W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nowa wersja integratora API EZD RP i aktualizacja środowiska Piaskownicy

25.02.2025

API EZD RP to programistyczny interfejs pozwalający na integrację m.in. oprogramowania dziedzinowego z systemem zarządzania dokumentacją w jednostkach administracji publicznej. NASK opracował i udostępnił nowy integrator – dostosowany do EZD RP w wersji 21, która jest już zaimplementowana w Piaskownicy API.

.

Integrator API EZD RP pozwala na dostęp do zasobów systemu, wywoływanie jego modułów i funkcji oraz realizację operacji na danych. Nowa wersja integratora umożliwia korzystanie z opcji dostępnych w najnowszej wersji EZD RP, w której wprowadzono istotne zmiany. Jedną z nich jest dodanie w menu głównym modułu Do obsłużenia. To nowe i ważne miejsce w systemie, gdzie gromadzone są m.in. obiekty z dokumentami przekazywane przez innych pracowników. Wprowadzenie tego rozwiązania wiąże się z usunięciem z menu głównego modułu Biurko.

Druga wersja API EZD RP ma na celu rozszerzenie funkcjonalności oraz zwiększenie możliwości integracji rozwiązań stosowanych w podmiotach publicznych z EZD RP.

Druga wersja API EZD RP

Opracowana przez NASK nowa wersja API EZD RP wprowadza istotne zmiany i udoskonalenia. Jedną z nich jest podział metod API na kategorie zasobów. Dotychczas istniała jedna lista metod, a teraz zostały one pogrupowane w kategorie odpowiadające konkretnym obszarom systemu.

Podział metod API na kategorie zasobów w nowej wersji API EZD RP.

Pozostałe modyfikacje mają na celu poprawę funkcjonalności i bezpieczeństwa. Poniżej przedstawiamy wybrane nowości i usprawnienia.

  • Dodanie nowych metod – uwzględniono m.in. zmiany w menu głównym EZD RP, w tym wspomniane usunięcie modułu Biurko i dodanie nowego modułu Do obsłużenia.
  • Nowy zasób Obiegi – umożliwiono precyzyjne operacje na dokumentach i obsługę powiązanych spraw.
  • Rozszerzenie obsługi adresatów – zwiększono możliwości wyszukiwania i modyfikacji danych adresatów.
  • Obsługa rejestru przesyłek wpływających – dodano nowe funkcje związane z rejestracją dokumentów przychodzących.
  • Rozszerzenie obsługi kodów odpowiedzi – zwiększono liczbę kodów odpowiedzi, w tym rozbudowana została obsługa kodów błędów 400.
  • Pełna obsługa metod REST API – wsparcie dla standardowych metod GET, POST, PUT, PATCH, DELETE.

Metody z pierwszej wersji API działają równolegle z nowymi, a w przyszłości nowe zmiany będą wprowadzane poprzez nowe punkty końcowe (endpoints), bez naruszania istniejących funkcji.

Dostęp do wersji deweloperskiej dla integratorów

Obecnie integratorzy otrzymują możliwość rozwoju integracji swoich rozwiązań z wykorzystaniem nowych wersji EZD RP jeszcze przed ich oficjalnym udostępnieniem.

Proces rozwoju aplikacji przebiega w regularnych cyklach. Co dwa tygodnie zamykana jest nowa wersja oprogramowania, a powstały przyrost staje się tzw. wydaniem kandydującym (release candidate; RC). Wersja ta przechodzi testy automatyczne, a następnie trafia do testów akceptacyjnych. Jeśli wydanie RC przejdzie do kolejnego etapu, zostaje wgrane do środowiska Piaskownicy.

Następnie wersja zostaje przeniesiona do chmury na środowisko Piaskownicy API EZD RP, gdzie integratorzy mogą się z nią zapoznać i rozwijać swoje integracje. Jeśli nie zawiera krytycznych błędów, trafia najpierw na środowisko przedprodukcyjne, a następnie produkcyjne. Ostatecznie zostaje umieszczona w publicznym repozytorium.

Wprowadzona zmiana oznacza, że integratorzy mogą korzystać z wersji, które nie są jeszcze publicznie dostępne. Umożliwia im to wcześniejsze zapoznanie się ze zmianami oraz dostosowanie integracji do nowych wymagań.

Szybkie sprawdzanie

Polskie instytucje publiczne korzystają z różnych dodatkowych programów, np. do obsługi kancelaryjnej. Możliwość integracji z aplikacjami zewnętrznymi to jedno z kluczowych założeń projektantów EZD RP. Dzięki API EZD RP można uniknąć konieczności przełączania się między interfejsami i zapewnić bezpieczne przekazywanie dokumentów między różnymi aplikacjami. Takie rozwiązanie pozwala firmom integrować swoje produkty z systemem oraz tworzyć moduły automatycznie przesyłające dane do i z EZD RP.

Nowa wersja integratora API EZD RP oraz rozszerzenie dostępu do środowisk testowych to istotne kroki w kierunku poprawienia kompatybilności systemów zewnętrznych z EZD RP, ułatwienia integracji aplikacji oraz skuteczniejszego sprawdzenia nowych funkcji przed ich oficjalnym wdrożeniem.