskiem myszy ikonę NASK Desk, a następnie wybrać opcję Interfejs > Pokaż interfejs użytkownika. Na ekranie wyświetlone zostanie okno aplikacji, w którym w bocznym panelu widoczne są trzy zakładki: Powiadomienia, Logi oraz Ustawienia.

Okno aplikacji NASK Desk z widocznymi zakładkami Powiadomienia, Logi oraz Ustawienia.

Okno aplikacji NASK Desk z widocznymi zakładkami Powiadomienia, Logi oraz Ustawienia.

W zakładce Powiadomienia dostępna jest cała historia czynności wykonanych w EZD RP w odniesieniu do poszczególnych plików i złożonych podpisów – wraz z datą, godziną i tytułem przetwarzanych dokumentów. Można je odfiltrować na podstawie aktywności dotyczących systemu EZD RP lub EZD PUW albo wybrać opcję Wszystkie. Możliwe jest też odszukanie interesujących nas elementów za pomocą dostępnej w górnej części okna wyszukiwarki, a także wyeksportowanie powiadomień do pliku w formacie XLSX.

Zakładka Logi zawiera komplet danych dotyczących działań, błędów i innych istotnych zdarzeń wykonanych w aplikacji. Widok ten podzielony jest na kolumny: Nazwa, Data (określa dokładny czas zdarzenia) oraz Poziom (Debug, Info, Ostrzeżenie lub Błąd), które pozwalają na sortowanie zapisów dziennika zdarzeń w zależności od ich znaczenia i priorytetu. Podobnie jak powiadomienia logi również można wyeksportować do pliku XLSX lub zapisać na dysku w postaci paczki ZIP (opcja ta jest przydatna m.in. w przypadku konieczności przekazania danych do Service Desku EZD RP).

Trzecia zakładka – Ustawienia – podzielona została na bloki tematyczne pozwalające na konfigurację poszczególnych elementów programu. W tym miejscu można znaleźć następujące kategorie: Powiadomienia, Opcje drukarki, File Monitor, System, API, Proxy, Rejestracja zdarzeń aplikacji oraz Edytor plików.

Widok kategorii Powiadomienia w zakładce Ustawienia.

Widok kategorii Powiadomienia w zakładce Ustawienia.

Po zainstalowaniu programu wprowadzone są domyślne ustawienia funkcji, które użytkownik może modyfikować zgodnie z własnymi potrzebami.

Kompatybilność pakietu biurowego z NASK Desk

Zapraszamy do obejrzenia poniższego filmu, który pokazuje, jak sprawdzić, czy używane w podmiocie urządzenia i pakiet biurowy będą działać bez problemów w środowisku systemu EZD RP. Przy okazji zachęcamy do polubienia kanału EZD RP w serwisie YouTube oraz zapoznania się z filmami instruktażowymi, prezentacjami ukazującymi możliwości systemu i nagraniami z konferencji.

Wideo